סגור
אוטובוסים אוטובוס תחבורה ציבורית של חברת אלקטרה אפיקים אלקטרה-אפיקים
אוטובוסים של אלקטרה אפיקים (דוברות אלקטרה אפיקים)

המחסור בנהגים: התחבורה הציבורית במעלה אדומים תצומצם ב-14% החל מיום ראשון

משרד התחבורה הודיע לעיריית מעלה אדומים על צמצום משמעותי של שירותי התחבורה הציבורית: "אלקטרה אפיקים מתקשה לגייס נהגים"; ראש העיר: "שערורייה"

על אף שמשרד התחבורה והשרה מרב מיכאלי מעודדים את הציבור לנסוע יותר בתחבורה ציבורית, אתמול הודיע המשרד לעיריית מעלה אדומים כי החל מיום ראשון הקרוב יבוצע צמצום משמעותי של שירותי התחבורה הציבורית בעיר. הסיבה: חברת אלקטרה אפיקים שמפעילה את שירותי האוטובוסים במרחב מתקשה לגייס נהגים להפעלת התחבורה הציבורית בסביבת מעלה אדומים – ומשרד התחבורה אישר לחברה לקצץ בשירות לטובת העמדת הקווים בזמן.
בהתאם לכך, החל מיום ראשון הקרוב תצומצם התדירות של קווים רבים היוצאים ומגיעים למעלה אדומים. הקווים שהשירות בהם יצומצם הם אלה המחברים בין מעלה אדומים לירושלים: 122, 124, 164, 165, 166, 167 ו-168. בעקבות הקיצוץ, מספר הקילומטרים היומי שהתחבורה הציבורית במעלה אדומים נוסעת יירד ב-14.2% - מ-15 אלף ל-12.9 אלף.
בעיריית מעלה אדומים מפנים אצבע מאשימה בראש ובראשונה לאלקטרה אפיקים שהחלה להפעיל את התחבורה הציבורית בעיר לפני יותר משנה בעקבות רכישת המפעיל הקודם אגד תעבורה על ידי חברת אלקטרה. בני כשריאל, ראש עיריית מעלה אדומים, אמר ל"כלכליסט": "מדובר בשערורייה מדרגה ראשונה, חברה שנכנסה לנעליים של אגד והאוטובוסים שלה מיושנים, היא לא יודעת איך להביא נהגים, היא מנסה לחסוך כל הזמן וזו בעיה. אין בעיה של רווח לחברה, אלא שהיא לא מנוהלת כמו שצריך".
כשריאל הוסיף כי "למעלה מ-80% מתושבי מעלה אדומים עובדים בירושלים. זו פגיעה בעובדים, תלמידים וחולים שצריכים להגיע לירושלים. ביקשתי משרת התחבורה בפגישה איתה להחליף את החברה, גם ביקשנו מרשות התחבורה הציבורית שהחברה הכלכלית שלנו תפעיל את הנסיעות בקווים שלנו וקיבלנו תשובה שלילית". כשריאל מאשים גם את משרד התחבורה בכך שהוא מאשר לחברה לקצץ בנסיעות – "זה שאנחנו גרים ביהודה ושומרון זה עדיין לא אומר שצריך לפגוע בילדים שלנו. אנחנו לא נחשבים בעיניהם. "מבקשים מאיתנו לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית והתחבורה הציבורית על הפנים".
בכיר במשרד התחבורה אמר ל"כלכליסט" כי הוא מקווה שערים אחרות לא יחוו קיצוץ בסדר גודל שכזה, "אבל קשה לנבא". במשרד התחבורה מעדיפים בשלב זה לקצץ בנסיעות מתוך תפיסה ש"אמינות גוברת על תדירות" וכי קיצוץ עדיף על המתנה לנסיעה שלא תגיע. במשרד טוענים כי בתקופה האחרונה חלה ירידה בביצוע התקין של הנסיעות באשכול עוטף ירושלים ובכלל זה בקוי מעלה אדומים, כתוצאה ממחסור בנהגים ובאוטובוסים.
בסוף יוני חתמו משרדי התחבורה והאוצר על הסכם שיעניק תוספות שכר של 150 מיליון שקל לנהגי האוטובוס, וזאת בעקבות מחאות של ועדי הנהגים. בישראל מועסקים כ-16 אלף נהגי תחבורה ציבורית, וקיים מחסור חמור של כ-6,000 נהגים נוספים על מנת לעמוד בשירות שמשרד התחבורה מבקש להעניק לציבור.
תגובת משרד התחבורה: "משרד התחבורה פועל באופן שוטף עם עיריית מעלה אדומים להבטיח את הביצוע התקין של הנסיעות באשכול עוטף ירושלים. אלקטרה אפיקים נדרשה להחזיר את השירות לסדרו, ונמצאת בהליך מואץ של גיוס נהגים וכן תקלוט במהלך השבועיים הקרובים אוטובוסים עירוניים חדשים."
שי מלכה, סמנכ"ל אלקטרה אפיקים, מסר בתגובה: "בתקופה האחרונה אנו, כמו בכל חברות התחבורה הציבורית, חווים מחסור בנהגי אוטובוס. בנוסף, טופוגרפיית הפעילות באשכול של עוטף ירושלים משפיעה על כשירות האוטובוסים ומתבטאת בבלאי מואץ, כתוצאה ממאמץ יתר והיקף נסועה רב. כחלק מהמהלכים הנדרשים לפתרון המצב שנוצר, הוחלט על ידי כלל הגורמים המעורבים ובתיאום עם משרד התחבורה, על הפחתת שירות באופן כזה שיביא להלימה בין יכולת הביצוע לתדירות. נדגיש כי מדובר בהפחתה זמנית בהיקף השירות, אשר בוצעה רק בקווים שהינם תדירים ממילא, ולא בקווי תלמידים או בקווים שאינם תדירים. אנחנו מתנצלים על חוסר הנוחות".