סגור
בית הרוס בקיבוץ בארי בעקבות ה 7.10.23
בית הרוס בקיבוץ בארי (צילום: דנה קופל)

"המטרה - שלא נשכח": התאגיד השיק פרויקט הנצחה דיגיטלי לטבח 7.10

האתר, שהעבודה עליו תימשך, מציג את סיפור הטבח, דקה אחר דקה, לפי נקודות התרחשות. תמיר כהן, ראש אגף מוצרים בחטיבת הדיגיטל של כאן: "היה לנו חשוב לייצר תמהיל נכון, כולל מושבים שדי נשכחו בסיקור"

תאגיד השידור כאן משיק היום (א') פרויקט מקוון לתיעוד והנצחת טבח 7.10, שעושה שימוש במגוון מדיה - טקסט, תמונות, סרטונים, קול ואפילו הודעות ווטסאפ - על מנת להנגיש את סיפורי הקרבנות, החטופים והניצולים של הטבח.
"המטרה היא לכסות את הסיפורים הגדולים ולתת מקום של זיכרון, הנצחה וגם את האגרוף בבטן של מה שהם עברו, שלא נשכח כי אנחנו שוכחים מהר מדי", אמר ל"כלכליסט" תמיר כהן, ראש אגף מוצרים בחטיבת הדיגיטל של כאן ומנהל התוכן של הפרויקט.
העבודה על הפרויקט, שמכונה 7.10.360, החלה כארבעה שבועות אחרי הטבח, נעשתה בהובלת כאן ובשיתוף AppsFlyer ו-Diskin, ומתבססת על החומרים הרבים שאספו עיתונאי, שדרני ועובדי תאגיד השידור בחודשים שמאז הטבח. "חיפשנו את הערך המוסף, מה אנחנו יכולים לתת, מה אנחנו יכולים לעשות. ככל שחלף הזמן, התגבר העניין של הכחשה. זה האירוע הכי מתועד בהיסטוריה, מכל זווית. הרציונל היה איך אנחנו עושים פה סדר", סיפר כהן.
בתאגיד יצרו אתר ואפליקציה שמספרים את הסיפור של 7 באוקטובר דקה אחר דקה, לפי נקודות התרחשות. בכניסה לאתר מוצגים היישובים שבהם התרחשו אירועי טבח. בחירה ביישוב, למשל קיבוץ נחל עוז, תציג מיקום התרחשות. מיקומים אלו יכולים להיות בית משפחה, בתים של כמה משפחות, מבנה ציבור, מיגונית, כיתת כוננות ועוד. בחירה באחד המיקומים תעלה עמוד שמאפשר לעקוב אחרי ההתרחשויות במיקום זה ב-7 באוקטובר, בסדר כרונולוגי, כאשר בכל נקודת זמן מתוארת ההתרחשות בקצרה, לצד מדיה רלוונטית דוגמת תמונה, הודעות ווטסאפ, הודעות קול שהוקלטו, צילומי 360 מעלות ועוד. אירועי הימים שלאחר מכן מוצגים גם הם, אבל צורה פחות פרטנית, שכן מטרת הפרויקט היא להתמקד ב-7 באוקטובר.
"יש לנו מאגר מידע עצום בתאגיד – כל מה שחטיבת החדשות עושה, פלוס תוכניות של כאן 11, תוכניות דיגיטל, הסכתים", הסביר כהן. "הסתכלנו על הכל ביחד איך עושים זאת. לא רצינו לעשות קטלוג או ארכיב, זה פחות התפקיד שלנו. יש לנו שמונה סוגים שונים של פרטי מדיה שבעזרתם אנחנו מספרים את הסיפור. לקחנו את כל הדאטה, כל מה ששודר, וחתכנו את זה לסגמנטים כדי לספר בכל נקודה מה קרה".
בכאן עבדו על הפרויקט 30 איש, ועוד כמה עשרות מפתחים ומעצבים מ-AppsFlyer ו-Diskin. אף שהפרויקט הושק עכשיו, העבודה עליו טרם הסתיימה והתאגיד תיקצב כבר את המשך העבודה עליו לעוד שנתיים לפחות. בהמשך מתכננים להוסיף תכנים שיכללו מיקומים נוספים, בפרט סביב פסטיבל נובה, שכרגע מוצג רק כמיקום אחד אף שהוא כולל מאות או אלפי סיפורים קטנים ויפוצל בהמשך.
לדברי כהן, "היה לנו חשוב לעלות את הנובה על המפה כמקום אחד. אבל בהמשך בוודאות נפצל את זה למה קרה בתאי השירותים, מה קרה בבודקה של השומר, מה קרה במיגונית, ואולי יבואו ויגידו, 'היינו שלושה אנשים בשיח, תספרו את הסיפור שלנו'.
"היה לנו חשוב לייצר תמהיל נכון. קיבוצים, לצד ערים, לצד מושבים שדי נשכחו בסיקור של תקשורת המיינסטרים. אם תחפש בגוגל מה קרה במושב יכיני ב-7 באוקטובר, לא תמצא סיפורים, והיו שם נרצחים. השלב הבא הוא להביא את הנקודות בדרך: צמתים, כבישים, מיגוניות. השלב השלישי, שאולי יהיה הכי מאתגר חוץ מהנובה, זה להביא את מה שקרה בבסיסי צה"ל".
ויש תכונה משמעותית שטרם שולבה, אך לדברי כהן היא בדרך: "הפיצ'ר האמיתי בפרויקט עדיין לא פה, וזה כפתור קטן של שפות. זה אתגר שנמצא לו פתרון טכנולוגי ומשאבים תוכניים. אנחנו רוצים להשתמש לצורך זה ב-AI, כמובן שיהיה גם עורך שמדייק את זה".