סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אברהם כדר מייסד בריינפופ
אברהם כדר, מייסד בריינפופ (עמית שעל)

בלי שותפים, עם 875 מיליון דולר: האקזיט החלומי של מייסד בריינפופ

קירקבי, החברה הדנית שמחזיקה בענקית הצעצועים לגו, רוכשת את החברה שהביאה לעולם את סרטוני הלמידה הקצרים. המייסד, ד"ר אברהם כדר, מחזיק בכל מניות החברה - לאחר שמעולם לא גייס כסף מקרנות חיצוניות עבור המיזם

קירקבי, החברה הדנית שמחזיקה בבעלות על ענקית הצעצועים לגו, רוכשת את חברת סרטוני הלמידה הקצרים בריינפופ תמורת 875 מיליון דולר.
מדובר באקזיט חלומי עבור המייסד ד"ר אברהם כדר, שמחזיק בכל המניות של החברה לאחר שמעולם לא גייס כסף מקרנות חיצוניות עבור המיזם שלו. כדר (71), רופא ילדים ואימונולוג במקצועו, הקים את בריינפופ ב-1999, כהגדרתו כדי לחזק את הילדים ולבנות עולם "סביבם ובתוכם".
מאז הפכה בריינפופ לחלק אינטגרלי ממערכות חינוך במדינות רבות, בהן ישראל. בארה"ב יש לה נוכחות בשני שלישים מהמחוזות שם לומדים 25 מיליון תלמידים. גם בישראל מערכת החינוך מתבססת לא מעט על האנימציות, החידונים והמשחקים שהחברה מפיקה. המותג המוכר ביותר של בריינפופ הוא הרובוט מובי שמעביר לילדים באמצעות סרטונים בני שש דקות נושאים בתחומים כגון מתמטיקה, מדעים ואומנויות בחלוקה לפי כיתות לימוד.
בריינפופ - הרשומה בארה"ב ומפעילה מרכז פיתוח בישראל - מעסיקה 300 עובדים והמודל העסקי שלה מבוסס על שירותי מנוי על האתר שלה באופן פרטי או באופן מרוכז במסגרת החינוכית. כדר ניהל את בריינפופ עד 2020, אך פרש לטובת תפקיד של יו"ר וכמנכ"ל החברה משמש היום סקוט קירקפטריק. לאחר הרכישה כדר ימשיך לשמש יועץ ללגו וקירקפטריק ימשיך לנהל את פעילות בריינפופ ויהיה חבר דירקטוריון בחברה האם. כדר מתגורר בארה"ב כבר משנות השמונים, אבל כל מערך הפיתוח נמצא בישראל.
לאורך השנים קיבל כדר הצעות רבות להשקעה ורכישת החברה, אך סירב עד היום. בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" ציין כי רק בביקור בבילונד בדנמרק, עיר הולדתה של לגו ששם שוכנים משרדיה עד היום, השתכנע שהחברה היא בעלת ערכים דומים: "מקצוענים אבל עם לב". כדר בעצמו הוא גם משקיע אנג'ל שהשקיע לאורך השנים האחרונות במספר סטארט-אפים ישראליים. בין היתר היה כדר בין התומכים במיזם SPACEIL לשיגור חללית ישראלית לירח.
כמו חברות רבות בתחום החינוך הדיגיטלי, גם בריינפופ חוותה זינוק דרמטי בעניין מצד מערכת החינוך בעקבות מגפת הקורונה. "כשפרצה המגפה פתחנו את האתרים שלנו לשימוש חופשי והשימוש עלה פי שלושה", אמר כדר בראיון ל"כלכליסט" בקיץ 2020 בעיצומה של הקורונה, "במשך שלושה חודשים מספר המשתמשים הרשומים שלנו יותר מהוכפל, מאות אלפי משפחות חדשות ועשרות אלפי בתי ספר בכל העולם הצטרפו לשירות". לדברי כדר, לפופולריות רבה זכו באותה תקופה סרטונים על התמודדות עם מתח, לחץ ובדידות. באחרונה השיקה בריינפופ את חבילת התוכן המקיפה הראשונה שלה שמיועדת ללימודי מדעים בחטיבות הביניים.
קירקבי מחזיקה ב-75% מלגו העולמית ומפעילה גם את חטיבת LEGO EDUCATION שמייצרת קוביות לגו ייעודיות לצורכי למידה שתלמידים נעזרים בהן בכיתות. לפי החברה, הרכישה של בריינפופ נועדה להרחיב את תוכן הווידאו של לגו. לגו נהפכה בשנים האחרונות לחברת הצעצועים הגדולה בעולם וקצב הצמיחה הדו-ספרתי שהציגה גם למחצית הראשונה של 2022 איפשר לה לעקוף את המתחרות האמריקאיות כגון האסברו ויצרנית הברביות מאטל. בשנים האחרונות קירקבי מרחיבה את לגו באמצעות סדרת רכישות, בהן גם את מפעילת מוזיאוני השעווה מדאם טוסו, פארקי השעשועים לגולנד והשנה שילמה גם מיליארד דולר עבור אחזקת מיעוט בענקית הגיימינג אפיק גיימס שעומדת מאחורי משחק פורטנייט הפופולרי.