סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

הכסף הגדול שנכנס עוד לפני האקזיט

מאות מיליוני דולרים נכנסו בשנה האחרונה לכיסיהם של עובדים, משקיעים ויזמי סטארט־אפ במסגרת עסקאות סקנדרי, שבהן הם מוכרים חלק ממניותיהם ונפגשים עם הכסף ללא צורך לדלל את אחזקותיהם. אחת הסיבות לכך היא המחסור בעובדים

25 מיליארד דולר זרמו לקופות חברות הסטארט־אפ בישראל בשנת 2021. אבל המספר העצום הזה מחביא מאות רבות של מיליוני דולרים, שלא ניתן להעריכם בדיוק, שלא נכנסו לקופת החברה אלא ריפדו את כיסי היזמים, המשקיעים ולעתים אפילו את עובדי החברה במהלך שנקרא רכישת סקנדרי. מדובר ברכישה של מניות שמוחזקות על ידי היזמים והמשקיעים ושאותן הם מבקשים למכור כעת ללא צורך לדלל משמועתית את האחזקות שלהם.
חשוב לציין כי סכומים משמעותיים בהרבה זרמו במסלול הציבורי. שם על פי הערכה כ־5 מיליארד דולר של כספי הנפקות זרמו ישירות לכיסי יזמים, משקיעים ומנהלים. ב־2020 נפגשו עובדי ויזמי הסטארט־אפים עם 1.5 מיליארד דולר נוספים. סכומים אלה משנים לא רק פני תעשיית ההייטק אלא משנים גם את פני הכלכלה בישראל.
2 צפייה בגלריה
גילי רענן מייסד קרן ההשקעות להגנת סייבר Cyberstarts
גילי רענן מייסד קרן ההשקעות להגנת סייבר Cyberstarts
גילי רענן, מייסד קרן סייברסטארטס. מכר מחצית מהאחזקות ב־Wiz
(צילום: אולפן כלכליסט)

עבור רבים הסקנדרי הוא החלום האמיתי. ליזם הצעיר זו הזדמנות לפגוש סכום כסף נאה עוד לפני שהוא חושב על אקזיט. למשקיע שהשקיע בחברה בתחילת דרכה זו הזדמנות לעשות אקזיט נאה ולהישאר עם חלק מאחזקותיו. ולעובדים זו הזדמנות להיפגש עם סכום משמעותי שיקל מאוד את המשכנתא.
קרנות רבות דוגמת סייברסטארטס של גילי רענן ו־YL ונצ'רס הצליחו בזכות הסקנדרי למכור אחזקות בחברות הסייבר שבהן השקיעו ולרשום תשואות של מאות אחוזים על השקעותיהם בתוך זמן קצר. חברות רבות דוגמת מון אקטיב גייסו מאות רבות של מיליוני דולרים – והכל לכיסי היזמים והעובדים, בעיקר כי החברה לא היתה צריכה כסף שיזרום אליה. חברות רבות לא חששו להבליט את הסקנדרי אבל היו כאלה שהצניעו אותו. טרנסמיט סקיוריטי, למשל, גייסה 543 מיליון דולר, כאשר נתח נכבד ממנו שימש לרכישת מניות של מנהלים ועובדים. החברה לא גייסה כספים מאז הקמתה, ומטרת הגיוס היתה רק לאפשר לקרנות וגופים מובילים לחבור אליה.
חברות צעירות יותר דוגמת Wiz ואקסיוס ראו בסקנדרי הזדמנות לתת למשקיעים אפשרות לאקזיט מהיר ודלת כניסה נוספת למשקיעים שהיה קשה להכניסם לסיבובי ההשקעה.
אחת התופעות שהחלה לבלוט ב־2021 וככל הנראה תתפוס מקום מרכזי בעולם הסקנדרי היא ההקדמה של עיתוי הרכישה של המניות. בעבר עובד נאלץ לעבוד לפחות 4-3 שנים בחברה עד שהתאפשר לו למכור מניות. משקיע בשלבים ראשונים היה חייב לחכות כמה שנים להבשלת ההשקעה, ויזם לא יכול היה לחלום על כסף לכיסו לפני שהחברה החלה למכור ולהפוך להיות משמעותית.
כיום יותר ויותר חברות מדווחות על סקנדרי ליזמים ולעובדים כבר בגיוסים הראשונים שלה. עובדים אשר מלאה להם שנה בחברה מקבלים לעתים הזדמנות למכור מעט מאחזקותיהם ולרשום הכנסה של מאות אלפי דולרים עוד לפני שיבשה הדיו על הסכם העסקתם.
הסיבות לכך רבות כאשר העיקרית שבהן היא המאבק חסר הפשרות על עובדים איכותיים. סיבה נוספת היא רצונם של המשקיעים להיות מעורבים בחברות שהן חושבים שיהיו הסוסים המנצחים.