סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג (צילום: AP)

תלך עד הסוף? מטא מאיימת להפסיק לפרסם חדשות בפייסבוק

החברה שיגרה את האיום בתגובה לחוק המוצע לקונגרס, לפיו רשתות חברתיות תחויבנה בתשלום עבור שימוש בתכנים של אתרי חדשות. באוסטרליה התרגיל הזה לא ממש הצליח לה ובכל מקרה אם במקרה האיום בארה"ב יתממש, התוצאה תהיה הרסנית עבור צוקרברג, בנוסף לשאר הצרות

בימים אלה מקודמת בקונגרס האמריקאי חקיקה שתיאלץ את מטא ואחרים לחלוק חלק מהרווחים שלהם מפרסום עם גופי חדשות ומו"לים, ובפרט עם גופים קטנים יותר. ענקית הטכנולוגיה, בתגובה, שולפת את התותחים הכבדים. מטא מאיימת שאם הקונגרס יאשר את החוק, "ניאלץ לשקול להסיר חדשות מהפלטפורמה שלנו לחלוטין". בחברה כנראה בונים על זה שלמחוקקים ולציבור יש זיכרון קצר, שכן כשהיא ניסתה לממש איום דומה באוסטרליה בתחילת 2021, היא יצרה סקנדל בינלאומי שנגמר בכניעתה. ואם היא חושבת שבאוסטרליה היא חטפה מכה, רק שתחכה לראות איך יגיבו הציבור, התקשורת והמחוקקים בארה"ב למהלך דומה.
הצעת החוק שעומדת לפני הקונגרס - Journalism Competition and Preservation Act (חוק תחרות ושימור העיתונות) - תמסד הליך בוררות שבמסגרתו יוכלו מו"לים קטנים של גופי חדשות לנהל מו"מ במשותף מול חברות שעושות כיום שימוש חינמי בתוכן שלהם, בראשן מטא וגוגל, על קבלת תשלום עבור שימוש זה.
לפי הצעת החוק, חברות כמו גוגל ומטא תחויבנה לנהל מו"מ עם הגופים המאוגדים לתקופה של שישה חודשים, שלאחריה במידה שלא יגיעו הצדדים לסיכום יוכלו המו"לים לפנות להליך בוררות מחייב. החוק נועד לחזק מו"לים קטנים, שלא נהנים מההשפעה או התעבורה שמייצרים גופי חדשות גדולים כמו הניו יורק טיימס או הוול סטריט ג'ורנל, ויכול רק על גופי חדשות שמעסיקים 1,500 עובדים או פחות.
החוק המוצע נועד לתקן עיוות שוק מהותי, במסגרתו פלטפורמות כמו פייסבוק מייצרות חלק מהותי מהתעבורה, וכתוצאה מההכנסות שלהן, מתכנים שמייצרים עיתונים אתרי חדשות. פלטפורמות אלו, ובפרט של מטא ושל גוגל, גם שואבות את מרבית הכנסות הפרסום בדיגיטל, ומשאירות פירורים לגופים שבתוכן שהם מייצרים הן תלויות. בשעה ששחקנים משמעותיים כמו הניו יורק טיימס יכולים לנהל מגעים לשיתוף הכנסות עם מטא מעמדה של כוח, מה גם שהם נהנים לרוב ממקור הכנסה עצמאי בדמות מנויים משלמים, לעיתונים קטנים ומקומיים אין את המעמד או את ההכנסה החלופית.
תומכי החוק סבורים שהוא נחוץ על מנת לבלום את הגסיסה המואצת של העיתונות המקומית בארה"ב, שהשפעותיה על המערכת הדמוקרטית במדינה נחשבות למרחיקות לכת. אישור החוק יחייב את מטא לשבת לשולחן עם גופים מאוגדים אלו, ולעשות זאת ברצון טוב, אחרת היא עלולה לחטוף על הראש בבוררות. התוצאה הסופית תהיה שגופי חדשות קטנות יזכו למכור הכנסה חדש, כשמטא וגוגל שומרות לעצמן נתח קטן יותר מהכנסותיהן מפרסום, ואולי אפילו נתח קטן משמעותית.
