סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
גוגל  ו לוגו אפל
העסקה בין גוגל לאפל נמצאת בלב המשפט (צילומים: REUTERS/Dado Ruvic/Illustration)

כך הן מנעו תחרות: נחשף סכום העתק ששילמה גוגל לאפל

לקראת טיעוני הסיכום במשפט ההגבלים העסקיים נגד גוגל: משרד המשפטים האמריקאי חשף כי ב-2022 שילמה לאפל 20 מיליארד דולר כדי שמנוע החיפוש שלה יהיה ברירת המחדל בדפדפן ספארי באייפון

גוגל שילמה לאפל 20 מיליארד דולר ב-2022 על מנת שמנוע החיפוש שלה יהיה ברירת המחדל בדפדפן ספארי באייפון – כך לפי מסמכים שחשף הלילה משרד המשפטים של ארה"ב לקראת טיעוני הסיכום במשפט ההגבלים העסקיים נגד גוגל.
במרכז המשפט, ששלב העדויות שלו התנהל בסתיו שעבר, עומדת טענת הממשל שגוגל שילמה סכומי כסף משמעותיים על מנת לדאוג שמנוע החיפוש שלה יהיה ברירת המחדל בפלטפורמות מרכזיות, דוגמת אייפון ופיירפוקס, ובכך למעשה חיסלה את התחרות בתחום החיפוש.
העסקה בין גוגל לאפל נמצאת בלב המשפט, בגלל הדומיננטיות של האייפון בשוק הסמארטפונים בארה"ב, וטענות שאפל אפשרה לגוגל לבלום כל תחרות אפשרית בחיפוש במובייל.
במהלך המשפט עצמו העיד בכיר אפל, אדי קיו, שגוגל שילמה לאפל "מיליארדים", ועד מטעם גוגל חשף בטעות שהחברה מעבירה לאפל 36% מהכנסותיה מהצגת פרסומות בתוצאות החיפוש.
במקביל, דיווחים עיתונאיים העריכו שגוגל משלמת לאפל 18 מיליארד דולר בשנה. ואולם, עד היום לא נחשף מספר רשמי של הסכומים שהעבירה ענקית החיפוש למשווקת האייפון, ושתי החברות פעלו על מנת למנוע זאת.
אבל עתה, מסמכים שהגישה מחלקת המשפטים לקראת שלב טיעוני הסיכום במשפט, שיתקיים היום (ה') ומחר, מספקים הצצה רשמית ראשונה לסכומי העתק. לפי המסמכים, כאשר הושק האייפון ב-2007, אפל הסכימה להגדיר את החיפוש של גוגל כברירת המחדל ללא שום תמורה. ואולם, בהמשך החליטו החברות לעבור למודל של חלוקת ההכנסות שמתקבלות מפרסום בחיפוש.
יחס החלוקה אינו ידוע, אך נכון למאי 2021 מודל זה ייצר לאפל הכנסות של יותר ממיליארד דולר בחודש. הכנסות אלו הן חלק מהותי בכלל ההכנסות של אפל, ולפי המסמכים ב-2020 סיפקו 17.5% מההכנסה התפעולית של החברה.
מיקרוסופט, כחלק ממאמציה לקדם את מנוע החיפוש בינג, ניסתה בכמה הזדמנויות לשכנע את אפל להחליף את גוגל בבינג, ובשלב מסוים אף הציעה לה 90% מההכנסות מפרסום אם בינג יהיה ברירת המחדל בספארי.
במשפט עצמו העיד מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, שהחברה אף הסכימה לוויתורים נוספים כמו הסתרת המיתוג של בינג. ואולם, אפל סירבה ובחרה להמשיך את שיתוף הפעולה הרווחי עם גוגל.