סגור
מכוניות ב נמל חיפה
מכוניות בנמל חיפה (צילום: דוברות נמל חיפה)

בגלל החות'ים: ירידה של 18% במספר המכוניות שיובאו לישראל בדצמבר

בסך הכל יובאו כ-52 אלף מכוניות בדצמבר, כחמישית מהמכוניות שיובאו לישראל אשתקד. היקף היבוא היה אמור להיות גדול יותר, אך מתקפות החות'ים גרמו לדחייה בהגעת המכוניות. בשנת 2023 כולה יובאו 283,835 מכוניות חדשות, ירידה של 7.3% בהיקף הייבוא ביחס ל-2022 אז יובאו 306 אלף מכוניות

כמעט חמישית מן המכוניות החדשות שיובאו לישראל אשתקד הגיעו בדצמבר, כך עולה מנתוני רשות המסים. בשנת 2023 כולה יובאו לישראל 283,835 מכוניות חדשות, 51,729 מהן יובאו לישראל בחודש שעבר. היקף היבוא היה אמור להיות גדול יותר- אך מתקפות החות'ים גרמו לחברות הספנות לפנות לנתיבי שיט ארוכים יותר, מה שדחה את הגעת המכוניות לישראל.
בהשוואה: בשנת 2022 יובאו לישראל 306,087 מכוניות חדשות, כלומר חלה ירידה של 7.3% בהיקף הייבוא ביחס ל-2022. בדצמבר 2022 יובאו 63,137 מכוניות, כלומר בחודש שעבר חלה ירידה של 18.1% בהיקפי יבוא הרכב ביחס לתקופה המקבילה ב-2022.
השיטה עצמה מוכרת: חודש לפני עליית מס הקנייה על מכוניות מסוגים מסוימים (חשמליות או פלאג אין הייבריד) יבואני הרכב צוברים כמויות גדולות של רכבים, משחררים אותם ממכס ימים ספורים לפני תום השנה וכך "מרוויחים" את עליית המס, כלומר מוכרים את המכוניות החל מינואר במחירים גבוהים יותר "עקב עליית המס" למרות שאלה שוחררו ממכס בדצמבר. השנה בינואר עלה מס הקנייה על רכב חשמלי מ-20% ל-35% ואילו מס הקנייה על רכבי פלאג אין הייבריד עלה מ- 55% ל- 83%. אך השנה, לפחות לעת עתה, העובדה שהרכבים שוחררו ממכס בדצמבר מאפשרת בלימה של עליית מחירי המרכבים החשמליים, כשלדוגמה יבואניות ג'ילי ו-BYD העלו מחירים בשיעורים יחסית מתונים. עם זאת – כאשר מכוניות חשמליות חדשות יגיעו לישראל מהחודש הנוכחי כבר יחול עליהן מס הקנייה הגבוה.
לפי רשות המסים, ערך יבוא מכוניות הנוסעים בשנת 2023 היה 6.34 מיליארד דולר. לעומת זאת, ערך יבוא מכוניות הנוסעים בשנת 2022 היה 6.45 מיליארד דולר. גובה הכנסות המדינה מיבוא מכוניות נוסעים בשנה שעברה היה 13.07 מיליארד שקל, זאת לעומת 10 מיליארד שקל, גובה הכנסות המדינה מיבוא מכוניות נוסעים בשנת 2022. ערך היבוא הכולל מענף הרכב (כולל כל סוגי הרכב וחלקי חילוף) בשנה שעברה היה 8.93 מיליארד דולר, דומה ל-2022.
הכנסות המדינה מענף הרכב אשתקד היו 14.4 מיליארד שקל, לעומת 13.5 מיליארד שקל ב-2022. ואילו ב 2022 היה גובה ההכנסות 13.5 מיליארד שקל. כלומר: מספר המכוניות שיובאו לישראל, במיוחד מכוניות נוסעים, ירד – אבל היקף ההכנסות עלה. המשמעות, בשנת 2023 ישראל הרוויחה יותר על מכוניות ממסי קניה, מה שניתן להסבר בכך שמס הקנייה על מכוניות חשמליות עלה מ- 10% ל-20% בינואר 2023.