סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

עם 275 הפרעות ביום, פלא שהעובדים מספיקים לעשות משהו

דוח חדש של מיקרוסופט מראה ש-53% מהמנהלים חושבים שצריך לשפר את היעילות, אבל 80% מכוח העבודה העולמי מדווחים כי חסרים להם הזמן והאנרגיה לעשות את העבודה שלהם. "מהפיכת ה-AI כבר כאן. המנהלים מובילים אותה. באחריות כל עובד לעצור וללמוד 'איך לרכוב'"

כולם מדברים על מהפיכת ה-AI, על סוכני בינה מלאכותית אבל נראה שבשטח, בקרב העובדים, זה עוד לא ממש קורה. מהפיכת ה-AI, בניגוד לכל גלי הטכנולוגיה הקודמים, מגיעה מלמעלה למטה. מהמנהלים לעובדים, ולא להיפך. "מנהלים הם אלה שמאמצים את הטכנולגיה מכיוון שהם מבינים את הארגון, מבינים את הצרכים הארגוניים, העסקיים ואת הפוטנציאל", אומר ד"ר תומר סימון המדען הראשי של מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח. שטף ההתבטאויות מצד מנכ"לים לגבי אימוץ של בינה מלאכותית על ידי העובדים שלהם, בבחינת 'אמצו או תוחלפו', רק ממחיש את הנקודה.
דו"ח מגמות העבודה השנתי של מיקרוסופט שפורסם היום מראה ש-67% מהמנהלים מכירים את סוכני ה-AI (לעומת 40% מהעובדים) וש-79% מהם מאמינים שהבינה המלאכותית תסייע להם לזנק בקריירה, לעומת 67% מהעובדים.
"יש גל שמגיע ואנחנו פשוט לא רואים אותו, בישראל הרבה אנשים לא רואים את הגל הזה אבל הוא כבר קורה", אומר סימון. 46% מהמנהלים ציינו שהארגון שלהם כבר משתמש בסוכנים כדי לבצע אוטומציה מלאה של תהליכים עסקיים באמצעות בינה מלאכותית כמו שירות לקוחות, שיווק ופיתוח מוצרים, כך לפי הדוח. "מדובר באימוץ הטכנולוגי המהיר ביותר של טכנולוגיה ארגונית, 70% מחברות הפורצ'ן 500 כבר משתמשות בקופיילוט של מיקרוסופט ובכלי AI אחרים", הוא אומר.
שליש מהמנהלים גם שוקלים צמצום בכוח האדם אבל 78% מהם שוקלים לגייס לתפקידים חדשים הקשורים ל-AI. "המנהלים מבינים את התהליכים, הם רואים ויודעים להשתמש ולהפעיל את הכלים ואפילו מפתחים סוכנים, אבל עכשיו צריך את השינוי מלמטה למעלה על מנת שתתרחש הטרנספורמציה הארגונית", הוא אומר.
לפי הדוח מנהלים מצפים מהצוותים שלהם לאמן (41%) ולנהל (36%) סוכנים בתוך חמש שנים אבל נראה שהציפייה הזו לא בהכרח מתבטאת בהכשרה והטמעה של הכלים בארגון. "האחריות על הקריירה היא של העובד אבל יש פה שותפות. הארגונים צריכים לספק את ההכשרה ולעזור לעובדים בתהליכי ה-Upskilling, לעזור במיפוי של התפקידים והטכנולוגיות. אין גם ציפייה שהעובד ישלם על זה מכספו. יש גם את הפלטפורמות החינמיות של מיקרוסופט להכשרה לכל תפקיד, כל מיומנות ואנשים שרוצים לבצע את השינוי, לעבור בין תפקידים יכולים לעשות זאת, אבל לחלוטין האחריות היא משותפת", הוא אומר.
את האיטיות באימוץ כלי AI על ידי עובדים מדמה סימון לילד שרץ במהירות ברחוב לצד אופניים, מזיע ומתנשף. שוטר שרואה אותו שואל מה קרה? הילד עונה שאמא שלו נפלה והוא חייב להגיע מהר הבייתה. שואל אותו השוטר, אז למה אתה לא משתמש באופניים? עונה הילד: "אין לי זמן לעלות על האופניים".
"לכולנו יש פה עכשיו זוגות אופניים, אופניים חשמליים, אופני מירוץ שיכולים לעשות לנו דברים בצורה אחרת. לתפקיד שלנו, לקריירה שלנו, יש כאן הזדמנויות נהדרות ברמה האישית, הצוותית, הארגונית וגם הלאומית אבל צריך רצון, סקרנות ונחישות. אנחנו רואים שאימוץ בינה מלאכותית הפכה ממש לאסטרטגיה ארגונית. המנהיגות רואה את זה אבל 80% מהעובדים אומרים 'אנחנו עמוסים'. לפעמים עדיף לעצור לרגע, ללמוד איך לרכוב על האופניים – ולהמשיך הלאה", הוא אומר.
הוא מתייחס לנתון מתוך הדוח שמראה כי 53% מהמנהלים חושבים שהפרודוקטיביות צריכה לעלות, אבל 80% מכוח העבודה העולמי מדווחים כי חסר להם הזמן והאנרגיה לעשות את העבודה שלהם.
נתון מעניין נוסף שעולה מהדוח הוא שבממוצע כל שתי דקות במהלך העבודה דעתם של העובדים מוסחת בגלל פגישה, אימייל או התראה – ובסך הכל 275 פעמים ביום. הבינה המלאכותית, החידושים הבלתי פוסקים, גם הם חלק מה'רעש' שאיתו נאלצים עובדים להתמודד והשאלה היא האם כלי AI באמת יכולים להפחית את ה'רעש' או שהם חלק מהצפת המידע שחווים עובדים. "אנחנו כבני אדם צריכים להתמקד בהחלטה ובפעולה, בהבנה ובתובנות הבינה המלאכותית יכולה לסייע לנו. היא יכולה לעזור לנו לנהל את הרעש עבורנו, יחד איתנו. בסופו של דבר אנחנו נצטרך להציג את המצגת שהבינה המלאכותית הכינה עבורנו. היא יכולה לעזור לנו איזו החלטה כדאי לקבל אבל את ההחלטה אנחנו צריכים לקבל ואת הפעולה אנחנו צריכים לעשות", אומר סימון.
הדוח מתבסס על סקר גלובלי בקרב 31 אלף איש מ-21 מדינות, נתוני שימוש ממיקרוסופט 365 ומגמות גיוס ותעסוקה מלינקדאין.