סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

ירידת שערים: מטבעות הקריפטו של קבוצות הכדורגל מתרסקים

המחיר של $PSG, המטבע של פריז סן ז'רמן, לדוגמה, צנח ב-73% ארבעה חודשים לאחר הנפקתו. המטבעות של מנצ'סטר סיטי, לאציו, ברצלונה, מילאן וקבוצות אחרות במצב דומה. אנליסטים: אנשים שקנו את המטבעות האלה הם לא אוהדי כדורגל אמיתיים

ברגע שהחלו השמועות באוגוסט על המעבר המתוכנן של כוכב הכדורגל ליונל מסי מברצלונה לפריז סן ז'רמן החליט מיגל שוויצר לרכוש מטבעות אוהדים של המועדון הצרפתי $PSG מתוך הערכה שהמחירים יעלו משמעותית. הוא מכר אותם לאחר ימים ספורים בהנחה שהראלי יהיה קצר מועד - וההימור שלו השתלם: המחירים ירדו ב-34% לאחר שבוע, וב-73% ארבעה חודשים לאחר ההנפקה. "בחיים לא הייתי שומר עליהם בתיק ההשקעות שלי לטווח הארוך", אמר שוויצר (29), מנכ"ל Decrypto, פלטפורמת מסחר בקריפטו מארגנטינה.
עבור אוהדי כדורגל רבים, המטבעות של מועדוני הכדורגל התגלו כאכזבה לאחר שהמחירים איבדו תנופה בתוך ימים ספורים. עברו שלוש שנים מאז שהמטבעות הללו החלו להיסחר בפלטפורמות המרכזיות למסחר בקריפטו, והבטיחו למועדונים דרך חלופית להשיג מימון, ולאוהדים דרך להרגיש קרובים יותר לקבוצות האהובות עליהם, אבל בשני המקרים המטבעות לא עמדו בציפיות.
מועדונים שהנפיקו מטבעות כוללים את מנצ'סטר סיטי, לאציו, פורטו, סנטוס, ברצלונה, מילאן וטרבזונספור. חלק מהקבוצות, ובהן ארסנל, גייסו 5.5 מיליון דולר ביום הראשון של המכירה, אבל רוב המועדונים גייסו קרוב יותר ל-2 מיליון דולר במכירת המטבעות. מדובר בחלקיק מההוצאות של המועדונים הללו. עם זאת, למועדונים יש את הפוטנציאל להכנסות נוספות ממכירות עתידיות ומהתשלומים שהם גובים ממסחר בבייננס - פלטפורמת הסחר בקריפרטו הגדולה בעולם.
2 צפייה בגלריה
ליונל מסי שחקן פריז סן ז'רמן
ליונל מסי שחקן פריז סן ז'רמן
ליונל מסי במדי פריז סן ז'רמן. אין קונים
(צילום: AFP)
האנליסטים, מצדם, מזהירים כי הביקוש למטבעות האוהדים משתנה במהירות מאופוריה לאדישות. הביקורת העיקרית נגדם היא שהם לא מקנים די הטבות חומריות עבור האוהדים. המטבע של יובנטוס, לדוגמה, מאפשר לאוהדים להשתמש במטבעות לרכישת כרטיסי VIP באמצעות נקודות שהם מרוויחים בהיותם מחזיקי מטבעות, בעוד בפריז סן ז'רמן המטבע מאפשר לבעלים שלו להצביע בנושאים כמו העיצוב החדש לאוטובוס הקבוצתי והסלוגן של המועדון.
"הבעיה עם מטבעות האוהדים היא שהמועדונים לא מקדמים אותם או את ההטבות שהם מעניקים", הגיב אוליבר בל, מנכ"ל ומייסד XCAD Network, המנפיקה מטבעות ליוצרי תוכן. "בנוסף לכך האנשים שקונים את המטבעות הם לא בהכרח אוהדים של המועדונים. הקונים הם בעיקר חובבי קריפטו".
השוק בכל אופן נותר בינתיים קטן ועומד על 491 מיליון דולר. נפח המסחר היומי עומד על 241 מיליון דולר. 10 המטבעות הגדולים ביותר הם בעלי נפח מסחר יומי ממוצע של 13 מיליון דולר, המייצג 28% בלבד מנפח המסחר היומי הממוצע של 364 מטבעות הנסחרים בבייננס, כך לפי CoinMarketCap ו- Coingecko data.
מטבע האוהדים הגדול ביותר לפי שווי שוק הוא זה של מנצ'סטר סיטי, לו שווי שוק של 56 מיליון דולר, והמסחר היומי בו נמוך מ-15 מיליון דולר. מחירו כעת הוא חצי מכפי שהיה בעת ההנפקה.
2 צפייה בגלריה
אוהדי קבוצת הכדורגל ברצלונה
אוהדי קבוצת הכדורגל ברצלונה
אוהדי קבוצת הכדורגל ברצלונה. פחות בקטע של מטבעות
(צילום: AP)
התומכים במטבעות אוהדים טוענים שעוד מוקדם להעריך את מידת ההצלחה שלהם. "המטבעות האלה לא נועדו להיות נכסים להשקעה, אלא לספק שירות", מסביר אלכסנדר דרייפוס, מנכ"ל ומייסד Socios.com, חברה שעובדת עם מועדונים לפיתוח מטבעות. "אנחנו חווים עלייה בעניין מצד מועדונים להנפקת מטבעות אוהדים. האוהדים שירכשו אותם יוכלו ליהנות ממשחקים ומתכנים בלעדיים, ולהרוויח נקודות שיוכלו להמיר למוצרים חתומים, כרטיסים בחינם וחוויית VIP".
כדי לקדם את השימוש בהם, ב-7 באפריל החלו בבייננס להציע למחזיקי המטבעות של לאציו את ההזדמנות לרכוש אחזקה בקבוצה - הליך שמאפשר לבעלים להרוויח הכנסה פסיבית מהמטבעות בלי להצטרך למכור אותם.
חלק מהתומכים טוענים שמדובר בהזדמנות השקעה טובה על אף נפחי המסחר הנמוכים. הם מציינים מטבעות של קבוצות מסוימות כמו פריז או ברצלונה, שמחירם עולה כשמתפרסמות חדשות גדולות. "בסופו של דבר כשהשוק יתפתח תהיה עלייה בנפחי המסחר בכל המטבעות", טוען מקסימיליאנו הינץ, המנהל באמריקה הלטינית של בייננס. "השוק החופשי הוא ששולט במחירים".