2 צפייה בגלריה
הפגנה נגד צוקרברג לקראת השימוע בקונגרס
הפגנה נגד צוקרברג לקראת השימוע בקונגרס
הפגנה נגד צוקרברג לקראת השימוע בקונגרס
(צילום: AP)
לאחרונה, הוצמדה הצעת החוק להצעת חוק ביטחונית שצפויה להגיע להצבעה בקרוב, מה שהזניק משמעותית את הסיכוי שתאושר. מטא, שגם כך רואה בחודשים האחרונים איך המודל העסקי שלה מתפורר לה בין האצבעות, כמובן שלא מוכנה לזה, ושולפת את החליפה של האיומים.
"אם הקונגרס יאשר את חוק העיתונות השגוי הזה, נאלץ לשקול הסרת חדשות מהפלטפורמה שלנו לחלוטין, במקום להסכים למו"מ בחסות הממשלה שמתעלם מכל ערך שאנו מספקים לגופי חדשוות באמצעות גידול בתעבורה ובמספר המנויים", נמסר מהחברה. "הצעת החוק לא מכירה בכמה עובדות מפתח: מו"לים וגופי שידור מפרסמים את התוכן בפלטפורמות שלנו בעצמם כדי להגדיל את שורת הרווח שלהם - לא שלנו". אסור לאלץ שום חברה לשלם על תוכן שמשתמשים לא רוצים לראות ושהוא לא מקור הכנסה משמעותי. בפשטות: הממשלה יוצרת יישות דמויית קרטל שדורשת מחברה פרטית אחת לסבסד יישויות פרטיות אחרות. מדובר בתקדים נוראי בעבור כל העסקים האמריקאיים".
יש כמה בעיות בהצהרות שמעלה מטא. ראשית, את הטענה שהיא מספקת לגופי חדשות גידול בתעבורה ובמספר המנויים, יש לגבות בנתונים. אף שאפשר להניח שאכן מטא מסייעת להגדלת התעבורה לאתרי חדשות, הטענה שתעבורה זו גם מביאה משמעותית ליותר מנויים דורשת הוכחה מספרית. בלי נתונים שכאלו, אי אפשר להתייחס ברצינות לטענה. למעשה, סביר שגולש שנחשף באקראי לידיעה חדשותית בפייסבוק, גם אם נכנס לאתר, לא ימהר להירשם אליו בתשלום.
שנית, הטענה שגופי חדשות בוחרים לשים את התוכן שלהם בפייסבוק נכונה רק חלקית: הרבה גופים אכן מפעילים עמודי פייסבוק לקידום התכנים שלה, אבל משתמשים רבים משתפים תוכן חדשותי באופן אורגני, אחרי שנחשפו אליו מחוץ לפייסבוק או דרך פוסטים ברשת החברתית שלא קשורים לפעילות של עמודי הפייסבוק של הגופים. שיתוף זה מתבצע ללא קשר להחלטה של גוף חדשות לפעול בפייסבוק, ויימשך גם אם כל גופי החדשות יפסיקו לפעול ישירות בפלטפורמה.
לגבי שורת הרווח: לאור הפופולריות של פייסבוק, ייתכן שגופים רבים פועלים בה כי העדרות ממנה תפגע בהם במדדים כמו חשיפה או רלוונטיות. הם שם לא כי הם מרוויחים משהו, אלא כי כל המתחרים שלהם שם, ומי שלא שם יפגע קשות. אולי זה סוג של רווח, אבל מאוד מפוקפק.
הטענה שאסור לאלץ אותה לשלם על תוכן שמשתמשים לא רוצים לראות ושאינו מהווה מקור הכנסה משמעותי היא פשוט מוזרה. הרי מטא טוענת באותה הצהרה שפייסבוק מפנה תעבורה לגופי חדשות. אם היא עושה את זה, זה רק מכיוון שהגולשים רוצים לראות את התוכן הזה, ותעבורה של גולשים גם מובילה להכנסות. אז כדאי שמטא תחליט: האם התוכן של גופי חדשות מייצר להם תעבורה והכנסות, או שאף אחד לא רוצה לראות את התוכן הזה והוא לא מקור להכנסה.אי אפשר גם וגם.
כמו כן, מטא מעלה את איימת ה"קרטל", מילה שאמורה לקרוץ לחסידי השוק החופשי, תוך שהיא מתעלמת בצורה נוחה מכך שבשוק הלרווונטי פועל כיום דואופול שלה ושל גוגל, שמייצר עיוות שוק משמעותי לטובתה ולרעת הגופים שמהם היא כל כך מנסה להפחיד. במקרה זה, המחוקקים עושים בדיוק מה שהם אמורים לעשות: מטפלים בעיוות שנוצר באמצעות שינוי מאזן הכוחות לטובת הצד החלש במשווואה.
