סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אירוע השקה של אפל
(צילום: עומר כביר)

בכיר אפל: "בינה מלאכותית אמיתית צריכה להכיר את המשתמש"

באירוע הפתיחה של ועידת המפתחים אתמול היה ברור שהמודלים של אפל בתחום ה-AI נחותים מאלה של המתחרים. עם זאת, לחברה יתרון שנעוץ בגישה הרחבה שלה למידע האישי של המשתמשים. סגן הנשיא הבכיר באפל להנדסת תוכנה קרייג פדריגי אמר כי "המטרה היא לא להחליף משתמשים, אלא להעצים אותם"

אפל יודעת שהיא נכנסת למירוץ הבינה המלאכותית באיחור, ושחובת ההוכחה היא עליה. באירוע החשיפה שפתח את ועידת המפתחים השנתית שלה אתמול היה ברור שהמודלים של אפל לא עומדים בקו אחד עם התחרות, ושעל מנת למצב את עצמה בעמדה מכובדת עליה למנף את נקודות החוזקה העיקרית שלה – גישה למידע אישי רחב ורלוונטי, ושמירה על פרטיות בעת הגישה למידע זה.
לכך יש להוסיף גם את כוח העל של אפל: כוח המיתוג. אם החברה יודעת לעשות משהו טוב יותר מכל אחת אחרת, זה למתג מוצרים ושירותים, כך שגם אם מדובר במוצר נחות מזה של המתחרים - הוא עדיין ייראה מוצלח יותר.
בשלב זה, אי אפשר עדיין לשפוט את ההצלחה של יכולות הבינה המלאכותית שחשפה אפל, תחת השם Apple Inteligence, אבל היא עושה הכל כדי לסלול להן דרך חדשה. ואחד האמצעים הוא כמובן מיתוג חכם ומבדל. זו הסיבה באפל מעדיפים לא לדבר על בינה מלאכותית, את זה יש לכולם ולרוב גם מודלים טובים יותר, אלא על בינה אישית (Personal Intelligence).
וזה, כפי שהסביר בשיחה עם עיתונאים סגן הנשיא הבכיר באפל להנדסת תוכנה, קרייג פדריגי, משהו שרק אפל מסוגלת להביא.
"כשאנחנו חושבים על מה זה בינה מלאכותית שימושית, צריך להתמקד במשתמש", אמר פדריגי. "המטרה היא לא להחליף משתמשים, אלא להעצים אותם. כדי שזה יקרה, הבינה צריכה להיות מיודעת בכל ההקשרים האישיים שלך, ולהגן על הפרטיות. בשאילתה כמו 'מתי אני צריך לעזוב את העבודה כדי להספיק להצגה של הבת שלי', צ'אטבוט מסורתי לא יידע מי זו הבת שלך, על איזו הצגה מדובר, לאיפה אני צריך להגיע ומה אמצעי התחבורה המועדף עלי. אבל המכשיר בכיס שלך יודע את זה. היכולת לשלב את כל הדברים האלו, זו בינה אישית".

"פרטיות היא לא גורם מעכב מבחינת אפל, ממש לא"

