המכונית המעופפת כבר כאן, אבל בסין
סין היא המובילה של מהפכת כלכלת הרום־הנמוך (Low-altitude economy). היא כבר מוכרת כרטיסים לטיסות במוניות מעופפות ומשלוחים אוויריים הפכו לעניין יומיומי. לוגיסטיקה, תיירות, תחבורה ורפואה – כלכלת השמים הנמוכים ממריאה לגבהים של מיליארדי דולרים
הסרט המיתולוגי “בחזרה לעתיד 2” הבטיח לנו שנזכה לשלל המצאות מלהיבות שיהפכו לחלק מחיי היומיום שלנו ב־2015. רבות מהמצאות אלו נמצאות איתנו כיום: שליטה קולית במכשירים, מסכי ענק שטוחים, משקפיים חכמים, מנעולים ביומטריים, שיחות וידיאו ופרסומות בהתאמה אישית הן כמה מהבולטות שבהן. אבל יש המצאה אחת שמככבת בסרט שאנחנו מחכים לה יותר מכל, שטרם הפכה למציאות: המכונית המעופפת. אף שחלפו כבר 10 שנים מתאריך היעד שהציב “בחזרה לעתיד 2” (שעלה לאקרנים ב־1989), עדיין לא ניתן לצאת מהבית ולהזמין נסיעה מהירה במונית מעופפת. לפחות לא במדינה מערבית.
בסין, לעומת זאת, מדובר במחזה קיים, גם אם לא שכיח. באוקטובר 2023 קיבלה EHang את האישור הראשון בעולם להפעיל מונית מעופפת אוטונומית. היא מקיימת נסיעות הדגמה קבועות בגוָאנְגְג'וֹאוּ, שֶׁנְגֶ'ן, חֶפֵיי, גָ'אוצִ'ינְג ושָׁאנְגְחָאי. באפריל קיבלה החברה אישור להפעלה מסחרית של המונית המעופפת שלה, EH216-S eVTOL, והחלה למכור כרטיסים לטיסות התנסות מעל אזורים תיירותיים מוגדרים. EHang היא המובילה מבין שורה של חברות סיניות שמפתחות מוניות מעופפות, דוגמת XPeng AeroHT, TCab Tech ו־Volant Aerotech.
"תמיכה רגולטורית ותחרות אכזרית בסין”
מכונית מעופפת או מונית מעופפת בשימוש מסחרי רחב אולי עדיין נמצאות כמה שנים בעתיד, אבל ההתפתחויות שחלו בתחום בשנים האחרונות הופכות את החזון הזה למציאותי הרבה יותר לעומת 2015. בעיקר מכיוון שהרכב המעופף להעברת נוסעים הוא רק השפיץ, המסקרן והמרגש ביותר, של שוק צומח ומתפתח, בעיקר בסין, שנמצא מתחת לרדאר של צרכנים רבים, אך כבר מציג מוצרים חדשים ומפתיעים שחלקם כבר בשימוש מסחרי רחב: Low-altitude economy (כלכלת רום־נמוכה).
תעשיית רום־נמוך מתייחסת לכלי תעופה שפועלים בגובה של עד אלף מטר, ומספקים יכולות ושירותים בתחומים כמו משלוחים, תעבורה, חקלאות, בטיחות ובריאות הציבור, לוגיסטיקה, תיירות ושירותי חירום. כלי התעופה יכולים להיות מאוישים או אוטונומיים, וכוללים רחפנים קטנים, בינוניים וגדולים. הרחפנים הקטנים יכולים לשמש למשימות, כמו מיפוי אווירי וצילום לשימושים בתעשיית החקלאות, התשתיות, לניטור וסיוע באזורי אסון או ניטור שוטף או תומך משימות על ידי כוחות אכיפת חוק; הבינוניים משמשים למשימות כמו משלוחים של חבילות או מזון באזורים פרבריים שאינם מאוכלסים בצפיפות או אספקת סיוע רפואי לאזורים מרוחקים או לא נגישים; והגדולים מיועדים לנשיאת אנשים לצורכי תעבורה או תיירות.
אף שכלי התעופה מגיעים בשלל תצורות וגדלים, לרוב הם חולקים כמה מאפיינים משותפים. הבולט שבהם: אלו כלים עם מנוע חשמלי שמסוגלים לבצע המראה ונחיתה אופקיים (eVTOL), ומצוידים לשם לכך במערכת של לפחות ארבעה רוטורים. תצורה זו מאפשרת להפעיל את כלי התעופה גם באזורים אורבניים צפופים, ולמנוע זיהום אוויר.
לפי הערכה של חברת המחקר Bernstein, כלכלת הרום־הנמוך צפויה להמריא מהיקף של 5 מיליארד דולר השנה ל־24 מיליארד דולר ב־2030, וכלי eVTOL ימלאו תפקידים משמעותיים בתעשיות התעופה, הלוגיסטיקה, שירותי החירום, החקלאות, התיירות והאבטחה. אף שפעילות ניכרת בתחום מתקיימת בארצות הברית ובאירופה (למשל, עם חברות משלוח הרחפנים ווינג של גוגל וזיפליין), סין נחשבת למובילה של התחום ושם נמצא המוקד של הפיתוחים היותר נועזים ומסקרנים של התעשייה. זאת, על רקע תמיכה ממשלתית משמעותית שכוללת הגדרת אזורי צמיחה אסטרטגיים או לביצוע פיילוטים, ומדיניות שמקדמת יזמות בתחום.
