סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

הגרדיאן: כך ניסתה הקרן הבריטית השולטת ב-NSO לאסוף מידע על בכירי סיטיזן לאב

על פי תחקיר של העיתון הבריטי, קרן נובלפינה - שרכשה את השליטה ב-NSO ב-2019 - עשתה מאמץ לאסוף מידע על בכירי מכון המחקר הקנדי, שחשף בין היתר את השימוש שעשתה סעודיה בפגסוס לפני הרצח של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י. בין היתר, שכרה נובלפינה את שירותיו של אדם שהיה בעבר עוזר מחקר של מנהל סיטיזן לאב, ואחד מראשיה פנה לג'ורג' סורוס - ככל הנראה כדי לפגוע בתרומות שהוא מעביר למכון

במשך שנים, מכון המחקר הקנדי סיטיזן לאב היווה אופוזיציה לחברת הסייבר הישראלית NSO, ומתח ביקורת על השימוש שעושות ממשלות בעולם בתוכנת פגסוס על מנת לעקוב אחרי פעילי זכויות אדם ועיתונאים. רון דיברט, המנהל הוותיק של המכון השייך לאוניברסיטת טורונטו, הוא אחד המומחים המובילים בעולם בזיהוי איומים דיגיטליים נגד אזרחים.
ג'ון סקוט ריילטון, חוקר בכיר נוסף בסיטיזן לאב, נמנה על קבוצה קטנה של מומחים שמסוגלים לזהות איזה מכשירי אייפון ואנדרואיד נפגעו על ידי פגסוס, ואילו לקוחות ממשלתיים כנראה היו אחראים לפריצה. לכן אין זה מפתיע שהשניים עמדו במוקד תשומת הלב של קרן ההשקעות הבריטית נובלפינה (Novalpina), שרכשה את השליטה ב-NSO ב-2019 - כך מדווח ה"גרדיאן" הבריטי.
באמצעות חוקי הגנת המידע הבריטיים, דיברט וריילטון ניסו להשיג בשנה שעברה מידע עליהם המוחזק על ידי נובלפינה. תוצאות הבדיקות, שאותן שיתפו השניים עם ה"גארדיאן", כוללות קטעים ממאות מיילים וקבצים עם שמות של בכירי סיטיזן לאב, ושופכות אור על ניסיון של אחד ממייסדי הקרן הבריטית, סטיבן פיל, לאסוף מידע על מכון המחקר ולפגוע בפעילותו.
2 צפייה בגלריה
ג'ון סקוט ריילטון חוקר בכיר במכון סיטיזן לאב של אוניברסיטת טורונטו
ג'ון סקוט ריילטון חוקר בכיר במכון סיטיזן לאב של אוניברסיטת טורונטו
ג'ון סקוט ריילטון, אחד מבכירי מכון סיטיזן לאב שכנגדם הפעילה קרן נובלפינה מאמצי איסוף, על פי הגרדיאן
באחד המקרים, הוא אפילו פנה לג'ורג' סורוס, שהקרן שלו היא תורמת מרכזית של סיטיזן לאב, והתלונן על החוקרים. אגב, פיל - חותר אולימפי בריטי לשעבר - הוא שביקש לקבוע "סטנדרטים חדשים של שקיפות וכבוד לזכויות אדם", כאשר נובלפינה רכשה את NSO.

