סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטה NVIDIA ו גרג אסטס Greg Estes סגן נשיא לשיווק תאגידי ותוכניות מפתחים אנבידיה
גרג אסטס לצד מטה אנבידיה. "אם כבעל עסק לא תשקיע ב-AI - זה יעשה נזק לחברה שלך" (צילום: Reuters ,Raymond Yuen / NVIDIA)

ריאיון
"בשישי בערב ג'נסן שלח מייל. בשני כבר היינו חברת AI"

גרג אסטס, סגן נשיא לשיווק תאגידי ותוכניות מפתחים באנבידיה, בריאיון בלעדי לכלכליסט בכנס השנתי של החברה בקליפורניה מתייחס לנקודה בה היא עברה מחברה שמייצרת כרטיסים גרפיים לחברת AI. אסטס: "צריך ללמד בינה מלאכותית בכל גיל, ולכם בישראל יש יתרון עצום בסביבה הלימודית היציבה"

"לא מדובר במזל. ג'נסן ראה את מהפכת ה-AI הרבה לפני כולם. אני עדיין זוכר את המייל שהוא שלח ביום שישי בערב, ומיד לאחר מכן, ביום שני, הפכנו להיות חברת בינה מלאכותית", כך אומר לנו גרג אסטס (Greg Estes), סגן נשיא לשיווק תאגידי ותוכניות מפתחים באנבידיה (NVIDIA), בריאיון בלעדי לכלכליסט בכנס השנתי של החברה (GTC) בקליפורניה. שווי השוק של החברה אותה ייסד המנכ"ל ג'נסן הואנג עומד בוול סטריט על 2.2 טריליון דולר, מה שהופך אותה לחברה השלישית בגודלה בעולם אחרי מיקרוסופט (2.7 טריליון דולר) ואפל (3.1 טריליון דולר).
גרג, איך אתה מספר את הסיפור של החברה?
"מה שאנשים לא מבינים זה שתמיד עסקנו באיך להאיץ מחשבים. זה היה כל העסק שלנו בהתחלה וזה העסק שלנו היום. כשג'נסן ושני השותפים שלו ייסדו את החברה הם לא עשו את זה כחברת גיימינג, הם בסך הכל בנו מעבד גרפי יוצא דופן. היו עד אז משהו כמו 30 חברות גרפיקה ולא היה ברור בכלל שאנבידיה תנצח את כולן.
"בשלב מסוים אנשים חכמים מאוד הבינו שניתן לקחת את המעבד הגרפי ולהפוך אותו ליחידה שעושה חישובים מאוד מסובכים. ואז הבינו שאם אתה יכול לעשות את החישובים המאוד מסובכים האלו - אתה יכול לבנות מחשב על. השלב הבא היה שאותם אנשים, יחד עם אחרים, הבינו שניתן ללמד מחשב deep learning (למידה עמוקה, אוסף שיטות למידת מכונה מבוססות על רשתות מלאכותיות, ש"ס). ואז בדיוק בנקודה הזו הבנו שהארכיטקטורה שפיתחנו יכולה להיות מושלמת לבינה מלאכותית. עכשיו אפשר להגיד שהסיפור שלנו מתמקד בהאצת המחשב - וכפי שניתן לראות, כל תעשייה מבינה כמה אפשר להרוויח מכך".
איך הפיתוחים של אנבידיה מסייעים לעסקים?
"אם אתה, כבעל עסק, לא תאמין בבינה מלאכותית ולא תשקיע בה - זה יעשה נזק לחברה שלך. אנחנו רואים היום שעולם התכנות עובר משימוש במעבדים רגילים למחשבים מתקדמים יותר מבוססי בינה מלאכותית. אחת הסיבות שאנשים מתעניינים בחברה שלנו היא המעבר הזה - ממודל אחד שבעצם היה עוד ב-IBM 360 למודל אחר לגמרי".
