סגור

רפורמת עצמאות המנהלים בבתי הספר: הרשויות המקומיות ישתתפו במימון ב-400 מיליון שקל

תקציב הרפורמה שהוכרזה היום במסיבת עיתונאים יעמוד על 2.4 מיליארד שקל. ההשתתפות עצמית תהיה לפי מדד הטיפוח של הרשות ותנוע בין 5% ל-30%. היישום יתחיל בינואר 2023

הרשויות המקומיות יידרשו להשתתף ברפורמת העצמאות הניהולית של בתי הספר בהיקף של 400 מיליון שקל. זאת מתוך תקציב הרפורמה שיעמוד על 2.4 מיליארד שקל. ההשתתפות העצמית הזו תחליף את ההשתתפות העצמית של הרשויות בתקציבי התוכניות החינוכיות של משרד החינוך שאוגמו לתוך תקציב רפורמת הניהול העצמי.

ההשתתפות העצמית תהיה דיפרנציאלית כלומר רשות חלשה תשתתף ב-5% בלבד ורשות חזקה ב-30%. ההשתתפות העצמית של הרשויות לא תהיה תלויה בהן והיא תועבר ישירות לבתי הספר ותנוכה מתקציבים אחרים המגיעים לרשות. הפיילוט לביצוע התוכנית יחל בינואר 2023 והמנהלים שישתתפו בו יקבלו כרטיסי אשראי למטרה זו.
שרת החינוך יפעת שאשא ביטן ויו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, הציגו הבוקר במסיבת עיתונאים את רפורמת הניהול העצמי של בתי הספר. הרפורמה הזו נחשבת תנאי לשיפור איכות החינוך בישראל כיוון שהיא תיתן למנהלים אפשרות לרכוש שירותים, תוכניות וציוד לפי הצרכים המקומיים. במשרד החינוך מדגישים ש"לראשונה המשרד מצמצם את סמכויותיו לטובת העברתן לבתי הספר ולרשויות".

1 צפייה בגלריה
בית ספר אורט קרית טבעון
בית ספר אורט קרית טבעון
יותר חופש למנהלי בתי הספר
(גיל נחושתן)

כאמור, היקף הרפורמה שתעניק למנהלים ולרשויות המקומיות סלי תקציבים גמישים יעמוד על 2.4 מיליארד שקלים. מתוכם מדובר בתוספת תקציב של חצי מיליארד שקל, באיגום של תוכניות קיימות של משרד החינוך ב-1.5 מיליארד שקל ובהשתתפות עצמית של הרשויות בהיקף של 400 מיליון שקל. 2.1 מיליארד שקל יועברו לבתי הספר ו-300 מיליון ישמשו לסל גמיש לרשויות המקומיות למטרות כמו תגבור החינוך הבלתי פורמלי או השקעה בגני ילדים.
כל בית ספר יסודי וחטיבת ביניים שיצטרפו לתוכנית יקבלו סל גמיש לרכישת תוכניות, ציוד ושירותים בהיקף של 300 אלף שקל ומעלה. 500 בתי ספר צפויים לקבל תקציב גמיש של מעל למיליון שקלים וקרוב ל-2,000 בתי ספר תקציב של יותר מחצי מיליון. גם הגמישות התקציבית של מנהלי בתי הספר התיכוניים תוגדל. התקציב לבית ספר יקבע על פי מספר התלמידים וכן מדד הטיפוח, כלומר בתי ספר חלשים יקבלו יותר. רמת העצמאות שתינתן לבתי הספר תקבע לפי ההצלחה הניהולית שלהם מה שמעורר ביקןרת משום שהדבר אומר יותר עצמאות לבתי ספר חזקים יותר.
התקציב ישמש ל-6 מטרות: רכישת תוכניות חינוכיות ורגשיות; חינוך חברתי קהילתי והעשרה; הכשרת מנהיגות חינוכית; מענים לאוכלוסיות במיקוד; רווחת התלמיד; ותשתיות בית ספריות. בין השירותים שניתן יהיה לרכוש: מעבדות חדשנות, העסקת עוזרי חינוך, חוגים, מלגות לתלמידים נזקקים, רכישת ציוד טכנולוגי לבית הספר ולתלמידים, העסקת מומחים חיצוניים.
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אמרה ש"המנהלים מובילים את מרכז העשייה החינוכית. הם מכירים את הצוות, התלמידים והקהילה טוב מכולם. הרפורמה תאפשר להם לקדם פדגוגיה חדשנית ואיכותית, ומותאמת לצרכים המשתנים בקהילה בה הם חיים. יו"R מרכז השילטון המקומי חיים ביבס אמר ש"משבר הקורונה הראה שמתן חופש פעולה לרשויות המקומיות מאפשר ניהול מדויק ואיכותי יותר, בהתאם לצרכי כל אוכלוסייה. לדבריו, העברת סמכויות ממשרד החינוך לשלטון המקומי ומתן גמישות ניהולית ופדגוגית היא "לא פחות ממהפכה".