סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אלון מאסק ו ג'ורג' סורוס
אלון מאסק וג'ורג' סורוס (צילום: REUTERS, AFP)

מאסק השתלח בסורוס, במשרד החוץ תקפו: "ציוץ בניחוח אנטישמי"

מנכ"ל טסלה צייץ היום כי המיליארדר היהודי - המותקף בשנים האחרונות על ידי ארגוני ימין בעולם - מזכיר לו את מגנטו, נבל-על מסדרת קומיקס, וכי הוא מעוניין "לפורר את המרקם של הציביליזציה"; לפני כמה ימים הודיעה החברה של סורוס כי מכרה את כל אחזקותיה ביצרנית המכוניות החשמליות

מנכ"ל טסלה אלון מאסק השתלח היום בטוויטר בג'ורג' סורוס, במה שנדמה כהדהוד של תיאוריות קונספירציה הרווחות בארגוני ימין כלפי המיליארדר ההונגרי.
הציוץ של מאסק הגיע כמה ימים לאחר שהחברה של סורוס הודיעה כי ברבעון הראשון של 2023 מכרה את כל אחזקותיה ביצרנית המכוניות החשמליות, בשווי 16 מיליון דולר.
מאסק צייץ: "סורוס מזכיר לי את מגנטו" (נבל-על מסדרת הקומיקס אקס-מן של מארוול). אחד העוקבים שלו ציין כי הן סורוס והן הדמות הבדיונית הם שורדי שואה, וכתב כי המיליארדר והפילנתרופ ההונגרי מותקף למרות "כוונותיו הטובות" - על ידי אנשים שאינם מסכימים לדעותיו הפוליטיות. מאסק ענה כי לסורוס "אין כוונות טובות", וכי הוא רוצה "לפורר את המרקם של הציביליזציה". לדבריו, "סורוס שונא את האנושות".
מגיבים רבים בטוויטר טענו כי הערותיו של מאסק מהדהדות מסרים אנטישמיים. יצוין כי מאז רכש את הרשת החברתית באוקטובר 2022, החזיר מאסק לפלטפורמה אנשי ימין קיצוני שהושעו ממנה בעבר, ובמקביל נרשם זינוק בשיח השנאה ברשת החברתית.
גם משרד החוץ הישראלי גינה את ציוציו של מאסק. בחשבון הרשמי של משרד החוץ בטוויטר נכתב: "הביטוי 'היהודים' (The Jews) זינק היום לרשימת הנושאים הטרנדיים בטוויטר בעקבות ציוץ בעל ניחוח אנטישמי של לא אחר מאשר הבעלים והמנכ"ל של הרשת החברתית אלון מאסק. הציוץ של מאסק הביא מיד למבול של תיאוריות קונספירציה אנטישמיות בטוויטר".
בציוץ נוסף באותו שרשור ציטט משרד החוץ את דבריו של דוד סרנגה, ראש חטיבת הדיגיטל במשרד החוץ, שכתב: "'היהודים' נמצא כרגע כטרנד בטוויטר, והוא מלא בקונספירציות אנטישמיות ובדברי שטנה המכוונים ליהודים ברחבי העולם. למרבה הצער, טוויטר לא עושה דבר כדי לטפל בבעיה הזו".
סרנגה ומשרד החוץ ציטטו בהמשך את השיר של מרטין נימלר: "תחילה הם באו ולקחו את הקומוניסטים - ולא השמעתי את קולי, מפני שלא הייתי קומוניסט; ואז הם באו ולקחו את הסוציאליסטים - ולא השמעתי את קולי, מפני שלא הייתי סוציאליסט; ואז הם באו ולקחו את חברי האיגוד המקצועי - ולא השמעתי את קולי, מפני שלא הייתי חבר האיגוד המקצועי; ואז הם באו ולקחו את היהודים - ולא השמעתי את קולי, מפני שלא הייתי יהודי; ואז הם באו ולקחו אותי - וכבר לא נותר אדם לדבר בעדי".
דיוויד קיי, לשעבר המפקח המיוחד של האו"ם לנושא ההגנה על חופש הביטוי וחופש הדעה, צייץ: "טוויטר תחת מאסק אכן 'מספקת את הסחורה' - גרסאות של 'חופש הביטוי' שמתאימות לבית ספר יסודי, התנגדות לדרישות הממשלה, התעמרות אנטישמית בסורוס, עמדות קיצוניות בנוגע לתיקון השני לחוקה (המגן על זכותם של האמריקאים לשאת נשק) - וזה רק החשבון שלו".
סורוס מותקף בשנים האחרונות על ידי ארגוני ימין בעולם על רקע דעותיו הליברליות ופעילותו הפוליטית, והופצו עליו שלל תיאוריות קונספירציה. ארגון "אופן סוסייטי" של סורוס היה בין החותמים על מכתב שהביע במאי 2022 חשש מהאפשרות - שאכן התממשה - שמאסק ירכוש את טוויטר.
מלבד טסלה, חברת האחזקות של סורוס מכרה גם חלק ממניותיה בחברת הטנדרים החשמליים ריביאן, באלפבית ובאמזון.