סגור
גג עמוד techtalk דסק

הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד היא ליצור אותו


שנת 2024 מסתמנת כשנה שבה הבינה המלאכותית מתבססת כטכנולוגיה המהפכנית אשר מעצבת מחדש תעשיות שלמות ומייצרת הזדמנויות עסקיות חדשות. כלי ה-AI מגבירים את היעילות הארגונית, מחליפים פעולות שגרתיות ומובילים לכך שתפקידים שונים עוברים טרנספורמציה. היכולות של כלי AI באיסוף ובניתוח נתונים, בזיהוי דפוסים ובאוטומציה של משימות, טומנות בחובן הזדמנויות רבות לצד אתגרים.
למהפכת ה-AI שהובילו במשך שנים ענקיות הטכנולוגיה גוגל, אמזון, מטא, מיקרוסופט, אפל ואח' הצטרפו לפני כשנתיים שחקניות חדשות Nvidia בתחום התשתיות ו- Open-AI אשר פיתחה את Chat-GPT. השתיים זכו לתשומת לב עולמית הודות לכך שהן 'ראו' את הנולד ואפשרו למהפכה להגיע למשתמשי הקצה. בזכותן ובזכות כלים נוספים כמו Claude, Gemini, ו-Midjourney, כלי AI זמינים לשימוש אישי.
מגמה זו אינה פוסחת על העולם העסקי. אימוץ והטמעה של בינה מלאכותית בחברות היא מעבר לצורך לפעול בזירת החדשנות אלא מדובר בצורך הישרדותי. הצורך של חברות לנהל ולתחזק במקביל את 'העולם הישן' לצד הטמעה ופיתוח כלים של 'העולם החדש' הולך ומתעצם. ארגונים נדרשים לקבל, בין השאר, החלטות בנוגע לכיוונים אסטרטגיים, להשקעות בטכנולוגיות חדשות, לשינויים בזירת השירות, בחוויית הלקוח ובהכשרת כ"א לשוק העבודה העתידי. משימה זו מאתגרת במיוחד בענפים בהם נדרשת רמת אמון ודיוק גבוהים, כדוגמת ענף הבנקאות או הבריאות.
Chat-GPT כבר הוכיח יכולת לקבל ציונים גבוהים במבחני הסמכה רפואיים, והחודש נפל דבר כאשר מערכת בינה מלאכותית הקוראת אק"ג הוכיחה, בניסוי קליני מבוקר, שהיא מפחיתה תמותה ביחס למצב הקיים. Med-Gemini של גוגל, אשר עדין אינה נגישה לקהל הרחב, מציעה להתכתב עם מודל בינה מלאכותית רפואי המשלב יכולות של הבנת טקסט, תמונות ונתונים רפואיים שונים.
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל כללית אלי כהן
מנכ"ל כללית אלי כהן
מנכ"ל כללית אלי כהן
(צילום: רמי זרנגר)
בינה מלאכותית אינה חדשה בעולם הרפואה ונמצאת בשימושם של המטפלים למעלה מעשור במודלים ובפתרונות מבוססי מחקר ולמידת מכונה. יכולות אלו עברו בשנים האחרונות קפיצת מדרגה משמעותית והשימוש במערכות אלה הופך בהדרגתיות מחדשנות לרשת ביטחון לצמצום טעויות ולשיפור תוצאים עבור המטופלים.
מודלי AI הקיימים בעולם הבריאות מסוגלים לבצע משימות משמעותיות – שיפור היעילות והדיוק של האבחון רפואי, מתן המלצות לטיפול רצוי, דיוק במתן התרופות, שיפור חוויות המטופל, שינוי תמהיל הפעילות והזמן העומד לרשות הצוותים הרפואיים. כבר היום, זוכים מטופלי כללית לטיפול מדויק יותר, יוזם, מנבא, מדויק ומותאם אישית באמצעות פלטפורמת בינה מלאכותית ( C-Pi) אשר פותחה בכללית ואומנה על מיליוני רשומות רפואית. המערכת מזהה תחלואה עתידית ומתריאה לרופאי המשפחה על ופערים בין הטיפול המצוי והרצוי, היא מאתרת תחלואה עתידית בסוכרת וטרום סוכרת, אוסטיאופרוזיס, צהבת נגיפית, שומנים בדם ועוד. מדי יום הרופאים מקבלים התראות והמלצות טיפול לאחר שהמערכת סרקה מיליוני תיקים רפואיים. לאחרונה אף הטמענו בכללית מערכת AI שמשפרת את יכולות האיתור והזיהוי של סרטן השד באמצעות בדיקות ממוגרפיה.
וזהו רק קצה הקרחון. המרוץ להטעמת ולפיתוח פתרונות AI בפיענוח צילומי הדמיה, בבדיקות פתולוגיה ובתחומי רפואה נוספים נמצא בעיצומו. בעידן של מודלי שפה, לא ירחק היום בו נפגוש בחדר הרופא מערכת המקשיבה לשיחה הטיפולית ומסכמת את הביקור - ובכך היא תפנה משאבי זמן חשובים לצוותים רפואיים לטיפול ממוקד במטופל ומותאם אישית.
כלי AI משנים את האינטראקציה שלנו עם הטכנולוגיה ומביאים לשינוי בסביבת הטיפול כפי שאנו מכירים אותה היום ואת מערכת היחסים בין המטפל והמטופל. אנו בשלב שבו חברות הטכנולוגיה וארגונים בכל העולם מתכנסים לפעילות סינרגטית כדי להוביל ולעצב מחדש את פעילותן והשוק בו הן פועלות. האמירה כי "הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד היא ליצור אותו" מעולם לא הייתה רלוונטית יותר.
אלי כהן הוא מנכ"ל כללית