סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

שוק הסמארטפונים העולמי חזר לצמוח - לראשונה מאז 2017

בשנה שעברה יצאו לשווקים 1.35 מיליארד סמארטפונים - עלייה של יותר מ-6% לעומת 2020. משלוחי הסמארטפונים, שהיו בקיפאון, חזרו לצמוח לראשונה זה חמש שנים. בצמרת: סמסונג ששיווקה 273 מיליון סמארטפונים

שוק הסמארטפונים חזר לצמוח. כך עולה מדו"חות המחקר של IDC, קאונטרפוינט, Omdia וחברות נוספות שפרסמו בימים האחרונים. 1.35 מיליארד סמארטפונים נשלחו בשנה שעברה מהמפעלים לרחבי העולם - עלייה של 6% לעומת 2020. בעוד סמסונג ממשיכה להחזיק במקום הראשון, עם כ-273 מיליון סמארטפונים ששווקו ברחבי העולם בשנה שעברה, אפל ניצבת לא רחוקה מאחור, עם מכירות של 235 או 237 מיליון מכשירים, בהתאם לזהות עורכת המחקר. המכירות של רילמי לעומת זאת זינקו ב-48% - שיעור חד יותר מזה של כל יצרן גלובלי אחר, גם אם בפועל היא מכרה "רק" כ-58 מיליון מכשירים.
דו"חות המחקר מצביעים על כך שחברה סינית אחת - BBK - חזקה יותר מכל היצרניות האחרות. BBK היא החברה-האם של מותגים כגון Oppo, Vivo, וואן פלוס וכמובן Realme, ומכרה במצטבר יותר מ-330 מיליון סמארטפונים בשנה האחרונה, אף שרוב המשתמשים אפילו לא מכירים את שמה. שמות מוכרים יותר לציבור, כגון שיאומי שמכרה 190 מיליון מכשירים, או וואווי שמכרה כ-35 מיליון מכשירים (אפילו פחות ממוטורולה של לנובו, שמכרה 48 מיליון מכשירים), מצביעים על כך שהיצרניות הסיניות ממשיכות לשלוט בשוק.
הבעיה העיקרית בשוק היתה ברבעון הרביעי של 2021. סמסונג נדרסה על ידי אפל, ששלטה ביד רמה בהיקף המשלוחים עם יותר מ-85 מיליון אייפונים שנשלחו. לעומת זאת, סמסונג הסתפקה במשלוחים של כ-70 מיליון מכשירים, ושיאומי במקום השלישי עם כ-45 מיליון סמארטפונים שנשלחו. חשוב לציין שהיקפי המשלוחים לא מציינים מכירות בפועל לצרכן, אלא רק כמה מכשירים יצאו ממפעלי היצרנים. מדובר בנתון שמתבסס על דו"חות החברות עצמן וקבלני הייצור שלהן.
1 צפייה בגלריה
סמארטפון סמארטפונים אסוס זנפון 8
סמארטפון סמארטפונים אסוס זנפון 8
סמארטפון אסוס זנפון 8
(צילום: רפאל קאהאן)
עם זאת, הנתונים שנוגעים ל-2022 עדיין אינם ברורים. בעוד בעיות בשרשרת האספקה פגעו בהיקפי הייצור ברבעון האחרון כמו גם המחסור בשבבים, 2022 עשויה להתברר כממשיכה של המגמה הזו. על פי הערכות של ממשל ביידן בארצות הברית, שוק השבבים לא יתייצב לפני סוף השנה, מה שישפיע בהכרח על ייצור סמארטפונים. אולם שתי מגמות עשויות לעורר עניין רב ולהציל את הכנסות החברות: העלייה בזמינות של רשתות 5G והכניסה המסיבית של היצרניות לתחום המכשירים המתקפלים.
בעוד רשתות דור 5 הופכות ליותר זמינות, גם המוטיבציה של משתמשים להחליף את המכשירים הישנים שלהם לכאלה שתומכים ברשתות המהירות צפויה לעלות. בנוסף לכך הזמינות הגדלה של דגמים בעלי מסך מתקפל, שמספקים תצורות חדשות לסמארטפונים, והירידה העקבית במחיר שלהם כנראה יקרצו לחובבי חדשנות.
אם בשנה שעברה נמכרו מכשירי הפולד של סמסונג במחיר שגירד את ה-2,000 דולר מלמטה, הפולד 3 כבר נמכר במחיר נמוך יותר, ולפי הערכות גם מחירי המכשירים המתקפלים של Oppo, גוגל, הונור ואחרות צפויים לנוע סביב ה-1,500 עד 1,600 דולר למכשירים בגודל מלא.
בכל מקרה מדובר בנתונים מעודדים, שכן זו השנה הראשונה מאז 2017 שהשוק מראה סימני צמיחה, גם אם הם רחוקים מהמספרים המרשימים מלפני חמש או שש שנים.