סגור
גג עמוד techtalk דסק

רחפנים, לווינים ותחבורה ירוקה: טכנולוגיות צבאיות יכולות לסייע גם במשבר האקלים

טכנולוגיות דו-שימושיות יכולות לתת מענה הן לאתגרי ביטחון והן לאתגרים הקשורים במשבר האקלים

לאחרונה, בין היתר בצל המלחמה, התעשייה הביטחונית הישראלית והחברות הישראליות המייצרות את אמצעי הלחימה ומערכות ההגנה נמצאות במרכז הבמה. לתעשייה הביטחונית יש, כמובן, חלק מרכזי בהפיכתה של ישראל למובילה טכנולוגית כמעט מאז הקמת המדינה. כך גם בארה״ב - התעשייה הביטחונית היתה גורם עיקרי בפיתוח טכנולוגיות מחשוב, אלקטרוניקה ותוכנה, וסוכנויות הביטחון, האנרגיה והחלל היו תומכות עיקריות בחדשנות המדעית והשוק הראשי למחשבים עד תחילת שנות ה-60. ב-2021, ההוצאות הצבאיות העולמיות חצו את הסף של שני טריליון דולר והגיעו ל-2.1 טריליון דולר, כאשר ארצות הברית וסין הן המשקיעות המובילות בתחום זה.
אלא שאת ההשקעה העצומה בתעשיות הביטחוניות וההישגים האדירים שלה אנו יכולים לנצל גם לטובת פיתוחים שעוסקים בסביבה, קיימות ובלימת משבר האקלים. טכנולוגיה דו-שימושית (Dual-Use Technology) מתייחסת לטכנולוגיות שניתן להשתמש בהן הן למטרות צבאיות והן למטרות אזרחיות, וכך למקסם את היתרונות של הטכנולוגיות המתקדמות. טכנולוגיות דו-שימושיות יכולות לתת מענה הן לאתגרי ביטחון והן לאתגרים הקשורים במשבר האקלים. שכן, ישנם קווי דמיון רבים בין דיפנס-טק לבין קליימט-טק - בשני התחומים נדרש שילוב של מגוון טכנולוגיות שונות לפתרון אחד הוליסטי, בשניהם הכרחי להסתמך על יכולות אינטגרציה חזקות של המערכת, ועוד. השימוש ההדדי יכול להיות ברמת הטכנולוגיה הבסיסית שמשמשת ליישומים שונים או ממש מוצר דומה שמתאים כמעט כפי שהוא לשני העולמות.
טכנולוגיות דו-שימושיות, במיוחד השילוב של פיתוח צבאי ואזרחי של טכנולוגיות ליבה פורצות דרך, יכולות להיות כוח משמעותי במאמצים לבלום את משבר האקלים ולקדם עתיד בר-קיימא, ולהלן מספר דוגמאות: במלחמה הנוכחית נעשה שימוש רב ברחפנים. רחפן הוא דוגמה נהדרת לטכנולוגיה דו-שימושית - מחד הם יכולים לשמש לצורכי סיור צבאי ומעקב, ומאידך הם יכולים לשמש גם לניטור שינויים הקשורים לאקלים כמו כריתת יערות, המסת קרחונים ודפוסי מזג האוויר. רחפנים יכולים גם לשמש למשלוח אספקה חיונית של מזון, מים וסיוע רפואי לאזורים מרוחקים שנפגעו כתוצאה משינויי אקלים, כמו גם לסייע בחיפוש אחר ניצולים ובהערכת נזק לחברות הביטוח.
1 צפייה בגלריה
אופיר גומא מנכ”ל Capital Nature
אופיר גומא מנכ”ל Capital Nature
אופיר גומא מנכ”ל Capital Nature
(צילום: Capital Nature)
