סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מלחמה בעזה חרבות ברזל כוחות צה"ל בעוטף עזה  22.10.23
הפצצה בעזה (צילום: EPA/MOHAMMED SABER)

"האליטה החדשה": הצייצנים העצמאיים השאירו אבק לענקיות התקשורת

לפי דוח של אוניברסיטת וושינגטון, שבעה חשבונות עצמאיים שלא מקפידים על כללי אתיקה עיתונאית זכו בשלושת ימי המלחמה הראשונים ל-1.6 מיליארד צפיות - 872 אלף צפיות בממוצע לפוסט. מדובר במספר גבוה משמעותית מהצפיות לפוסטים של CNN, רויטרס, BBC או ניו יורק טיימס שלהם היו 376 אלף צפיות בממוצע לכל פוסט

שבעה חשבונות X (לשעבר טוויטר) עצמאיים, אחראים לחלק ניכר מהשיח סביב מלחמת ישראל/חמאס ברשת החברתית, והפוסטים שלהם ייצרו בשלושת ימי המלחמה הראשונים 1.6 מיליארד צפיות – מספר גדול משמעותית מזה של חשבונות של כלי מדיה מסורתיים כמו CNN וניו יורק טיימס; כך לפי דוח שפרסמו בסוף השבוע חוקרים באוניברסיטת וושינגטון. אף שהשבעה כוללים חשבונות תומכי ישראל לצד תומכי חמאס, ההתבססות שלהם על הפצת מידע סנסציוני ולא מאומת מהווה גורם מכריע בהתפשטות הפייק ניוז וההסתה נגד ישראל.
המלחמה הנוכחית מייצרת דיסאינפורמציה והסתה בהיקפים ובתפוצה חסרי תקדים ביחס לישראל. על מנת למפות את השיח שנוצר, ביקשו החוקרים לזהות קודם כל את חשבונות X בעלי ההשפעה הגדולה ביותר עליו. לצורך כך, הם השתמשו בממשק החיפוש של הפלטפורמה על מנת לזהות את כל הפוסטים שמזכירים מילות מפתח דוגמת "ישראל", "חמאס" ו"עזה", שפורסמו בין ה-7 ל-10 באוקטובר וצברו יותר מ-500 לייקים. לאחר מכן סיכמו החוקרים את מספר הצפיות של כל פוסט, וגיבשו רשימה של עשר החשבונות בעלי החשיפה הגדולה ביותר.
מרשימה זו הוסרו שני חשבונות שהמיקוד שלהם אינו חדשותי (של אלון מאסק, שהיה במקום ה-7, והחשבון הרשמי של נשיא ארה"ב, שהגיע למקום ה-10), וחשבון אחד שלא מפרסם באנגלית. הרשימה הסופית מורכבת משבעה חשבונות, אף אחד מהם אינו כלי תקשורת מסורתי או מוכר, שהחוקרים מכנים "האליטה החדשה". "מדובר בקבוצה קטנה של משתמשים שאחראים לכמות משמעותית מהתוכן על העימות שנצפה בטוויטר", הסבירו.
כך, למשל, החשבון הפופולרי ביותר, @visegrad24, פרסם 399 פוסטים שצברו יותר מ-371.77 מיליון צפיות. החשבון במקום השביעי, @censoredmen, פרסם 111 פוסטים שצברו יותר מ-98.27 מיליון צפיות.
החשיפה לחשבונות אלו גדולה משמעותית מזו שלה זוכים כלי תקשורת מסורתיים בטוויטר, דוגמת CNN, ניו יורק טיימס, BBC ורויטרס. לדברי החוקרים, שישה חשבונות של ארבעת כלי תקשורת אלו (ל-CNN ול-BBC שני חשבונות כל אחד שנבדקו. אלו כל החשבונות של כלי תקשורת מסורתיים שמופיעים ברשימת 100 החשבונות הפופולריים ביותר ב-X), יצרו בשלושת ימי המלחמה הראשונים 298 פוסטים שנצפו 112 מיליון פעמים (376 אלף צפיות בממוצע לפוסט). מנגד, חשבונות "האליטה החדשה" פרסמו 1,834 ציוצים שנצפו 1.6 מיליארד פעמים (872 אלף צפיות בממוצע לפוסט).
וזאת, אף שלחשבונות התקשורת המסורתית יש מספר עוקבים גדול בהרבה. ל-@CNNbrk של CNN יש 63.8 מיליון עוקבים, לניו יורק טיימס 55 מיליון ולרויטרס 25.7 מיליון, בעוד של-@spectatorindex, מקום רביעי ברשימת החשבונות המשפיעים של החוקרים, 2.5 מיליון עוקבים בלבד, ולחשבון @visegrad24 שנמצא במקום הראשון רק 641 אלף עוקבים.