בשיחת הוועידה האחרונה שלכם מיד לאחר פרסום הדוחות, הואנג אמר שהתעשייה הגיעה לנקודת אל חזור (Tipping point). למה הוא התכוון?
"הגענו עכשיו לנקודה שבה אנשים מאמצים את הטכנולוגיה של הבינה המלאכותית בכל תחום. כשחושבים על זה, אם היית מגיע ל-GTC לפני כמה שנים היית רואה אותנו מציגים פיתוחים עתידיים, בעוד שעכשיו אתה רואה חברות מכל התחומים שכבר משתמשות בכלים שלנו. מבנקים, דרך חקלאות, בידור, אנרגיה - כל תחום משתמש בבינה מלאכותית. זה כבר לא פיתוח, זו המציאות".
מעבר לסיפור של אנבידיה שדיברת עליו קודם, איך אתה מתאר את האקו-סיסטם בו היא עובדת?
"אנחנו מייצרים את המעבדים המתוחכמים בעולם, אבל אנחנו לא חברת מעבדים. אנחנו מספקים את הפלטפורמות למתכנתים בעולם והם בונים את העסק שלהם על הפלטפורמה שלנו. אתה רוצה לפשט את מה שאנחנו עושים? אז בעצם הסיבה היחידה שהם משתמשים במוצרים שלנו זה להפוך את האפליקציה שלהם למהירה יותר. אנחנו נותנים להם את כל הסיבות בעולם כדי להשתמש במוצרים שלנו, וכך הם עושים".
אתם משקיעים בסטארט-אפים בתחילת דרכם?
"מעבר להשקעה ישירה, זו בדיוק הדרך בה אנחנו משקיעים בחברות האלו בתחילת דרכן. בכל פעם שאנחנו עובדים עם סטארט-אפים והם מנצלים לטובתם את הפלטפורמה שלנו, אנחנו נותנים להם סיבה להמשיך להשתמש בזה".
איך סטארט-אפים מישראל משתלבים בהשקעה הזו?
"לאנבידיה בישראל קרוב ל-1,000 סטארט-אפים הפועלים בתוכנית הסטארט-אפים NVIDIA Inception, שמעניקה לחברות תמיכה וליווי טכנולוגיים, חיבור למשקיעים, תמיכה עסקית ושיווקית, הנגשה לאנשי טכנולוגיה המובילים בתחומם מסביב לעולם ועוד. לשם השוואה, ב-2021 היו בתוכנית כ-250 סטארט-אפים בלבד, מספר שגדל פי 4 בשלוש השנים האחרונות, מתוך משהו כמו 18 אלף חברות בעולם שאנחנו נותנים להן את האפשרות הזו. אפילו פה ב-GTC אתה יכול לראות המון סטארט-אפים שהם חלק מהסביבה העסקית שלנו".
למרות זאת, זה נראה כאילו קל יותר לתאגידים גדולים לאמץ את הטכנולוגיה שלכם מאשר לסטארט-אפים קטנים.
"אם תדבר עם סטארט-אפים אתה תראה שהם משקיעים ב-AI כיום וממנפים מודלי שפה גדולים (LLM) שזמינים בקוד פתוח, ואז הם משתמשים בטכנולוגיות כמו RAG (ר"ת Retrieval Augmented Generation) כדי להגביר את הדיוק והיעילות של המודלים. אפשר לפתח המון יכולות AI מבלי לפתח את מודלי הבסיס בעצמכם".
הפלטפורמה הזו שאתה מדבר עליה יקרה. היא לא ממש נגישה לכולם.
"זה הרבה יותר נגיש מבחינה כלכלית ממה שחושבים. כאשר סטארט-אפים מאמצים את הטכנולוגיה שלנו הם מצליחים להגדיל את כמות המשתמשים שלהם וכך למעשה מגדילים את ההכנסה שלהם. השורה העליונה שלהם גדלה והעלות שלהם קטנה - מה שגם מגדיל את השורה התחתונה שלהם. הם מצליחים לעשות יותר ולשלם פחות".
