סגור
התכנית הכלכלית של נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: אולפן כלכליסט, עריכה: ג'יימי לוינקינד)

פרשנות
סמוטריץ' ונתניהו מציגים: עבודה בעיניים

שר האוצר וראש הממשלה הציגו שורה של צעדים להפחתת ההתייקרויות בחשמל, במים ובארנונה - אבל "שכחו" להציג את תג המחיר שלהם; על הדרך גם לקחו קרדיט על העדכון האוטומטי של מדרגות המס; ומי נשאר בצד? היועץ הכלכלי של הממשלה, הנגיד אמיר ירון

1. שיעור ראשון בכלכלה: אם מציגים לכם תוכנית כלכלית שיש בה רק תועלת ללא עלות, סימן שמסתירים מכם משהו או חמור מכך - עובדים עליכם בעיניים. עד הרגע הזה לא הצלחנו להבין משר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ומראש הממשלה, בנימין נתניהו, מה "תג מחיר" של התוכנית שהציגו אתמול בערב. העובדה שאין - כבר מעלה ריח רע.
ניתן להעריך כי המחיר אינו גבוה - זו הסיבה שפקידי האוצר (הגיעו רק מי שנאלצו להגיע) ישבו מאחור, בשקט, ושיחררו כמה חיוכים מנומסים. הם כנראה ציפו למגה-פיגוע כלכלי – בהובלת יועץ הסתרים החדש של הממשלה בתחום הכלכלי, פרופ' אבי שמחון (מיד נשוב אליו), שהציע בתחילת הדרך סבסוד ישיר של חשמל בכמה מיליארדי שקלים, בסגנון ארגנטינה (שהחלה לסבסד חשמל ב-2003 ועדיין לא מצליחה לצאת מהבור).
כלומר, פקידי האוצר עברו את המבחן הראשון ללא נפגעים וללא נזקים גדולים - ומחממים מנועים לדבר האמיתי: תקציב המדינה וחוק ההסדרים. הם שילמו מעט ונתנו לפוליטיקאים לעשות את הסיבוב וליהנות מקיום הבטחת הבחירות: להקפיא את תעריפי הארנונה, החשמל והמים.
השאלה הגדולה היא האם חברות הדירוג - שקצת מבינות בכלכלה - יקנו את הדייסה שנתניהו וסמוטריץ' בישלו. הרי נראה שמאז הראיון ל"כלכליסט" של מקסים ריבניקוב, האנליסט האחראי על הדירוג של ישראל ב-S&P – ראש הממשלה ושר האוצר מאוד מוטרדים מדירוג האשראי של המדינה. העובדה שהם חוזרים על המנטרה לפיה "הם אחראים" – לא עושה על חברות הדירוג שום רושם.
2. אבל בכל זאת יש כמה דברים אמיתיים בתוכנית. הקפאת הארנונה לשנה אחת אכן תקרה. בסוף, אזרחי ישראל ישלמו ב-2023 את אותו תעריף ששילמו ב-2022. רק שיש פרט קטן שנחשף אחרי שסמוטריץ' נאלץ להודות כי "נפצה בעזרת השם את הרשויות": אזרחי ישראל אמנם לא ישלמו תוספת לארנונה, אבל קופת המדינה - שהכסף בה הוא של האזרחים - תממן זאת.
התשובה לשאלה מאיפה הגיעה אותה תוספת לא התקבלה במסיבת העיתונאים, אלא מוקדם יותר, בשעה 13:00, בידי החשב הכללי של האוצר - שדיווח על עודף תקציבי של 10 מיליארד שקל שהשאירה הממשלה הקודמת.
ומה לגבי עדכון מדרגות המס שבו התגאו נתניהו וסמוטריץ'? כמו בכל שנה, רשות המסים מעדכנת את מדרגות המס בהתאם למדד המחירים לצרכן. פשוט שכחנו מזה - כי בעשור האחרון כמעט שלא היתה אינפלציה. אבל אין חדש תחת השמש - כבר 40 שנה רשות המסים מעדכנת את הסכומים לערכם הריאלי. גם קצבאות הביטוח הלאומי מעודכנות לפי המדד (שעלה בשנה שחלפה ככל הנראה ביותר מ-5.3%). ומה לגבי העלאת קצבאות הנכות? זו ההחלטה האחרונה של הממשלה היוצאת. ומה עם מענק החימום עליו הכריזו נתניהו וסמוטריץ'? גם הוא קיים זה זמן רב.