לפי החוקרים, חשבונות האליטה החדשה הם חשבונות חדשים יחסית, שנוצרו ב-2020 או מאוחר יותר, פרט לאחד שנפתח ב-2013 ואחר שנפתח ב-2017. מרביתם הצליחו להגדיל את החשיפה שלהם בתוך זמן קצר יחסית הודות לתמיכה מעשית מצד בעל השליטה ב-X, אלון מאסק. בהזדמנויות שונות מאסק הגיב לפוסטים של כל החשבונות פרט לאחד, לעתים עשרות פעמים. תגובה מגדילה את החשיפה לפוסט, שכן היא מביאה אותו לטיימליין של 160 מיליון העוקבים של מאסק.
בנוסף, במהלך שנוי במחלוקת, מאסק גם המליץ לעקוב אחרי שניים מהחשבונות ברשימה, שידועים בהפצת פייק ניוז. מאסק גם עוקב אחרי שני חשבונות אלו, ואחרי שני חשבונות נוספים ברשימה.
גם שיטת הפעולה של החשבונות מסייעת לתפוצה הגדולה של התוכן שלהם. לדברי החוקרים, פעמים רבות הם מפרסמים חדשות "מתפרצות" שאינן מבוססות או בלי לקשר למקורן. "רוב החשבונות האלו מעלים ציוצים שמתחילים במילים כמו BREAKING, JUST IN או NEW", הם כתבו. "חלקם מוסיפים אימוג'י שמדגיש את טבע הדיווח, כמו מכת ברק או צ'קלקה. במרבית המקרים, אימות המידע לא מבוסס על מוסכמות עיתונאיות מסורתיות. רק לעתים נדירות כוללים הציטטים הפניה למקור, או שמוזכר מקור בלי קישור חיצוני אליו - נוהג שייתכן שנועד לעקוף שינוי באלגוריתם שלדברי מאסק פוגע בחשיפה של ציוצים עם קישור".
כך, לדוגמה, חשבון אחד פרסם דיווח שטען "לפי מקור בעזה, 71 משפחות נמחקו לחלוטין מכל הרשומות הציבוריות אחרי שכולן הושמדו בהתקפות המשטר הציוני בעזה. זה ג'נוסייד", אך בלי להציג אימות לאמינות או זהות מקור זה (מה גם שהדיווח נעדר כלי היגיון – מדוע שחמאס ימחוק משפחות שהושמדו לכאורה מהרשומות הציבוריות שהוא מנהל כגורם ששולט ברצועת עזה?).
בנוסף, התוכן שמפרסמים חשבונות אלו הוא פעמים רבות מה שהחוקרים מכנים "טעון רגשית". "התוכן כולל כמות משמעותית של אלימות. חמישה מהחשבונות פרסמו תוכן חזותי – סרטונים, תמונות או מפות – פעמים רבות. כל החשבונות, פרט לאחד, סיקרו לעומק תוכן שמציג התקפות מהאוויר את את תוצאותיהן. תוכן אחר כולל תמונות של קרבנות אלימות, בתים ושכונות שנפגעו, מחאות עולמיות והצהרות של מנהיגים על המשבר. התוכן החזותי כולל לעתים קרובות דימויים גרפיים מטרידים, כמו וידיאו או תמונות של מתים ופצועים", כתבו החוקרים.
הם הוסיפו שהעמדה האידיאולוגית שמציגים חשבונות אלו בהקשר של המלחמה הנוכחית אינה אחידה: "חלקם מאמצים עמדה פרו-פלסיטנית מובהקת, ואחרים פרו-ישראלית. אחרים מגבירים את שני הצדדים בסכסוך או מדווחים בטון נייטרלי. כל החשבונות פרט לאחד שיתפו תמונות ממתקפות אוויר בישראל ו/או בעזה ותוצאותיהן, אבל התמונות והסרטונים של אלימות גרפית שבחרו לשתף היו תלויות בעמדתם בנוגע לסכסוך. הקבוצה מאוחדת על ידי סגנון הפרסום שלה, ולא על ידי עמדה פרטנית".
לדברי רויטל סלומון, מייסדת ומנכ"לית The Shark Lady וחוקרת עצמאית של שיח הפייק ניוז וההסתה במדיה החברתית, ממצאי המחקר מעלים שלא צריך הרבה משתמשים כדי ליצור מכונת רעל. "מספיק לבסס כמה יוזרים חזקים, פייקים ואמיתיים, ולהתחיל לזרוע זרעים", היא הסבירה. "משם, יצטרפו תועמלנים צעירים באופן עצמאי, וכל מיני רעלנים אחרים, שחלקם פייקים וחלקם אמיתיים, וכל השאר עושים לייקים ומרטווטים. לא צריך לשלם להם כבר, הם עושים את זה לבד.
"ישראל היא מדינה קטנה. העלות של הקמת מערך כזה היא זניחה – בוטים ולייקים קונים בלירה וחצי, ואני מנחשת שגם לפייקים הידועים לא צריך לשלם המון כסף. יתרה מכך, הפייקים האלה משמשים את מי שמפעיל אותם להפצת מסרי שטנה ודיבה שאי אפשר להוציא בערוצים רשמיים. ככה משתלטים על השיח, מייצרים פייק בכמויות עתק ויוצרים אווירה בה לשקר אין השלכות".