סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
 מונית יאנגו
מונית של יאנגו ( צילום: דנה קופל)

פיקוד העורף לא פנה ליאנגו: החברה עדיין מציגה עומסים בכבישים

בניגוד לגוגל ו-Waze שנדרשו להסיר את האפשרות לראות בזמן אמת את תנועת הנהגים ועומסי הכבישים, ליאנדקס שמפעילה שירות מוניות לא נעשתה פנייה דומה. התוצאה: נהגי המוניות והמשתמשים בשירות בישראל יכולים לראות את הנתונים באין מפריע

פיקוד העורף ביקש מגוגל ו-Waze שיסירו שורה של פונקציות משירותי המפות שלהן. עם זאת, הוא לא ביצע פנייה דומה ליאנגו, חברה-בת של יאנדקס הרוסית. התוצאה: החברה שמציעה שירותי מוניות וקורקינטים בישראל עדיין מציגה את הנתונים בזמן אמת, למרות הבעייתיות הקיימת בכך בזמן מלחמה.
המפות של יאנגו הן חלק משירותי המוניות שמספקת החברה לתושבי ישראל, ולכן הנתונים בזמן אמת חשופים רק לנהגי מוניות בישראל ולמשתמשים בשירות. אמנם החשיפה שלהן נמוכה יותר לעומת המפות של גוגל או ווייז שבהן משתמשים גם נהגים פרטיים. עם זאת, הם עדיין מעניקים תמונה בזמן אמת של התנועה והעומסים בכבישים.
בימים האחרונים ביקשו הגורמים הביטחוניים מגוגל, שמחזיקה ב-Waze, שתסיר את האפשרות לראות את תנועת הנהגים ועומסי הכבישים שהשתיים מציגות בזמן אמת, זאת משיקולים של "ביטחון האזור". ההיגיון מאחורי המהלך, הוא שבעיתות מלחמה, במיוחד כשארגון טרור פועל לפגוע בריכוזי אזרחים, ריכוזים כאלה לא יהיו ידועים ומעודכנים בזמן אמת. עדיף גם, שאותו ארגון טרור לא יוכל לקבל דיווחים בזמן אמת של תנועת רכבים.
אתמול מסר דובר צה"ל ל"כלכליסט" כי "פיקוד העורף פועל במהלך הלחימה במגוון דרכים לשמירה על חיי אדם. הפיקוד פעל יחד עם חברת Waze לרידוד ויזואלי בלבד של עומסי התנועה המוצגים באפליקציה".
עם זאת, בפיקוד העורף, מתברר, לא פנו ליאנדקס בבקשה דומה. גם הפנייה לגוגל, יש לציין, נראית מאוחרת למדי - שבועיים אחרי פרוץ המלחמה.
יאנדקס שנוסדה ברוסיה פעלה להתנתק מהמדינה אחרי שרוסיה פלשה לאוקראינה. באוגוסט נודע כי שירות הביטחון הפדרלי במדינה (FSB) יקבל גישה לנתוני המשתמשים בשירותי חברת המוניות במגוון מדינות, לרבות ישראל. ביאנגו ישראל הכחישו וטענו כי נתוני המשתמשים נותרים בידיה בלבד ובשרתים בישראל ונתוני המשתמשים לא עוברים לרוסיה.
מ-YANGO נמסר: ״האפליקציה המדוברת עדיין לא הושקה רשמית בישראל, ולכן יש לה משתמשים בודדים כעת. לפיכך היא לא באמת משקפת את נתוני הפקקים והתנועה בישראל בשום צורה. כולל נהגי המוניות, מדובר כיום על מאות משתמשים ביום בזמן נתון. זוהי הסיבה שפיקוד העורף לא פנה אלינו בעניין, אך אנו נבדוק את הנושא מולו ונפעל בהתאם להנחיותיו".