סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
חיפוש גוגל 1
חיפוש גוגל. טוענת שאיכות ההקלקות השתפרה (צילום: שאטרסטוק)

גוגל: שילוב AI בחיפוש לא פגע בהקלקות על אתרים ואף שיפר את איכותן

מנהלת מוצר בגוגל טוענת שהיקף ההקלקות נשאר יציב ואיכותן השתפרה, בזכות עלייה בשאילתות מורכבות שמגבירות מעורבות. עם זאת, הנתונים חסרים פירוט ומתודולוגיה ברורה, מה שמעלה סימני שאלה על התמונה הכוללת

שילוב יכולות AI במנוע החיפוש של גוגל לא פגע בהיקף ההקלקות על קישורים בתוצאות החיפוש, ולמעשה העלה במעט את איכות ההקלקות – כך טוענת מנהלת גוגל חיפוש, ליז רייד, בפוסט שפורסם בבלוג הרשמי של החברה.
הכניסה של צ'טבוטי AI, והשילוב של יכולות AI מתקדמות במנועי חיפוש, ובראשן סיכומי AI ומוד AI (הטמעה של צ'טבוט במנוע החיפוש) העלתה חשש בקרב מפעילי אתרים לפגיעה בהיקף התעבורה שמגיעה אליהם ממנועי חיפוש. זאת, מכיוון שיישומי AI מציגים תשובות מפורטות ומלאות, ומייתרים את הצורך להקליק על קישורים.
ואולם, לדברי רייד בפועל זה לא קרה. "בסך הכל, נפח ההקלקות האורגני מגוגל חיפוש לאתרים היה יחסית יציב לעומת שנה שעברה", היא כתבה. "בנוסף, איכות ההקלקה הממוצעת גדלה ואנחנו שולחים קצת יותר הקלקות איכותיות לאתרים (הקלקה איכותית היא זו שבה המשתמש לא יוצא במהירות מהאתר – אות לכך שהוא מתעניין באתר). מידע זה סותר דיווחים של גורמי צד ג', שמצביע באופן שגוי על ירידה דרמטית בתעבורה – לרוב על בסיס מתודולוגיות שגויות, דוגמאות מבודדות, או שינויים בתעבורה שהתרחשו לפני שילוב AI בחיפוש".
לדברי רייד, הסיבה לשימור היא שסקירות AI הביאו לגידול בהיקף החיפוש ושאילתות ארוכות יותר ומורכבות יותר. "בנוסף, עם סקירות AI אנשים רואים יותר קישורים בעמוד. יותר שאילתות ויותר קישורים מייצרים יותר הזדמנויות לאתרים להחשף ולזכות להקלקה. בשאילתות שבהן אנשים מחפשים תשובות מהירות, כמו 'מתי יש ירח מלא', ייתכן שהן יהיו מסופקים עם התשובה הראשונית ולא יקליקו הלאה. אבל בעבור סוגים רבים אחרים של שאלות אנשים בוחרים להקליק, כי הם רוצים לחפור עמוק יותר לתוך הנושא, ולחקור או לבצע רכישה. לכן אנחנו רואים עלייה באיכות ההקלקות".
יש להתייחס למידע של גוגל בזהירות מסוימת, שכן לחברה יש אינטרס מובהק ליצור מצג שמשמר את הדומיננטיות של מנוע החיפוש שלה, שהוא גם מקור ההכנסות המרכזי שלה. המידע עצמו אינו מספק תמונה מלאה או אפילו קרוב לכך. למשל, לא ברור האם בנתונים מתייחסת גוגל להקלקות פר חיפוש, או לכלל ההקלקות במנוע החיפוש שלה. אבחנה זו חשובה, שכן צ'טבוטים כמו ChatGPT נוגסים בעקביות חלקים הולכים וגדלים משוק החיפוש. בהחלט ייתכן שפר חיפוש אין שינוי משמעותי בהיקף ואיכות ההקלקות, אך שמספר ההקלקות הכולל נמצא בירידה בגלל מעבר של משתמשים לחיפוש עם צ'טבוטים. ושם, דווקא תיתכן ירידה בהיקף ההקלקות על קישורים.
גוגל מתלוננת על כך שגופים אחרים מפרסמים נתונים על בסיס מתודלוגיות שגויות או דוגמאות מבודדות, אך מפרסמת מידע כללי, בלי מתודולוגיה, הסבר מה הוא מייצג בדיוק או נתונים לתמוך בו. החברה מבקשת מאתנו לסמוך עליה, כשיש לה אינטרס מובהק ליצור מצג מסוים, אך לא נותנת לנו סיבה אמיתית לעשות זאת.