473 מיילים שהכילו מידע אישי על החוקרים

מאז 2016 נמצאת סיטיזן לאב בחזית חשיפת הפרות זכויות האדם שבוצעו ע"י לקוחותיה של NSO; כך למשל, היא חשפה כיצד סעודיה השתמשה בתוכנת הריגול של החברה כדי לפרוץ את הטלפון הפרטי של מקורב לעיתונאי ג'מאל חשוקג'י, כמה חודשים לפני שהאחרון נרצח. עורכי הדין של נובלפינה חשפו בפני דיברט וריילטון כי מצאו 473 מיילים שהכילו מידע אישי שלהם, בהם 223 שכותרתם Scott-Railton. הם חשפו כיצד בפברואר 2019 שכרו נובלפינה ו-NSO את שירותיו של ויווק קרישנמורטי, עורך דין מפירמת Foley Hoag, המתמחה באחריות תאגידית, תמורת שכר של 220 אלף דולר.
קרישנמורטי נשכר כ"יועץ חיצוני" במטרה להתאים את מדיניות NSO לקווי המדיניות שקבע האו"ם בנושא עסקים וזכויות אדם. ואולם ב"גרדיאן" כותבים כי ייתכן שהיה לכך מניע נוסף - קרישנמורטי היה בוגר של אוניברסיטת טורונטו, ובעבר היה עוזר מחקר של דיברט, שסייע לו להשיג מלגה.
לפי הצעה שהגישה בפברואר 2019 Foley Hoag לאספקת שירותים משפטיים ל-NSO, ההיכרות בין דיברט לקרישנמורטי משמעותה שזה האחרון היה "בעמדה ייחודית ליצירת קשר עם סיטיזן לאב, במידה ש-NSO תחליט לעשות כן". לפי ההצעה, "המטרה שלנו היא לסייע ל-NSO להפוך לחברה האתית ביותר בעולם, באמצעות יישום מערכות, כללי מדיניות ופרוצדורות".
לפי ה"גרדיאן", ב-1 במרץ 2019 פיל שלח מייל לקרישנמורטי, והודיע לו כי זה הזמן "להגיע לדיברט ולגלות מה קורה". קרישנמורטי ענה שיעשה זאת, והוסיף: "הוא יכול להיות 'עוקצני', והוא ללא ספק עובד על משהו שקשור ל-NSO".
ביום שלמחרת, שלח קרישנמורטי מייל לדיברט, וגילה לו כי נשכר לעבוד על המדיניות של NSO בתחום זכויות האדם. הוא כתב עוד כי "שקל בכובד ראש" אם לעבוד עבור NSO, בעיקר לאור הממצאים שחשפה סיטיזן לאב. קרישנמורטי אף טען כי עורך הדין הבריטי מארק סטפנס, "אחד מעורכי הדין הבולטים לזכויות אדם בעולם", שייצג בעבר את ג'וליאן אסאנג', סלמן רושדי וגרינפיס, הבטיח לו כי פיל "מחויב לנושא זכויות האדם, ושואף ש-NSO תפעל בהתאם". קרישנמורטי ציין בפני דיברט כי "הייתי מסרב להצעה של NSO, לולא דברים אלה של ידידי סטפנס".
דיברט סירב לקיום הפגישה. הוא מסר ל"גרדיאן" כי לא האמין ש-NSO או בעלי הקבוצה גילו גישה חיובית לסיטיזן לאב ולסימני השאלה שהעלתה, ולא רצה לתת לגיטימציה לחברת הסייבר.
שלושה חודשים מאוחר יותר סירב דיברט להצעה נוספת של קרישנמורטי, לפגישה פנים אל פנים, אותה תירץ האחרון בכך שישהה עם משפחתו בטורונטו בחופשה, וזאת לאחר שכתב לפיל שבכוונתו לנסות שוב לפגוש את דיברט. המנהל של סיטיזן לאב אמר שבעיניו היה זה "מאוד מטריד ומאכזב" שנובלפינה ניסתה להשתמש בעוזר מחקר שלו לשעבר כדי "להסתנן במרמה ולאסוף מידע על הפעילות שלנו". קרישנמורטי, חבר בפקולטה של אוניברסיטת אוטווה שלאחרונה מונה ליועץ לממשלת קנדה בנושא בטיחות ברשת, הכחיש ל"גרדיאן" כי נשכר למשימה הזאת, אבל הודה כי הקשר שהיה לו עם דיברט, היה רלוונטי לעבודה שהיה יכול לבצע עבור נובלפינה. הוא הביע "חרטה" על כך שעבודתו עבור בעלי NSO פגעה ביחסיו עם דיברט, ותיאר את עבודתו עבור החברה כ"דבר הכי מוזר שטיפל בו אי פעם".
סטיבנס, שתיאר את פיל כחברו, אישר שהמליץ על קרישנמורטי לנובלפינה, אך לא ידע באותו זמן על יחסיו עם דיברט. הוא מתח ביקורת על ההתמקדות של סיטיזן לאב ב-NSO. ב"גרדיאן" מציינים עם זאת כי סיטיזן לאב פרסמה דוחות על איומי סייבר מצד שורה ארוכה של חברות ומדינות.

פנייה לסורוס כדי לפגוע במימון שמקבל המכון

עוד מציינים ב"גרדיאן" כי המסמכים של נובלפינה שנחשפים כעת כוללים מייל אחד ממשרדו של ג'ורס סורוס, שהועבר על ידי פיל ל-NSO בישראל. המסמך הושחר, ואולם לפי מקורות שדיברו עם ה"גרדיאן", הפנייה לסורוס היתה חלק מניסיון כושל של פיל לפגוע במימון של סיטיזן לאב.
במאי 2019, מציינים ב"גרדיאן", העלה פיל את עניינה של סיטיזן לאב בארוחת ערב שקיים עם סורוס בניו יורק. בהמשך שלח מיילים שנועדו לפגוע באמינות מכון המחקר הקנדי. בין השאר, טען כי הארגון "נודע רק בשל התקפותיו על NSO". הוא גם העלה סימני שאלה בנוגע למוטיבציה ולטקטיקה שהוא נוקט. ואולם ניסיונות אלה עלו בתוהו - כחודש לאחר אותה ארוחת ערב אמר סורוס לפיל כי לדעתו עליו לצאת מההשקעה ב-NSO.
2 צפייה בגלריה
ג'ורג' סורוס
ג'ורג' סורוס
ג'ורג' סורוס, מהתורמים הבולטים לסיטיזן לאב. על פי הדיווח, אחד ממייסדי נובלפינה ניסה לפגוע בפניו באמינות המכון
(איי אף פי)
עורך דינו של פיל אמר ל"גרדיאן" כי ההאשמות כלפיו "אינן מבוססות", וכי הוא מחויב לממשל תקין וזכויות אדם.
דיברט אמר כי לפי המסמכים, ההתחייבות של נובלפינה לפיה NSO תכבד את נושא זכויות האדם - היא לא יותר מ"עלה תאנה". לדבריו, "יש לנו מספיק ראיות לכך שכל מה שמעניין אותם זה כסף".
קרישנמורטי אמר כי האמין בכל ליבו שנובלפינה אכן ביקשה לבצע שינויים ב-NSO; ואולם, הוא הודה, "טעינו בכך - אני מתחרט על הזמן הקצר שבו שימשתי יועץ לנובלפינה". הוא הביע תקווה שסיטיזן לאב תצליח לשים קץ לפעילות המזיקה של NSO.