"לתעשייה בסין יש יתרון על פני יריבות מערביות הודות לתמיכה רגולטורית, פריצות דרך טכנולוגיות ותחרות אכזרית", אמר בעבר ל”פייננשל טיימס” קלן שיה, סגן נשיא בחברת המוניות המעופפות AutoFlight. לדבריו, רשות התעופה הסינית (CAAC) מגלה תמיכה משמעותית בתעשייה החדשה: "הם עובדים שעות ארוכות. הם נחושים להאיץ את התהליך ולהפוך טכנולוגיות חדשות למציאות".
AutoFlight רשמה בשנה שעברה כמה הישגים משמעותיים, ובהם הטיסה הארוכה ביותר עם סוללה אחת – מסע של 250 ק"מ – והטיסה האוטונומית נטולת הצוות הבין־עירונית הראשונה שגם חצתה גוף מים גדול. סקטור המוניות המעופפות בשוק הכלכלה נמוכת הרום מייצר עניין רב מצד משקיעים בארצות הברית, אירופה וסין ששפכו מיליארדי דולרים לחברות בתחום. להערכת אנליסטים, ב־2040 יימכרו 10 אלף מוניות מעופפות בעולם.
עם זאת, על רקע חסמים רגולטוריים ובטיחותיים, התחום לא צפוי להמריא בטווח המיידי. בינתיים, החברות השונות מתקדמות בשימוש בכלי הטיס שהן מפתחות ליישומים לוגיסטיים. AutoFlight חתמה, למשל, על הסכם לפיילוט עם ענקית משלוחי האקספרס הסינית ZTO Express. "חברות לוגיסטיקה סיניות הן התחרותיות והאכזריות ביותר בעולם", אמר שיה. "כולן מנסות להציע משהו קצת שונה מהאחרות, כדי לשפר את העלות, היעילות או האיכות של השירות שלהן".
חברות סיניות גם מובילות בפיתוחים ויישומים מקוריים בתחום זה. יצרנית הרכב החשמלי הסינית BYD חשפה השנה שיתוף פעולה עם ענקית הרחפנים הסינית DJI שישלב רחפן בגג הרכבים שלה. את הרחפן ניתן לשגר מפתח בגג הרכב, תוך כדי נסיעה, והוא מסוגל להמריא, לצלם את סביבת הרכב ולחזור לכן השיגור שלו בצורה אוטונומית לחלוטין. השימושים הפרקטיים של פיתוח זה לא ברורים, ונראה שמדובר יותר בכלי שיווקי מאשר בפיתוח שמיועד לשימוש מסחרי. ואולם, הוא מדגים את היכולות של חברות סיניות להביא לפריצות דרך ולמוצרים מפתיעים שלא קיימים במערב.
הרחפן המרסס וזה שמעניק סיוע רפואי
פיתוחים אחרים של חברות סיניות פרקטיים יותר, ואף מוכנים לשימוש מסחרי. Joyance Tech מפתחת רחפן קטן שמסוגל לרסס או להתיז נוזלים בעוצמה גבוהה (עד 10 ליטר בדקה) ובכיוון מדויק. הוא יכול לטוס לגובה של עד 150 מטר למשך 12 עד 18 דקות, לשמש למשימות ניקוי של משטחים קשים להגעה או לניקוי כמו חזיתות של גורדי שחקים או פאנלים בחוות סולאריות. הוא נמכר במחיר התחלתי של 8,000 דולר ליחידה.
Haishen Medical Technology, חברה־בת של CSSC, תאגיד בניית הספינות שבבעלות ממשלת סין, חשפה באפריל רחפן סיוע רפואי למקרי חירום, שלדברי החברה מסוגל לשאת משקל של עד 300 ק"ג, לשנע פצועים ממקומות מרוחקים למיקומים בטוחים יותר, ולספק גישה מהירה לטיפולים מצילי חיים כמו דפיברילציה ושיחות וידיאו בזמן אמת עם צוות רפואי. לדברי החברה, הרחפן מסוגל לפעול בתנאי שטח קשים ובכלל זה טמפרטורות קיצון של מינוס 25 מעלות עד 46 מעלות ועד גובה של 5 קילומטרים.
JOUAV מפתחת רחפן היברידי (מבנה שמשלב רוטרים דמויי מסוק וכנפיים קבועות דמויות מטוס) למשימות איתור והצלה בתנאי שטח וסביבה קשים. הרחפן מצויד במצלמות חום, סונאר, לידאר ועוד, ומסוגל לעוף ברציפות במשך 480 דקות, להגיע למהירות של עד 100 קמ"ש, ולפעול בטווח טמפרטורות של מינוס 20 עד 50 מעלות. הוא יכול לשמש לסריקת שטחי חיפוש נרחבים (רדיוס של עד 200 ק"מ) בזמן קצר, לעשות שימוש ביכולות AI על מנת לנתח חתימות חום וקלטים ויזואליים אחרים כדי לזהות בני אדם במצוקה, ולהעביר את מיקומם המדויק לכוחות בשטח.
בתחום הלוגיסטיקה, יש לא מעט חברות, סיניות ומערביות, שמפתחות רחפני משלוחים קטנים למסירת חבילות. במאי, CH UAV השלימה בהצלחה טיסת מבחן ראשונה של ה־CH-YH1000, מטוס משלוחים אוטונומי למשאות כבדים שמסוגל לשאת משקל של עד 1.2 טונות למרחק של עד 1,500 ק"מ. הכלי, שממריא ונוחת כמו מטוס (ולכן אינו רחפן או כלי VTOL, אף שהוא זקוק רק למרחק נסיעה קצר לפני המראה או לאחר נחיתה), מסוגל לטוס ברציפות במשך 10 שעות עד לגובה של 8 ק"מ. החברה מכנה אותו "טנדר מעופף", ומייעדת אותו לאספקת משלוחים לאזורים מרוחקים באופן יעיל וזול.































