סגור
קני רוזנברג מטוס אל על
קני רוזנברג ומטוס אל על (צילום: רויטרס, Centers Health Care)

אל על הקפיצה ב-150% את מחירי ההובלה; תעשיין: "ניצול ציני של המצב"

לדברי תעשיינים, מחירי השינוע האווירי בחברה זינקו מכ-2.5 דולרים ל-6 דולרים לק"ג מטען: "בזמן מלחמה לא עושים דבר כזה"; בחברה מסרו בתגובה כי "החלטנו לחתוך את המחירים"

חברת אל על העלתה ב-150% את מחירי ההובלה האווירית של מטענים מאירופה לישראל בעקבות המלחמה בדרום. תעשיינים הגדירו את הצעד שלה כניצול ציני של המצב וניסיון להרוויח על גבם. אחד התעשיינים אמר ל"כלכליסט" כי "זה לא פחות גרוע מרשתות שיווק שמעלות מחירים או מבטלות מבצעים בזמן שעם ישראל נמצא במצב חירום". הטענות האלה מצטרפות לביקורת שנמתחה על החברה לאחר שהפעילה בסופ"ש ארבע טיסות בלבד.
תעשיינים שהתעניינו השבוע באל על לגבי הטסת מטענים מאירופה לארץ מצאו כי בן לילה מחירי השינוע האווירי בחברה זינקו מכ-2.5 דולרים ל-6 דולרים לק"ג מטען: "זה ניצול ציני של מצב דרמטי במדינה ושל מלחמה", אמר תעשיין שזועם על מהלכי החברה שאף שכבר אינה חברת התעופה הלאומית ונמצאת בבעלות פרטית של קני רוזנברג, מזוהה מאוד עם ישראל ובתקופת הקורונה קיבלה הזרמה של הון מקופת המדינה כדי להבטיח את הישרדותה.
תעשיין שביקש את שירותי ההובלה האווירית של חברת התעופה והופתע מהעלאת המחירים, אמר: "בתחרות בריאה יש כללים של ביקוש והיצע, ונהוג להעלות מחירים כשהביקוש עולה על ההיצע. וכך היה גם במקרה של אל על, שיש לה רק מטוס מטען אחד והביקוש לשירותי ההובלה שלה עולה מאוד. אבל בזמן מלחמה לא עושים דבר כזה. לא מנצלים מצבים כאלה".
בהיותה חברה שנחשבת קריטית למשק חל עליה צו השירותים החיוניים בחירום, והמדינה גם מחזיקה בה מניית זהב.
ברבעון השני הסתכמו הכנסות אל על בכ-630 מיליון דולר. מדובר בעליה של 22% לעומת הרבעון השני אשתקד ושיא מאז ההנפקה של החברה בבורסה בתל אביב לפני 20 שנה.
באל על אמרו תחילה ל"כלכליסט" כי החברה העדיפה לקוחות שהתקשרו איתה מראש בהסכמים של הובלה אווירית שבהם מחיר השינוע האווירי נמוך משמעותית ממחיר ההובלה של סחורות שמועלות אל המטוס ברגע האחרון. לאחר מכן מסרו כי בעקבות פניית "כלכליסט" לתגובה ופניות של תעשיינים, "החלטנו לחתוך את המחירים ונפרסם מחירון אחיד לכולם, בלי קשר להסכמים מוקדמים שלקוחות חתמו איתה בעבר".