סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
סין אוסרת שימוש בשבבים של אינטל ו AMD במחשבים ממשלתיים
שבבים מתוצרת סין (אילוסטרציה) (צילום: גטי)

סין אוסרת שימוש בשבבים של אינטל ו-AMD במחשבים ממשלתיים

כחלק מהמאמצים של הממשלה הסינית לקדם את הטכנולוגיה המקומית ולנוכח המתיחות הגוברת עם ארה"ב פורסמו ההנחיות החדשות שאוסרות גם על מערכת ההפעלה ווינדוס של מיקרוסופט. על פי הערכות, המהלך יעלה לסין 91 מיליארד דולר, ויפגע באינטל שסין נחשבת לשוק הגדול ביותר שלה

סין חשפה הנחיות חדשות שאוסרות על שימוש במעבדים של אינטל ו-AMD במחשבים ובשרתים ממשלתיים, זאת כחלק מהמאמצים של הממשלה הסינית להחליף טכנולוגיה זרה בפתרונות מקומיים, כך לפי דיווח בפייננשל טיימס.
ההנחיות החדשות קוראות גם להחלפת מערכת ההפעלה ווינדוס של מיקרוסופט במערכות של חברות סיניות. בחודש שעבר דווח כי אינטל חתמה על עסקת ענק לייצור שבבים עבור מיקרוסופט ב-1.5 מיליארד דולר. מדובר בצעדים המשמעותיים ביותר בהם נקטה סין עד כה לחיזוק החלופות המקומיות לטכנולוגיה זרה, והם מגיעים בתגובה לצעדים דומים בהם נקטה ארה"ב ולנוכח התגברות המתיחות בין המדינות.
הממשל האמריקאי השית סנקציות על מספר לא קטן של חברות סיניות בשל טענות לאיום על הביטחון הלאומי, ומקדם חוקים שיעודדו יצור טכנולוגיה בארה"ב וחסימת יצוא של שבבים מתקדמים לסין.
ההנחיות הסיניות מחייבות משרדים ממשלתיים וארגונים מפלגתיים מעל לרמה העירונית להשתמש במחשבים במעבדים ובמערכות הפעלה המוגדרים כ"בטוחים ומהימנים". הרשימה של המעבדים הללו אותה פרסם המרכז להערכת בטיחות טכנולוגיית המידע, כללה חברות סיניות בלבד ביניהן וואווי והחברה הממשלתית פיתיום. שתי החברות הללו נכללות גם ברשימה השחורה של ארה"ב.
ההנחיות חלות גם על חברות ממשלתיות, שנדרשות להשלים את המעבר לספקיות מקומיות עד 2027, כך לפי אנשים המעורים בנושא.
המהלך הזה מצידה של הממשלה יפגע כצפוי בחברות האמריקאיות. סין הייתה השוק הגדול ביותר של אינטל בשנה שעברה, וייצגה 27% מכלל המכירות שעמדו על 54 מיליארד דולר. עבור AMD סין חלשה על 15% מכלל המכירות שעמדו על 23 מיליארד דולר. מיקרוסופט לא מספקת נתונים על המכירות בסין, אך בשנה שעברה אמר נשיא החברה בראד סמית בעדות בקונגרס כי המדינה אחראית ל-1.5% מהכנסות החברה.
מהחברות לא התקבלה תגובה לדיווח.
המהלך גם יעלה לסין לא מעט. לפי ההערכות של האנליסטים בזשאנג סקיורטיס, המדינה תצטרך להשקיע 660 מיליארד יואן (91 מיליארד דולר) בין 2023 ל-2027 כדי להחליף את תשתיות ה-IT במשרד הממשלה, הארגונים המפלגתיים ובשמונה תעשיות ראשיות. "אנחנו מחליפים מחשבים ישנים שיש להם שבבים זרים", אמר לפייננשל טיימס לאו זהנגצ'נג, האחראי על הרכש בארגון השייך ללשכת התחבורה בעיר שאושינג. "אחרי הרכישה הזו לכולם במשרד יהיו מחשבים מקומיים".