סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

גיימריסט
משחק מכור: EA מחפשת חברה גדולה שתקנה אותה

היוצרת של משחקי פיפ"א ו"הסימס" המצליחים עומדת לאבד שיתופי פעולה מובילים, וניהלה מגעים עם דיסני, אמזון, אפל וקומקאסט במטרה להירכש או להתאחד. האם שוק הגיימינג בדרך לעוד עסקת ענק?

ענקית המשחקים EA מעוניינת למצוא קונה או חברה להתמזג איתה, כך עולה מדיווח חדש באתר Puck. היוצרת של משחקי פיפ"א, "הסימס" ו־Battlefield ניסתה באחרונה להתמזג עם תאגיד התקשורת קומקאסט (Comcast), וגם ניהלה משא ומתן עם דיסני, אפל ואמזון. אף ששום עסקה עדיין לא יצאה לפועל, נראה כי EA עדיין מציעה את עצמה למכירה.
לא ברור באילו מהמקרים EA רצתה להתמזג ובאילו מקרים היא ניסתה להירכש, אך במקרה שהחברה תתמזג, מנכ"ל EA, אנדרו וילסון, מעוניין להישאר בתפקיד בחברה המשותפת. החברה פנתה לדיסני במרץ השנה בניסיון ליצור "מערכת יחסים מעמיקה יותר", שתכלול יותר מרישיונות על זיכיונותיה של דיסני. על פי הדיווח, דיסני החליטה שלא להמשיך במשא ומתן, אך עלה רעיון למזג בין EA לבין רשת שידורי הספורט ESPN, שדיסני מחזיקה בחלק מהבעלות עליה.
מבין כל המועמדים המשא ומתן עם קומקאסט היה הקרוב ביותר להשלמה. מנכ"ל קומקאסט בריאן רוברטס ניגש לווילסון עם הצעה למזג את EA עם NBC־יוניברסל, כפי שעולה מהדיווח. על פי תנאי העסקה, רוברטס היה מקבל שליטה על החברה הממוזגת, אך וילסון היה נותר בתפקידו כמנכ"ל. אולם הצדדים לא הצליחו להסכים על סך העסקה ועל מבנה החברה המאוחדת. העסקה קרסה בשבועות האחרונים.
EA נותרה חברה עצמאית בשלב זה, אך לפי הדיווח היא עדיין מחפשת קונה בנרות. דובר EA מסר בתגובה על הדיווח כי החברה "לא תגיב על שמועות והשערות בדבר מיזוגים ורכישות". הוא הוסיף: "אנחנו רואים עתיד זוהר לפנינו".
שוק המשחקים ידע באחרונה עסקאות ענק, שלא נראו כמותן מעולם. בינואר רכשה טייק־טו (Take Two), יצרנית המשחק GTA, את ענקית המובייל זינגה (Zynga) תמורת 12.7 מיליארד דולר. עסקה זו היתה נותרת הגדולה ביותר בעולם הגיימינג, אלמלא מיקרוסופט היתה מכריזה שבוע לאחר מכן על רכישת אקטיוויז'ן בליזארד (Activision Blizzard) ב־68.7 מיליארד דולר. גם סוני השלימה עסקת ענק בשווי 3.6 מיליארד דולר כשקנתה את באנג'י (Bungie), המפתחת של סדרת Destiny.
1 צפייה בגלריה
אנדרו ווילסון, מנכ"ל EA Andrew Wilson
אנדרו ווילסון, מנכ"ל EA Andrew Wilson
אנדרו וילסון, מנכ"ל EA
(צילום: EA)

קשה להעריך בדיוק מדוע EA כל כך להוטה למצוא רוכש. EA פרסמה לאחרונה נתוני מכירות טובים - ברבעון האחרון של 2021, הסתכמו הכנסותיה ב־1.79 מיליארד דולר, עלייה של 7% לעומת התקופה המקבילה ב־2020. עם זאת, החברה רשמה רווח נקי של 66 מיליון דולר בלבד, ירידה של 69% לעומת הרבעון האחרון של 2020. שווי השוק של החברה עומד על 36.7 מיליארד דולר, ומנייתה הציגה חוסן כשירדה רק 0.9% מתחילת השנה, לעומת צניחה של 27% במדד הנאסד"ק.
בנוסף לכך בפברואר אמר וילסון בשיחה עם משקיעי החברה כי ענקית המשחקים מעוניינת לבצע רכישות, ולא להירכש. לראיה, אמר המנכ"ל, החברה הוציאה בשנה האחרונה כ־5 מיליארד דולר על רכישת שלוש חברות: Codemasters תמורת 1.2 מיליארד דולר; פליידמיק (Playdemic) תמורת 1.4 מיליארד דולר; ויצרנית משחקי המובייל Glu תמורת 2.4 מיליארד דולר. החברה צופה הכנסות בסך 7 מיליארד דולר בשנה הקרובה, ורווח נקי של כ־700 מיליון דולר.
עם זאת, הדיווח על מאמצי המשא ומתן פורסם זמן קצר לאחר שהחברה איבדה ונטשה חלק מהזיכיונות הגדולים והרווחיים ביותר הנמצאים תחת ידה. בינואר דיווחה EA כי היא מפתחת שלושה משחקים חדשים המתרחשים ביקום של "מלחמת הכוכבים", כולל משחק המשך ללהיט Jedi: Fallen Order. אך הסכם הבלעדיות שלה עם דיסני, בעלת המותג מלחמת הכוכבים, לא יחודש לאחר שתוקפו יפוג בשנה הבאה.
בשבוע שעבר EA הודיעה על סיום שיתוף פעולה בן 30 שנה עם ההתאחדות העולמית לכדורגל. בעקבות זאת סדרת משחקי פיפ"א תשנה את שמה ל-EA Sports FC. יצרנית המשחק אמנם תחסוך 150 מיליון דולר בתשלום תמלוגים, אך פיפ"א הוא המותג הבולט ביותר בז'אנר משחקי הכדורגל - והחברה מסתכנת באובדן נאמנותם של אוהדי סדרת המשחקים הוותיקה.
החברה גם לא הצליחה להתעלם מנתוני המכירות המאכזבים של "באטלפילד 2042", משחק היריות שהושק באוקטובר. בדומה ל"קול אוף דיוטי" (Call of Duty) של אקטיוויז'ן היריבה, סדרת "באטלפילד" היא ספינת הדגל של EA. תקציבי הפיתוח של משחקים אלה נאמדים במאות מיליונים, וכל אחד מהם מצופה למכור עשרות מיליוני עותקים.
בשיחה עם משקיעי החברה המנכ"ל וילסון הודה: "השקת המשחק לא תאמה את הציפיות שלנו".
למרות זאת, לשיטתה של EA, המכירות של "באטלפילד" היו צפויות להיות פחות מ־10% מכלל המכירות ב־2021 וכ־5% מהמכירות ב־2022. החברה מאמינה שהמספרים האלה לא צפויים להשפיע על תחזית הצמיחה ב־2023.