2 צפייה בגלריה
לוגו של מטא פייסבוק
לוגו של מטא פייסבוק
לוגו של מטא
(צילום: רויטרס)
לבסוף, מטא מייללת על כך שהחוק ייאלץ אותה, חברה פרטית, לסבסבד פעילות של יישויות פרטיות אחרות. טענה זו אפשר היה לקחת ברצינות לולא המצב בפועל היה הפוך: אלו הם גופי החדשות שמסבסדים את פעילותה של מטא, בכך שהם מספקים לה זרם של תוכן עדכני ורלוונטי, שהמשתמשים שלה יכולים לשתף זה עם זה ושמגביר את היקף הפעילות שלהם בפלטפורמה, וכך מייצר לה הכנסות שבעבורן היא לא הייתה צריכה לעבוד.
הצעת החוק רק מבקשת לתת לגופי החדשות את החלק שהם אחראים לו בעוגת ההכנסות של מטא. צריך גם לזכור שבכל הנוגע לשמירה על מוסדות דמוקרטיים ותפקוד תקין של החברה, גופי חדשות נמצאים לרוב בצד שעוזר ומתחזק, בעוד שמטא היא בצד שהורס ומחרב. הוכחה לכך אפשר למצוא באיום שבפתח דבריה של מטא, שלפיו תשקול להסיר חדשות מהפלטפורמה שלה אם הצעת החוק תאושר. שום חברה שמתיימרת לקדם את המנהל התקין אות התפקוד של דמוקרטיה לא תשקול לחסום את מקור הידע והעובדות העיקרי של כל חברה מתוקנת, רק בגלל שיקולים כספיים, שמבחינתה של מטא גם כנראה אינם משמעותיים ביחס לכלל הכנסותיה
אפשר היה לפטור את הדברים של מטא כאיום ריק שנועד רק להפחיד, לולא מטא מימשה איום זהה בדיוק כאשר חקיקה דומה עמדה בפני הפרלמנט האוסטרלי. אז, בפברואר 2021, חסמה מטא כל אפשרות לשתף קישורים לאתרי חדשות בפייסבוק באוסטרליה, ובנוסף חסמה באופן מוחלט שיתוף תכנים מגופי חדשות אוסטרליים, גם מחוץ למדינה. בחברה קיוו שהדבר יפחיד את המחוקקים ויוביל לזניחת הצעת החוק.
התוצאה היתה הפוכה. המהלך עורר זעם עולמי כמעט אחיד כלפי מטא, ולחסימה היו השלכות בלתי צפויות רחבות כמו חסימה של אתרי ממשל דוגמת רשויות בריאות, הצלה ומזג אוויר (בעיצומן של מגיפת הקורונה ועונת השריפות באוסטרליה), ופגיעה ביכולת של משתמשים במדינות איים קטנות בקרבת אוסטרליה, נטולות גופי חדשות מקומיים, שם הגישה לרשת היא בעיקר דרך פייסבוק, לקבל עדכונים חדשותיים חדשות מהגופים האוסטרליים שאליהם הסתמכו. התוצאות של החרם היו כל כך הרסניות מבחינת מטא, שתוך שבוע וחצי היא נאלצה להתקפל, והחוק האוסטרלי עבר בשינויים קלים בלבד. כיום, מטא משלמת למו"לים מקומיים ומדינות אחרות קיבלו גם הן תיאבון כתוצאה מהתקרית.
כנראה שהאיום לחסום חדשות בארה"ב הוא רק איום. סביר לא פחות שמדובר במהלך כמעט בלתי אפשרי לאור המספר והמגוון של גופי החדשות שם, ובסיס המשתמשים הגדול — כולם גדולים הרבה יותר מאוסטרליה. אבל אפשר לקוות שהאיום הזה דווקא כן ייצא לפועל כי התוצאות מבחינת מטא תהיינה כל כך הרסניות, שלא רק שהחוק המוצע יעבור כמעט בבטחה, ולא רק שמדינות אחרות יזניקו או יאיצו הליכי חקיקה דומים, אלא שהמחוקקים הזועמים ינצלו את ההזדמנות לקידום חוקים נוספים שמגבילים את הכוח הבלתי מידתי של מטא וענקיות טנכנולוגיה אחרות.