סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
SVB בנק סיליקון ואלי
סיליקון ואלי בנק (צילום: Nathan Frandino / Reuters)

קריסת SVB
הוועדה הממשלתית למשבר SVB מעריכה: אין פגיעה בסטארט-אפים ישראליים בטווח המיידי

בוועדה שמורכבת מאנשי האוצר, בנק ישראל ורשות החדשנות עלו שני תרחישים: האחד והאופטימי יותר - מכירה של SVB לבנק אחר והשני והמטריד - פירוק הבנק. בוועדה מעריכים שהרבה חברות ישראליות הגיבו מהר והצליחו למשוך חלק גדול מהכספים ולכן האפקט לא אמור להיות כל כך גדול

הוועדה שהקים משרד האוצר לצורכי בחינת ההשפעה של משבר SVB התכנסה הערב (א'). בוועדה היו כעשרה משתתפים, ביניהם מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר, הכלכלנית הראשית שירה גרינברג, נציגי אגף התקציבים והחשב הכללי, נציגי בנק ישראל ממחלקת המחקר והפיקוח על הבנקים ונציגי רשות החדשנות בראשות דרור בין. הוועדה צפויה להתכנס שוב ביום שלישי השבוע, לאחר שכל הצדדים יאספו מידע ויתקבלו חדשות מהבנק הפדרלי לגבי המשך פעילות הבנק.
מהשיחה עולה שמדינת ישראל בודקת מספר תרחישים לעתיד ההשפעה על ההייטק הישראלי. ההערכה היא שלפחות שליש מחברות ההייטק הישראליות מחוברות לבנק, אם בפקדונות או באשראי. בישיבה הועלו שני תרחישים אפשריים. הראשון: אם הבנק יימכר לבנק גדול, אז אין כאן אירוע כי העסקים יימשכו כרגיל. האירוע השני והבעייתי יותר הוא אם הבנק לא יימכר ויתחיל תהליך פירוק.
בצד הפקדונות נראה שיש לבנק מספיק נכסים להנזיל וחלק מהם אף ישוחרר בקרוב על פי הערכות בתספורת קטנה וזה לא נראה אסון משמעותי. אם הבנק לא יימכר, חברות ישראליות שנסמכו על קווי האשראי יכולות להיפגע אבל בטווח יותר בינוני-ארוך ולשם כך תידרש ככל הנראה היערכות. משיחה עם אחד ממשתפי הוועדה עולה התחושה היא שאין כאן דחיפות לטיפול מיידי. אותו משתתף אמר ל"כלכליסט" שההערכה היא שהרבה חברות ישראליות זזו מהר והצליחו למשוך חלק גדול מהכספים ולכן האפקט לא אמור להיות כל כך גדול.