גם טכנולוגיות לוויין הן דו-שימושיות - מחד הן משמשות לתקשורת צבאית ומעקב, אך גם לניטור שינויי אקלים והשפעותיהם על הסביבה. לוויינים משמשים לניטור עליית מפלס הים, זיהוי כריתת יערות ושיפור מודלי אקלים, המסייעים בקבלת החלטות מדיניות ובפיתוח אסטרטגיות להפחתת השפעת שינויי האקלים. גם טכנולוגיות לשינוי מזג האוויר יכולות ליצירת תנאים נוחים יותר לפעולות צבאיות. זריעת עננים או הבהרת עננים הן שיטות הנדסת אקלים שנוסו במספר מדינות להגברת כמות הגשם ולהפחתת השפעת הבצורות, אך השפעותיהן ארוכות הטווח על הסביבה עדיין אינן מובנות לחלוטין.
דוגמה נוספת היא כלי רכב וציוד צבאי שמשתמשים בחומרים קלים, מנועים חסכוניים באנרגיה ואלקטרוניקה מתקדמת. טכנולוגיות אלו יכולות לשמש ליצירת מערכות תחבורה, מבנים ותשתיות יעילים וידידותיים לסביבה יותר. סיבי פחמן הם חומר קל משקל המשמש במטוסים וכלי רכב צבאיים. הם משמשים גם בתעשיית הרכב להפחתת משקל ולשיפור יעילות השימוש בדלק. טכנולוגיות מתקדמות שפותחו עבור יישומים צבאיים משמשות ליצירת מערכות אנרגיה מתחדשות יעילות ואפקטיביות יותר, כמו טורבינות רוח ופאנלים סולאריים, ולניטור בריאות האוקיינוס, ולמעקב אחר השפעות שינויי האקלים על הסביבות הימיות.
התעשיות הביטחוניות וחברות הדיפנס-טק הישראליות יכולות להפוך לשחקניות מרכזיות בנוף הטכנולוגיה הדו-שימושית. לממשלה יש תפקיד חשוב בעידוד פיתוח טכנולוגיות דו-שימושיות, מחקר מ-2022 מצא קשר הדוק בין הוצאות צבאיות של מדינות לבין פליטות פחמן דו-חמצני שלהן. מחברי המחקר מציעים כי תעשיות הביטחון יאמצו חדשנות טכנולוגית ידידותית לסביבה, וכך יסייעו בהפחתת פליטות. תעשיית הביטחון וחברות המייצרות ציוד, מערכות ושירותים צבאיים, עובדות בצמוד לממשלות ולכוחות הביטחון, כך שהמעורבות הממשלתית היא אינטגרלית, ויכולה להשפיע על קידום תעשיות ירוקות יותר.
כמו כן, יש להיעזר בגופי השקעה ייעודיים שיכולים לעשות את החיבור הנכון וההנגשה הנכונה של הטכנולוגיות לשווקים. גופים אלו מצויים בשפע בעולם – לדוגמה, חברת Leonardo האיטלקית, המתמחה בתעופה, הגנה וביטחון, שרכשה את e-Geos, חברה המתמחה בשירותי תצפית על כדור הארץ, ו-Sistemi Dinamici, חברה המתמחה בכלי טיס בלתי מאוישים. לטכנולוגיות אלו יש יישומים דו-שימושיים פוטנציאליים הן בפעולות הגנה והן בניטור סביבתי. דוגמה אחרת היא החברה הצרפתית Safran המתמחה בציוד תעופה והגנה ומשקיעה בסטארט-אפים ובטכנולוגיות להפחתת פליטות, פיתוח הנעה חשמלית והנעה היברידית-חשמלית ותמיכה במעבר לתעופה נייטרלית מבחינת פחמן עד 2050.
גם בישראל ישנם גופים וחברות שכבר מקדמים טכנולוגיות דו-שימושיות, כמו אלביט ורפאל, דרך גופי השקעה ייחודיים. עלינו להמשיך ולקדם השקעות בטכנולוגיות דו-שימושיות, שיכולות לסייע בפיתוח בפיתוח טכנולוגיות ירוקות כמו טכנולוגיות תעופה ברות-קיימא, פתרונות אנרגיה מתחדשת, מערכות ניטור סביבתי ועוד, וכך לחולל מהפכה בשני המגזרים ולהניע התקדמות לעבר עולם בטוח ובר קיימא,
הכותב הוא מנכ”ל Capital Nature, קרן הון-סיכון המשקיעה בטכנולוגיות סביבה