סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מרק צוקרברג פייסבוק עדות בקונגרס
מרק צוקרברג מוסר עדות בקונגרס (צילום: שאטרסטוק)

הודאה שבשתיקה: פייסבוק הגיעה להסדר פשרה במשפט קיימברידג' אנליטיקה

ההסכם השקט מגיע ארבע שנים לאחר התפוצצות הפרשה שבמסגרתה מכרה חברת הייעוץ מידע פרטי של 87 מיליון משתמשי פייסבוק למפלגה הרפובליקנית בארה"ב. לגמרי "במקרה", בעוד ימים ספורים מארק צוקרברג היה אמור להיחקר על כך בשבועה

פייסבוק הסכימה עקרונית להסדיר תביעת נזיקין בבית משפט בסן פרנסיסקו, הטוענת שהחברה אפשרה לצדדים שלישיים - לרבות קיימברידג' אנליטיקה - לקבל גישה למידע פרטי של משתמשים. תנאי ההסדר לא נחשפו במסמכים שהוגשו לבית המשפט ביום שישי, בהם התבקש השופט להשהות את התביעה הייצוגית למשך 60 יום עד שעורכי הדין של הצדדים יסכמו את ההסדר בכתב.
כאמור, בתביעה שהוגשה לפני ארבע שנים נטען שפייסבוק הפרה את חוקי פרטיות המשתמשים בכך שחלקה מידע שלהם עם צדדים שלישיים כמו חברת הייעוץ הפוליטי שנסגרה מאז. פייסבוק אמרה אז ששיטות הגנת הפרטיות שלה עולות בקנה אחד עם המידע שחשפה ואינן "מצדיקות כל טענה משפטית". פייסבוק מיוצגת ע"י משרד עורכי הדין גיבסון, דאן אנד קראצ'נר.
בספטמבר בקרוב היו אמורים מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, ומנהלת התפעול לשעבר של החברה, שריל סנדברג, להעיד בבית המשפט. בחדשות בלומברג דיווחו ביום ו' כי ההודעה על ההסדר שהגיעה חסכה מהמנכ"ל והמייסד, צוקרברג, לבלות שעות בתשאול על ידי עורכי דין המייצגים את המשתמשים.
לפני התגלגלות הפרשה לבית המשפט, נחשף כי קיימברידג' אנליטיקה אספה נתונים אישיים מ-87 מיליון משתמשי פייסבוק ומכרה את המידע למפלגה הרפובליקנית לטובת קידום הקמפיין של דונלד טראמפ ב-2016. בעקבות חשיפת המקרה בשנת 2018 ב"אובזרבר", קיימברידג' אנליטה נאלצה להיסגר, צוקרברג נחקר בסנאט ומניית פייסבוק נפלה.
"זה מראה עד כמה צוקרברג נואש להימנע מלענות על שאלות על הטיוח של פייסבוק על דליפת הנתונים של קיימברידג' אנליטיקה", אמרה על כך קרול קדוולדר, העיתונאית שחשפה את הפרשה. "זה פשוט לא נראה טוב שפייסבוק מסדרת את העניין הזה ימים ספורים לפני שהוא אמור להיחקר תחת שבועה במשך שש שעות".