סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מנכ"ל צ'ק פוינט נדב צפריר
מנכ"ל צ'ק פוינט נדב צפריר. "אנחנו לחלוטין בצד הרוכש ונדע להיות אגרסיביים" (צילום: נדב נויהאוז)

צפריר מציג קו שונה משל פאלו אלטו: "ספק אחד הופך אותך לפגיע״

על רקע עסקת פאלו אלטו וסייברארק, מנכ"ל צ'ק פוינט נדב צפריר מציג תפיסה של "פלטפורמה פתוחה שאליה מתחברים מוצרי סייבר שונים" ומבטיח שהחברה תצא למהלכים גדולים ונועזים. לצ'ק פוינט יתרות מזומנים של 3 מיליארד דולר 

בצ'ק פוינט התכוננו ליום שגרתי למדי של פרסום הדו"חות הכספיים לרבעון השני, אבל מסיבת העיתונאים שהתקיימה לרגל האירוע התמקדה מכורח הנסיבות פחות בצ'ק פוינט, ויותר ביריבתה פאלו אלטו. שלשום בלילה פורסמו הערכות על כך שפאלו אלטו, חברת הסייבר הגדולה בעולם שהוקמה על ידי ניר צוק, אחד העובדים הראשונים של צ'ק פוינט, מנהלת משא ומתן מתקדם לרכישת סייברארק הישראלית. בזמן מסיבת העיתונאים היה ידוע רק על מגעים, אבל זמן קצר לאחר מכן העסקה, בהיקף 25 מיליארד דולר, הוכרזה. בין היתר על רקע המהלך, מניית צ'ק פוינט קרסה ב־11% במהלך המסחר ואיבדה את תואר הישראלית הגדולה יותר דווקא לסייברארק.
נדב צפריר, בעבר מפקד 8200 ומייסד קבוצת ההשקעות TEAM 8, קיבל את מושכות הניהול של צ'ק פוינט בסוף 2024 ואף שמניית החברה שוברת מאז שיאים היסטוריים, האתגרים שניצבים בפניו גדולים מאי פעם. צ'ק פוינט נסחרת כעת סביב 23 מיליארד דולר והכנסותיה אמורות להסתכם השנה ב־2.7 מיליארד דולר, בעוד פאלו אלטו נסחרת ב־130 מיליארד דולר ואמורה למכור השנה בכ־10 מיליארד דולר. צפריר נאלץ להתייחס אתמול למה שיכול להפוך לקדחת של מיזוגים גדולים בשוק הסייבר שתהפוך את השחקניות הגדולות בו לגדולות עוד יותר ואולי אפילו להפוך את צ'ק פוינט עצמה מרוכשת ליעד לרכישה.
בתגובה לאירועים הציג צפריר אסטרטגיה חדשה לצ'ק פוינט שתפיסתה המרכזית היא הפוכה לזו של פאלו אלטו שרוצה להיות סופרמרקט אחד של כל הפתרונות הקיימים בתחום.
צפריר מסכים שמנהלי האבטחה בארגונים לא יכולים להתמודד עם 100 מוצרי סייבר שונים, אך חושב שארגונים צריכים להתבסס על פלטפורמה פתוחה שאליה מתחברים מוצרים של חברות סייבר שונות, על בסיס הצטיינות בקטגוריות השונות.
"שוק הסייבר מצוי בתהליך של שינוי דרמטי, אבל בניגוד לתפיסה של פאלו אלטו, אנחנו מאמינים שלקוחות צריכים להיות מסוגלים לקחת ולשלב הרבה פתרונות, כל אחד הטוב בתחומו. לא בריא להיות עם כל הפתרונות מספק אחד. כמי שעסק רבות בתחומי האבטחה, אני לא מאמין שכל החוכמה נמצאת בתפיסת פיתוח אחת ומודיעין אחד, ככה אתה פגיע יותר", אמר צפריר, "המרוץ הזה עוד פתוח, תפיסת העולם שלנו שונה מזו של פאלו אלטו ומיקרוסופט, אבל היא חדה ורלבנטית".
ובכל זאת, צפריר חזר והדגיש שצ'ק פוינט תישאר בצד הרוכש ותצא למהלכים גדולים נועזים יותר ממה שעשתה עד היום תחת ניהולו של גיל שויד שייסד את החברה, והאמין ברכישות קטנות יחסית של טכנולוגיות. לדבריו, "אנחנו לחלוטין בצד הרוכש ואיפה שנזהה טכנולוגיה שהיא גיים צ'יינגר מבחינת צ'ק פוינט, נדע להיות רוכש אגרסיבי", אמר צפריר והוסיף בקריצה: "אנחנו עוד לא גדולים מספיק כדי לקנות את פאלו אלטו או מיקרוסופט, אבל רק התחלנו".