פדריגי דיבר על הבמה לצד ג'ון ג'יאננאדרה, סגן נשיא בכיר לאסטרטגיית למידת מכונה ו-AI באפל, במפגש שיועד לעיתונאים ונערך בתיאטרון סטיב ג'ובס בקמפוס של אפל זמן קצר אחרי שהציגה החברה את יכולות הבינה המלאכותית הגנרטיבית (GenAI) החדשות שלה באירוע הפתיחה הרשמי של ועידת המפתחים השנתית של אפל.
יכולות אלו, שבחודשים הקרובים יהיו זמינות בחינם לכל מכשירי החברה הנתמכים (החברה טרם מסרה אילו, אך בגלל הדרישות החישוביות הגדולות של יכולות אלו ייתכן שהן יהיו זמינות לדורות העדכניים ביותר של המכשירים), מתבססות על מינוף גישה למידע ששמור על המכשיר – תכתובות מייל ומסרים מידיים, תמונות, יומן פגישות, אנשי קשר, רשימות, תזכורות ועוד – על מנת להציע יכולות שמודלים מתחרים ואפילו מתקדמים יותר לא מסוגלים.
למשל, סירי תוכל למצוא המלצה לספר שששלח חבר, בלי צורך לפרט בשאילתה מתי נשלחה ההמלצה או באיזה יישום. בשאילתה כמו "מתי אמא שלי נוחתת", סירי תדע למצוא את המידע ששלחה אמא בלי שצריך לפרט לה איפה ומתי הוא נשלח, ולהציג את התוצאה על בסיס מידע נחיתות עדכני. יכולת יצירת התמונות כוללת אפשרויות כמו לבקש ליצור אימוג'י על בסיס תמונה של מכר ששמורה במכשיר. בחיפוש תמונות וסרטונים ניתן לעשות שימוש בשפה טבעית ולמצוא דברים פרטניים. למשל, אני אוכל לבקש ממנה - "סירי, מצאי תמונה של הבן שלי רוכב על אופניים בחולצה אדומה".
"המשימה של אפל היא להבין איך טכנולוגיה יכולה להיות משמעותית בחיים שלנו, איך היא יכולה להיות אינטואטיבית ונגישה לאנשים", אמר פדריגי. AI תמיד היתה אמצעי, לא מטרה, ואנחנו רוצים להראות איך אפשר להפוך את הטכנולוגיה לשימושית בעבור אנשים".
חלק ניכר מהעיבוד של השאילתות השונות יבוצע על המכשיר עצמו, במטרה למנוע זליגת מידע אישי. החברה יכולה להציע זאת, בין השאר הודות למעבדים של אפל, שאת פיתוחם מוביל הישראלי הבכיר באפל ג'וני סרוג'י.
פעולות שיידרשו שליחה לענן לשם השלמתן יישלחו לשרתים ייעודיים של אפל והמידע יימחק מהם לאחר השימוש. "פרטיות מבחינת אפל היא לא גורם מעכב, ממש לא זה", אמר ג'יאננאדרה."זה שמאפשר לנו לעבד מידע במכשיר ולהציע כל מיני חוויות אישיות".
ג'יאננאדרה גם התייחס לאופן שבו מתייחסת אפל לבעיה ידועה אחרת של מודלי GenAI – הזיות – והסביר איך החברה מתמודדת איתה באופן שונה מחברות אחרות. "זה מתחיל בלהיזהר מהיישומים שאנחנו משלבים בהם GenAI", הוא אמר. "עיצבנו אותם כדי שלא ימנפו את הצדדים השליליים של הטכנולוגיה. אנחנו גם בוחנים לעומק את כל הדברים הללו, ובטוחים שאנחנו פורשים את הטכנולוגיה בדרך אחראית".
לדברי ג'יאננאדרה, לסירי יש תפקיד מרכזי בהנגשת היכולות חדשות. "סירי היא כבר לא רק סייעת קולית, אלא סייעת מכשיר", אמר. "יש לה הבנה עשירה של מה שקורה על המכשיר, גישה לכל המידע על המכשיר ויכולת להבין את משמעותו, מאיפה הוא מגיע. וככל שיעבור זמן סירי תהיה חכמה ובעלת יכולות רבות יותר".
פדריגי התייחס גם למיתוג של מיקרוסופט את סדרת מחשבי Copilot+, שהחברה מקדמת כמחשבי ה-AI הראשונים: " אנחנו משווקים מחשבי AI מאז השקת ה-M1 ב-2020. לכל מק יש מנוע נוירוני חזק, וארכיטקטורת זיכרון מאוחדת שקריטית לחוויה מלאה של בינה מלאכותית".
חרף כל אלו, אפל לא מניחה את כל הז'יטונים שלה על המודלים מתוצרתה, והטמיעה ביכולות ה-AI שלה גם גישה ל-ChatGPT של OpenAI. "בפיתוח שלנו התמקדנו בחוויות ליבה שרלוונטיות לאקוסיסטם", אמר פדריגי. "אבל אנחנו יודעים שיש מודלים עם יכולות בתחומים שאנחנו לא עוסקים בהם. אנשים ירצו גישה ליכולות אלו, ואנחנו רואים אותן כמשלימות ליכולות שלנו. רצינו להתחיל עם הטוב ביותר, ו-ChatGPT מייצג את הבחירה הטובה ביותר. רצינו שמשתמשים יוכלו להתחברו אליו בלי לעבור לכלי אחר תוך כדי עבודה".
ואולם חשוב מכל, פדריגי משוכנע שמה שהציגה אפל אתמול הוא רק קצה קצהו של מגוון יכולות ה-GenAI שאפל מתכוונת להציג בעתיד, כנראה בוועידה בשנה הבאה. "זו רק השנה הראשונה במה שיהיה מסע ענקי בשבילנו", הוא אמר. "זה שלב מוקדם מאוד, של מסע מרגש. אני מתרגש במיוחד מהמשמעות של זה למפתחים. זה ייצר להם ערך משמעותי ויהיה מרגש עוד שנים רבות קדימה".
הכותב הוא אורח אפל בוועידת המפתחים