לפי מחקרים, רק מאות מיליונים משתמשים בבינה המלאכותית ברחבי העולם מדי יום. האם זה לא מעט מדי? איך אפשר לגרום לבינה המלאכותית להגיע יותר אנשים?
"זה נשמע לי מספר נמוך מדי. תחשוב לכמה אנשים יש טלפונים ברחבי העולם. ואין טלפון נייד שלא משתמש בבינה מלאכותית. אנשים משתמשים בבינה מלאכותית מבלי שהם יודעים שהם משתמשים בה. כך שלדעתי מיליארדי בני אדם ברחבי העולם משתמשים בטכנולוגיה הזו מדי יום".
ובכל זאת, היית רוצה שהגישה לבינה המלאכותית תהיה רחבה יותר בעולם?
"אין לי ספק שיש הרבה אנשים בעולם שאין להם גישה לטכנולוגיה כמו לאנשים בארה"ב או בישראל. תראה למשל מה מיקרוסופט עושה עם קופיילוט (Copilot) וההטמעה באופיס. תראה כמה פייסבוק מאמצים את זה וכמה טיקטוק וסנאפצ'ט. זה נמצא כמעט בכל מקום".
אם מישהו רוצה להיכנס לעולם של הבינה מלאכותית, מה אתה מציע לו לעשות?
"יש לנו תוכנית למידה שנקראת NVIDIA DLI (Deep Learning Institute ) כעד כה הוכשרו כמעט 500,000 וזה קורה גם פיזית וגם אונליין, כל אחד לפי התוכנית שמתאימה לו. אנחנו מלמדים בינה מלאכותית כמעט 5,000 מפתחים, מדובר בשיעורים פיזיים ולא לימוד אונליין. בנוסף, אם אתה ארגון גדול אתה יכול לרכוש מאיתנו חבילה ונבוא ללמד את העובדים שלך על בינה מלאכותית.
"אנחנו גם עובדים עם אוניברסיטאות, מלמדים את המרצים ואז הם מעבירים את הידע לסטודנטים שלהם. בנוסף אנחנו מכשירים מתכנתים צעירים ונותנים להם תעודה, מה שיכול מאוד לעזור להם בקורות החיים ולמצוא עבודה חדשה.
"לישראל למשל יש יתרון עצום בכך, משום שיש לה סביבה לימודית מאוד יציבה לטכנולוגיה. בכללי, אני חושב שצריך להתחיל ללמוד בינה מלאכותית ברגע שאתה יכול. אין הגבלה לגיל. אני יודע שיש תוכנית טובה ללימוד בתיכונים בישראל. כשחושבים על זה, גם כהורה אתה רוצה שהילד שלך ילמד על בינה מלאכותית, אתה לא רוצה שהוא יישאר מאחור".
היית מועמד לאמי. על מה?
הסיפור התחיל לפני הרבה שנים במרוץ יאכטות. אחת הבעיות של הספורט הזה היא שהוא לא כל כך מצטלם טוב. בתקופה ההיא עבדתי בחברה שיכולה לחזות בצורה די טובה את הנתיב הצפוי של האונייה ולהציג את זה בשידור בטלוויזיה. כעבור כמה שנים כשכבר הייתי באנבידיה, התחום של מרוצי היאכטות התפתח מאוד והם הצליחו להגיע למצב שהם מועמדים לאמי על הגרפיקה שעשו. ואני מתוקף תפקידי הצנוע בחברה הייתי שותף לכך".
לסיום, איפה אתה רואה את אנבידיה שנתיים מהיום?
"מה שאנחנו עושים עכשיו, וגם על זה בדיוק הכנס שלנו, זה שאנחנו לוקחים את טכנולוגיית הליבה שלנו ומנגישים אותה על גבי הענן. לשם אנחנו הולכים".