ומה לגבי החשמל? ראשית צריך לציין - החשמל לא יוזל (פקידי האוצר עמדו על הרגליים האחוריות), מה שיקוצץ זה שיעור העלאת התעריף: במקום 8% רק 2.5%. כיצד הדבר יתבצע? התשובה הרשמית היא "התייעלות" - חברת החשמל היא חברה עשירה מאוד, וטוב שתתייעל, גם בימים כתיקונם, קל וחומר בזמן משבר כלכלי. אך יש סיבות נוספות לקיצוץ ההתייקרות: המשך הפחתת הבלו על הפחם (שעליה החליט שר האוצר היוצא אביגדור ליברמן), ירידת מחירי הפחם בעולם, והמכירה של תחנת אשכול באשדוד שצפויה להניב לחברת החשמל רווח נאה.
ומה לגבי מחירי המים? אם שיעור התייקרות החשמל יורד - כך גם שיעור ההתייקרות של המים, שהרי חשמל הוא תשומה עיקרית בייצורו. ואולם סמוטריץ', על הדרך, חשף כי האוצר ויתר על דיבידנד של 50 מיליון שקל מחברת מקורות, כך שעוד כסף שהיה אמור להגיע לקופת המדינה - לא יגיע אליה. עבודה בעיניים, כבר אמרנו? העיקר שהישראלים יחשבו שהם משלמים פחות.
3. היועץ הכלכלי של ממשלת ישראל לפי חוק - נגיד בנק ישראל - לא היה מעודכן במהלך. לא התייעצו איתו. כאשר "כלכליסט" שאל את שר האוצר וראש הממשלה מה הנגיד אמיר ירון חושב על התוכנית, הם הסתפקו בהבעת הערכה עמוקה כלפיו. מתברר כי הדבר שהשניים הכי מעריכים בנגיד בנק ישראל - הוא את שתיקתו. רק נותר לקוות שלצורך בניית תקציב המדינה וחוק ההסדרים כן יציגו לו את המהלכים המרכזיים וישאלו את דעתו: ירון יכול לסייע כי הוא קצת מבין בכלכלה ואין לו התחייבויות פוליטיות לאף אחד.
אגב, התוכנית של סמוטריץ' ונתניהו מסייעת לירון בכובעו כ"נגיד בנק ישראל": הרי זו לא תוכנית להפחתת יוקר המחיה. כפי שכתבנו כאן אלפי פעמים, את הפחתת יוקר המחיה אפשר להשיג רק באמצעות שינויים מבניים ורפורמות – ולא באמצעות עבודה בעיניים.
עם זאת התוכנית של נתניהו וסמוטריץ' תסייע להפחית את האינפלציה בטווח הקצר; הדבר יאפשר לנגיד קצת להוריד את הרגל מדוושת העלאת הריבית. וזה יכול לתת לו קצת אוויר לנשימה (וגם להיענות לאיתותים של הממשלה להוריד את הרגל מהדוושה ולהקל את הזינוק במשכנתא).
ובכל זאת, לירון אין שום סיבה לשמוח: העובדה שמהלך כזה לא עובר דרכו - היא השפלה. מי שתפס את מקומו הוא פרופ' שמחון, לשעבר יו''ר המועצה הלאומית לכלכלה. בדגש על המילה "לשעבר", שכן שמחון אינו נושא כיום בשום תפקיד רשמי - הוא לא עובד מדינה אלא אדם פרטי. לכן הוא יכול גם להציע לבנות ערים חדשות בים או לחלק כסף מהליקופטר (שמחון כבר הציע את שני הדברים האלו) בלי לשאת בשום אחריות.
הדברים מתחברים לרוח של הממשלה החדשה ושל ראש הממשלה הישן: אין שום משמעות לדרג מקצועי. יש מקורבים - שהם נאמנים - ונאמנות זו התכונה היחידה שנחשבת רלוונטית.