סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
פייסבוק ניוז פיד ניוזפיד
פייסבוק. "חברות קטנות עם משאבים מוגבלים יכולות להתנסות בפלטפורמת הפרסום של מטא בקלות" (צילום: שאטרסטוק)

מחקר: פייסבוק משתמשת במידע מאלפי חברות כדי לבנות פרופיל אישי של משתמש

בפרופיל ממוצע משתמשת הרשת החברתית במידע מ-2,230 חברות שונות, ובמקרה הקיצוני ביותר זוהו קרוב ל-48 אלף חברות שתרמו מידע לפרופיל של משתמש אחד - כך לפי מחקר של ארגון הגנת הצרכן Consumer Reports

כדי לבנות פרופיל אישי של משתמש ממוצע עושה פייסבוק שימוש במידע שמספקות לה 2,230 חברות שונות – כך לפי מחקר של ארגון הגנת הצרכן Consumer Reports, שפורסם בשבוע שעבר. במקרה הקיצוני ביותר זיהו עורכי המחקר קרוב ל-48 אלף חברות שונות תרמו מידע לפרופיל של משתמש אחד.
לצורך המחקר, גייס Consumer Reports מתנדבים שיסכימו לשתף עם החוקרים את נתונים על המידע האישי שפייסבוק אוספת עליהם. אלו זמינים לצפייה לכל משתמש באמצעות כלי הורדת המידע של פייסבוק. 709 מתנדבים העבירו לבסוף לארגון את קבצי הנתונים הרלוונטיים למחקר, ואלו נותחו באמצעות כלים סטטיסטיים.
לפי הממצאים, פייסבוק אספה על מתנדבים אלו מידע מ-186,892 חברות בסך הכל, כאשר בממוצע על כל משתמש נאסף מידע מ-2,230 חברות. חברה אחת, ברוקרית מידע בשם LiveRamp, סיפקה לפייסבוק מידע על 96% מהמשתתפים. 100 ששיתפו מידע בתדירות הגבוהה ביותר סיפקו מידע על מחצית מהמשתתפים. אלו כוללות 39 קמעונאיות או מותגים צרכניים, 28 סוכניות או ספקי שירותי, 19 ברוקריות מידע וארבע חברות שירותים פוליטיים (10 נוספות סווגו כ"אחרות").
בין השמות הבולטים של חברות ומותגים מונים ב-Consumer Reports את אמזון, הום דיפו, הייינקין, וולמארט ומייסיס. "באופן מעניין, לרבים מהמפרסמים שטירגטו את שיעור המשתתפים הגדול ביותר אין פעילות לאומית בארה"ב. למשל, הלוטו של אילינוי שיתף מידע על 70% מהנשאלים. לסוכנויות מכירה מקומיות גם היה ייצוג מפתיע בנתונים, סימן לכך שהן נהנות מגישה לרשימות שיווק גדולות שמבוססות על מקורות כלל-ארציים", נכתב במחקר.
לצד המיקוד רחב ההיקף, יש גם מקרים רבים של מיקוד פרטני. במקרה אחד, 48 אלף חברות טרגטו ושיתפו מידע על משתמש יחיד. 52% מהחברות שזוהו טרגטו רק משתמש אחד מכלל המתנדבים. "הדבר כנראה משקף את הקלות שבה חברות קטנות עם משאבים מוגבלים יכולות להתנסות בפלטפורמת הפרסום של מטא", נכתב במחקר.
שיתוף המידע עצמו יכול להתבצע בהתאם לאחד מכמה תרחישים. במקרה של אפליקציות וחנויות מקוונות, אלו אוספות מידע על משתמשים שמבקרים בהם, ואז מעבירות את המידע לפייסבוק לצורך הצגת פרסומות ממוקדות למשתמשים אלו בעת ביקורם ברשת החברתית. בתרחיש אחר, ברוקרים של מידע אוספים, מעבדים ומטייבים מידע משתמשים ממגוון מקורות שונים (למשל, ביקורים במכון כושר) במטרה ליצור פרופיל משתמש לטרגוט. מפרסם יכול אז לרכוש מהברוקר מידע בהתאם ליעדי הפרסום שלו. למשל, מותג נעלי ספורט ירכוש פרופילים של משתמשים שביקרו במכון כושר בקביעות, וישלם למטא על מנת להציג פרסומות למשתמשים אלו.