"אין קורלציה בין כמה אתם משלם לאיכות המוצר שאתה מקבל", אמר אתמול צפריר בהתייחס לתפיסה זו של קודמו בתפקיד. "אני מסתכל על הרכישות אחרת - יש לנו אסטרטגיה ברורה, עם עקרונות מובילים ויש את הדרך - אני אסתכל על אנשים בודדים, על חברות שקמו, מה הם יכולים לתרום לנו ובכל מקום שאנחנו נאמין שיש קבוצה, גם של חמישה אנשים שיודעים לעשות יותר מחברה שנמצאת בשוק עשר שנים, נהיה תחרותיים בהצעת רכישה. הצלחה של רכישות היא לאו דווקא פונקציה של כמה שילמת, אלא היכולת לעשות אופטימיזציה אחרי העסקה. בענן זה לא כל כך הצליח, אבל AVANAN (נרכשה ב־2021 תמורת 280 מיליון דולר - ס"ש) מאוד הצליחה, וגיל פרידריך, אחד המייסדים של החברה, הוא דמות מרכזית בצ'ק פוינט היום", הסביר צפריר.
עד היום דגלו שתי החברות בתפיסות שונות: פאלו אלטו ברכישות יקרות יחסית של טכנולוגיות בשלות שאפשר מיד להתחיל לשלב במכונת השיווק המשומנת, בעוד צ'ק פוינט הסתפקה ברכישת קטנות של טכנולוגיות בתהליכי פיתוח.
בינתיים צפריר מתמודד עם צ'ק פוינט שהוא קיבל בירושה משויד: חברה רווחית מאוד עם שיעור רווח תפעולי של כ־30%, אך ללא צמיחה משמעותית. גם בפאלו אלטו קצב הצמיחה אומנם מצוי בהאטה בתקופה האחרונה, מה שגם משמש כאחד הגורמים שדוחפים לרכישות משמעותיות, אך היא עדיין משמרת קצב דו־ספרתי ומייצרת ברבעון קצב הכנסות שצ'ק פוינט מייצרת בשנה שלמה. זאת אף שפאלו אלטו הוקמה עשר שנים אחרי צ'ק פוינט.
האסטרטגיה שהציג צפריר מתבססת על ארבעה עקרונות: התמקדות בתחום המרכזי בסייבר היום של מארג הקישוריות בארגונים, כלומר התחברות מאובטחת של עובדים ולקוחות, כאשר כאן חלק מהפתרונות הם של צ'ק פוינט עצמה וחלק מהמענה יינתן לפי התפיסה החדשה באמצעות הסכם שיתוף הפעולה עם WIZ שנחשב למוצר המוביל לסביבת הענן. אחת ההחלטות הראשונות של צפריר כמנכ"ל היתה לוותר על המוצרים הפנימיים של צ'ק פוינט לטובת הצוות של אסף רפפורט והיום שתי החברות נמצאות בתהליך אינטגרציה לפלטפורמה של צ'ק פוינט.
העיקרון השני הוא חיזוק גישת "מניעה תחילה". "זה האתוס של צ'ק פוינט, הוא אולי לא התחום הכי נוצץ היום, אבל הוא חווה רנסנס בגלל איומים מבוססי בינה מלאכותית שצומחים במהירות", אמר צפריר והציג גם כאן גישה שפחות מאמינה בניהול משברי סייבר, אלא מניעת פריצה בכל מחיר.
העיקרון השלישי הוא למעשה התפיסה המנוגדת לפאלו אלטו - פלטפורמה שתהיה של צ'ק פוינט, אבל עליה יהיו מוצרים של חברות אחרות ולא רק "גן סגור" שלה. העיקרון האחרון הוא כמובן ה־AI, משם יבואו כנראה עיקר הרכישות של צ'ק פוינט בתקופה הקרובה. "כולם היום במרוץ חימוש כדי להפוך את הבינה המלאכותית לכזו שתעבוד אצלנו, אבל בינתיים כולם משקיעים בה", סיכם צפריר במדויק את המציאות הנוכחית.
בינתיים צ'ק פוינט לא משנה את התחזית השנתית להכנסות של 2.76-2.66 מיליארד דולר ב־2025, שישקפו צמיחה של 8%-4% מול 2024 ורווח של 10.2-9.6 דולר למניה. ברבעון השני היא צופה שוב צמיחה מינורית של 6% להכנסות של 687-657 מיליון דולר, וזאת לאחר שדיווחה על הכנסות של 665 מיליון דולר ברבעון השני.
לצ'ק פוינט עדיין עומדות יתרות מזומנים של 3 מיליארד דולר, שמצד אחד מאפשרות לה לבצע רכישות משמעותיות, אך מצד שני גם הופכות אותה ליעד רכישה אטרקטיבי כמי שנסחרת במכפיל נמוך יחסית למתחרות.