סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כלכליסט-טק
"אנו במציאות של חברות הייטק שנראות צומחות אך לא נשפטות באמת על תוצאות"

כך אומר עו"ד ליאור אבירם, שותף במשרד שבלת, שערך יחד עם פירמת עוה"ד Fenwick & West LLP סקר ממנו עולה כי 93% מהחברות שגייסו במחצית הראשונה של השנה, עשו זאת בשווי שעלה על זה שבגיוס הקודם

אחת התופעות הבולטות בשנה האחרונה בתעשיית ההייטק היא השווי של החברות. חברות אשר גייסו בתחילתה שנה זכו להכפלת שווי תוך זמן קצר. כעת התופעה מקבלת הוכחות דרךך סקר שערכו משרד עורכי הדין שבלת ופירמת עוה"ד Fenwick & West LLP.


מהסקר עולה כי 93% מהחברות, אחוז שיא של חברות מסך כל החברות שגייסו במחצית הראשונה של השנה, עשו זאת בשווי שעלה על השווי בגיוס הקודם. בעמק הסיליקון לעומת זאת גם נרשם אחוז גבוה אבל נמוך מישראל ועמד על 89%. לשם השוואה בכל שנת 2020 שיעור החברות שגייסו בשווי עולה עמד על 84%.
2 צפייה בגלריה
עו"ד ליאור אבירם שותף מנהל בשבלת
עו"ד ליאור אבירם שותף מנהל בשבלת
עו"ד ליאור אבירם שותף מנהל בשבלת
(צילום: אורן דאי )
עם זאת, תוצאה אחת מדאיגה בהחלט: עיקר ההשקעות בוצעו בחברות שכבר גייסו כסף, ובכמות הסבבים הראשונים היתה ירידה חדה לעומת שנים עברו. רק 13% מהסבבים שנסקרו היו בשלבי סיבוב A, לעומת שליש ויותר בשנים עברו, והרוב היו בסבבי B ו-C. בעיקרון, ירידה בגיוסי חברות חדשות אינה מביאה עמה בשורות, שכן המשמעות היא שנולדות פחות חברות להמשך הדרך ולכן פחות חברות תגענה לקו הסיום.
עו"ד ליאור אבירם, שותף במשרד עורכי הדין שבלת, אמר לכלכליסט: "אנחנו רואים מצב מאוד קיצוני שאינו דומה לכל מה שקרה בעשרים השנה האחרונות בתעשיית ההייטק. בשנה האחרונה השוויים של החברות הציבוריות עלו בצורה דרמטית מה שגרר את השווי של החברות הפרטיות - בין 2020-2015 vi קיבלו שווי יותר גבוה כחברה פרטית.
"בתחילת הרבעון הרביעי של 2020 היתה התפרצות של שווי בבורסות וזה משך את השווי של חברות פרטיות למעלה. ראינו גיוסים של חברות בהפרשי זמן קצרים בשווי שהוא פי 3 מגיוס לגיוס, באופי שלא היה אף פעם עד היום. אתה מגייס כסף ויודע כמעט בוודאות שתוכל לגייס במהירות בשווי גבוה יותר. אנחנו במציאות של חברות שנראות צומחות ולא נשפטות באמת על תוצאות, כלומר רווחים, אלא רק על הכנסות וגם זה במספרים קטנים, ומגיעות לשווי שלא ראינו אף פעם כיום.
"בחצי השנה האחרונה רואים את שנאסד"ק נמצאת במקום שלא היתה בו מעולם. הספאק היתה תופעה שחשבתי שתחלוף, ואכן זה קרה. הם התאימו בצורה מסוימת אבל לא עוד.
2 צפייה בגלריה
אקזיט הייטק היי-טק גיוס הון מכירה
אקזיט הייטק היי-טק גיוס הון מכירה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"מנועי העלייה הם בכל העוצמה קדימה, עדיין יש הרבה כסף שמחפש מקומות להיכנס אליהם. יש יותר כסף שמחפש השקעות טובות כי אין אלטרנטיבה טובה לכסף הזה. תעשיית הקרנות שגייסו סכומים חסרי תקדים ומספר הקרנות החדשות הוא בלתי נתפס ויש הרבה כסף. נראה בעתיד הנראה לעין מגמה חיובית בהון סיכון וגם בתעשיית הפרייבט אקוויטי שמאוד תלויה בבורסה, אבל איני רואה פגיעה קשה שם.
"שווי במהות שלו הוא לגמרי עניין פסיכולוגי, הוא שאלה של הציפיות למה שיקרה הלאה ואלטרנטיבות לכסף הם כיום גדולים באופן יוצא דופן וחד-פעמי. אין מחיר נכון או לא נכון, הכל תוצאה של מערכת הכוחות שפועלת בשוק. אבל היא במצב הזה לא מעט זמן ולהערכתי זה לא צפוי ליפול בקרוב".
"שינוי משמעותי נוסף הוא הנכונות של המשקיעים לוותר על פריבלגיות רבות שהיו להם בעבר כדי להגן על השקעותיהם. פריבלגיות אלל אפשרו להם לקבל ריבית נוחה על ההחזר הראשוני של ההשקעה או לקבל את כספם בחזרה לפני חלוקת כספי האקזיט. אם בעבר תנאים אלו היו הכרחיים בכל סבב גיוס מתקדם, הרי שכיום לנוכח הצפיפות הרבה הביקוש לחברות יותר גדול מהביקוש לכסף, בחוויה של המשקיעים ב-11 השנים האחרונות הם לא היו צריכים הגנות כי הכל עלה והם פחות לחוצים על הגנות. אנחנו נמצאים אחרי 11 שנה של עליות רצפיות, יש דור שלם של שחקנים שלא ראו ירידות וזה משנה איך הם תופסים את העולם. יזם בן 33 לא ראה ירידות או משברים בחייו", סיכם אבירם.