סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מריוס נכט 1
נכט. החברה הייתה אחת מההשקעות הראשונות והבולטות של מייסד צ'ק פוינט (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
ההבטחה הגדולה לא התממשה: DayTwo של מריוס נכט מחסלת את רוב פעילותה

חברת ה־HealthTech, שפיתחה מערכת להתאמת תזונה נכונה לחולי סוכרת, גייסה 85 מיליון דולר ממשקיעים והעסיקה 150 עובדים בשיאה, נותרה עם גרעין קטן בלבד של עובדים

אחרי הרבה באזז ותקוות חברת התזונה הישראלית DayTwo מתקרבת לסוף דרכה. החברה, שמריוס נכט הוא אחד המייסדים והמממנים העיקריים שלה, מפסיקה את רוב הפעילות שלה ומשאירה רק גרעין קטן של פיתוח ושירות לקוחות בישראל ובארה"ב. כך נודע ל"כלכליסט". זאת במטרה לתת מענה ללקוחות הקיימים ובהמשך אולי למכור את הידע לגורם חיצוני. לאחר שבסוף 2022 עוד העסיקה החברה 150 עובדים, כיום נותרו בה 35 עובדים בלבד - 20 בישראל ו־15 בארה"ב.
DayTwo גייסה במהלך תקופת פעילותה סכום גבוה של 85 מיליון דולר כדי לפתח ולשווק ערכות שמתאימות תזונה נכונה לחולי סוכרת על בסיס דגימת צואה שלהם. הקסם העיקרי של המלצות התזונה של החברה היה בכך שהן לא בהכרח המליצו על המזונות הדיאטטים הקלאסיים, אלא גרסו שלמישהו דווקא בריא יותר לאכול פיצה, המבורגר עם צ'יפס או לחם עם חמאה. ניתוח דגימת הצואה איפשר התאמה אישית, על בסיס גנטי ובאמצעות בדיקת סוכר, של המאכלים ומעקב באמצעות אפליקציה. ב־DayTwo הציגו תוצאות טובות של שיפור ברמת הסוכר, אך בכל הנוגע להרזיה התוצאות לא היו חד משמעיות. כמו כן, הושמעה ביקורת על כך שחלק המזונות שקיבלו המלצה (ניקוד גבוה) במערכת DayTwo אינם מזונות בריאים גם אם הם מסייעים בהורדת רמת הסוכר.
חרף ההתלהבות הראשונית ושיווק הערכה דרך קופות החולים מכבי וכללית, שגבו תשלום חד־פעמי על הרכישה, המודל העסקי של החברה חרק ולא היה רווחי. לפני שנתיים עזבה המנכ"לית ואחת המייסדות של החברה ליהיא סגל ובמקומה הובא מנכ"ל אמריקאי, דייב הנדרסון. התוכנית היתה להיכנס לשוק האמריקאי, ושם לעבוד במודל של מנוי עם ארגונים וחברות ביטוח, שאחדות מהן אף חתמו על הסכמים עם החברה. אלא שנראה כי פריחת זריקות הסוכרת מסוג אוזמפיק, שמאפשרות גם שמירה על רמת סוכר מתאימה וגם הרזיה, שמטה את הקרקע מתחת ל־DayTwo שפנתה לאותה אוכלוסיית יעד.
מתחילת 2023 נפסקו שיתופי הפעולה בין DayTwo לקופות החולים בישראל וכיום לא ניתן להזמין ערכות חדשות, אלא רק לקבל תמיכה ללקוחות הקיימים. כמו כן, ל"כלכליסט" נודע כי החברה מכרה באחרונה את המעבדה שלה ועברה לעבוד בארה"ב באמצעות מפיצים. בסוף 2022 היא הודיעה על מהלך קיצוצים משמעותי שכלל פיטורי עשרות עובדים בישראל ובארה"ב. החברה העסיקה לפני כן 150 עובדים, מחציתם בישראל ומחציתם בארה"ב. בשבועות האחרונים ערכה DayTwo סבב קיצוצים נוסף שכלל גם עובדים בכירים.
החברה הוקמה ב־2015 והיתה לאחת ההשקעות הראשונות והבולטות של מריוס נכט, אחד משלושת מייסדי צ'ק פוינט, עם מעברו לתחום הרפואה. בצוות המייסדים של DayTwo היו לצידו גם סגל, שכאמור שימשה כמנכ"לית עד 2021 ויובל אופק שהיה יו"ר החברה ועזב גם הוא. כיום כיו"ר החברה משמש יאיר ברימן. המשקיעים הבולטים בחברה הם קרן AMOON של נכט ויאיר שינדל, קרן 10D הישראלית שמתמחה בחברות בשלבים מוקדמים, קרן סמסונג נקסט, CATHAY INNOVATION ופועלים שוקי הון. ב־2018 היא קיבלה גם השקעה קטנה שהיקפה לא פורסמה מהכדורסלן עמרי כספי שהתנסה בשימוש בערכה שלה ואף שימש כפרזנטור שלה בשוק הישראלי.
מהחברה נמסר: "כמו כל סטארט־אפ אנחנו עושים כל הזמן התאמות במודל העסקי ובמבנה כוח האדם בהתאם. כך למשל, הפתרון העיקרי של החברה שנמכר בארה"ב הופך להיות מבוסס דיגיטל וללא דיאטניות, ופתחנו ערוץ חדש למכירה דרך מפיצים. המו"פ בישראל נשאר וממשיך להוביל את המוצר והמחקר".