סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
דניאל רמות מנכל ויה via
דניאל רמות, מייסד שותף ומנכ"ל ויה (צילום: נדב נויהוז)

ויה רוכשת את אפליקציית תכנון הנסיעה הבריטית סיטימאפר ב-100 מיליון דולר

יוניקורן ההסעות השיתופיות הישראלי, ששוויו 3.5 מיליארד דולר, ישלב בפלטפורמה שלו את טכנולוגיית החברה הנרכשת סיטימאפר, כדי להציע פתרון משולב לציי התחבורה ולנוסעים. דניאל רמות, מייסד שותף ומנכ"ל ויה: "כמות החברות שרוצות שנרכוש אותן היא עצומה"

חברת ויה (Via) רוכשת את סיטימאפר (Citymapper) - חברה בריטית שפיתחה אפליקציית תכנון נסיעה. החברה סירבה למסור את סכום הרכישה, אך על פי הערכות "כלכליסט" הוא עומד על כ-100 מיליון דולר. סיטימאפר, שגייסה עד היום כ-60 מיליון דולר ופועלת בשוק של מוביט הישראלית, בנתה אלגוריתם המאפשר דיוק מרבי של תחבורה.
רכישת החברה מגיעה בעקבות הרכישות המוצלחות של ויה את Remix ב-2021 ואת Fleetonomy ב-2020 - רכישות שהגיעו בתקופה של מומנטום חזק בתעשיית ה-TransitTech, כשטכנולוגיה וחדשנות סוללות את הדרך לדור חדש של פתרונות תחבורה חכמים וגמישים.
בפברואר האחרון גייסה ויה כ-110 מיליון דולר, לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר - שווי זהה לשווי שבו גייסה החברה בנובמבר 2021. החברה ויה נוסדה בשנת 2012 על ידי רמות ואורן שובל. בעבר היא הפעילה שירותי הסעה בניו יורק, וכיום היא מתרכזת בפיתוח מערכות תוכנה לשירותי תחבורה. בישראל היא היתה מעורבת עד לא מזמן בשירות באבל, שנסגר. החברה מעסיקה 1,100 עובדים, מחציתם בישראל, והיקף הכנסותיה עומד על יותר מ-200 מיליון דולר - סכום המשקף גידול של יותר מ-100% מאז סבב הגיוס הקודם.
בעוד הטכנולוגיה של Via מאפשרת לערים ולרשויות תחבורה לתכנן ולהפעיל ביעילות רבה את רשתות התחבורה הציבורית שלהן, סיטימאפר מסייעת לנוסעים להתנייד ברשת התחבורה העירונית המסועפת באמצעות אפליקציה אינטואיטיבית. על ידי שילוב של סיטימאפר בפלטפורמה הטכנולוגית שלה, ויה תוכל להציע פתרון משולב לערים, לרשויות תחבורה ולנוסעים.
סיטימאפר, שנוסדה ב-2012, בנתה מוצר מהטובים בתחומו, ויש לה יותר מ-50 מיליון משתמשים ביותר מ-100 ערים ברחבי העולם. הטכנולוגיה והאלגוריתמים המתוחכמים של החברה, המשלבים נתוני תחבורה ציבורית בזמן אמת ומכניסים למשוואה מידע לגבי שיבושים ועיכובים, מאפשרים תכנון נסיעה פשוט ומקיף בו בזמן.
"כמות החברות שרוצות שנרכוש אותן היא עצומה", מספר ל"כלכליסט" דניאל רמות, מייסד-שותף ומנכ"ל ויה. "חברות מבינות שאם אין להן דרך להגיע למאות מיליוני דולרים בהכנסות, אין להן טעם להמשיך והן חייבות להימכר בסכום הגיוני. בעבר חברות חשבו על הנפקה דרך ספאק, אבל האופציה הזאת כבר לא קיימת יותר, והן נאלצות לחפש פתרון אחר. אנחנו מתכוונים לקלוט את כל עשרות עובדי סיטימפר לחברה, ואנחנו עדיין חושבים על הנפקה. כשהשוק יהיה בשל, נהיה שם.
"הצוות שלנו בנה בעשור האחרון כמה מהטכנולוגיות המובילות ביותר בתחום הניידות העירונית, ופיתח חזון להפוך את הערים לקלות יותר להתניידות ואת התחבורה העירונית ליעילה, בת קיימא ונגישה יותר", אמר מייסד ומנכ"ל סיטימאפר אזמט יוסף. "אנו חולקים את החזון הזה עם ויה, ובאמצעות רכישה זו נוכל להפוך את החברה שלנו לזמינה לקהל גדול יותר, להנגיש את הטכנולוגיה שלנו לערים ולרשויות תחבורה ציבורית, ולהרחיב את האימפקט החיובי על הקהילות שאותן אנו משרתים".