סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

גיימריסט
חנות המשחקים של Epic עולה לה ביוקר

הקרב המשפטי בין יצרנית פורטנייט לאפל ממשיך, וכעת הוא חושף פרטים מעניינים על כמה בדיוק אפיק מוכנה להקריב בשביל לזכות בבכורה בשוק מכירת משחקי המחשב: החנות שלה הפסידה לה קרוב לחצי מיליארד דולר בשנתיים האחרונות. מזל שפורטנייט הרוויח לה הרבה יותר

הקרב של Epic Games, יצרנית פורטנייט, על שוק מכירת משחקי המחשב עולה לה ביוקר – אבל היא יכולה להרשות את זה לעצמה: על סמך מסמכים שנחשפו במסגרת המאבק המשפטי המתמשך בין אפיק גיימס לאפל, חברת הגיימינג השקיעה למעלה מ-600 מיליון דולר בניסיון לקדם את חנות המשחקים הדיגיטלית שלה, אפיק סטור. כל זאת על מנת לנסות ולפורר את הכמעט-מונופול של Steam, חנות הענק של היריבה Valve, אשר לפי הערכה מ-2020, מחזיקה בכ-70% מסך כל מכירות המשחקים ל-PC. כל זה ממומן, כמובן, על ידי ההצלחה הענקית של משחק היריות שזכה להצלחה עולמית חסרת תקדים והביא ב-2020 הכנסות שמוערכות בכ-5 מיליארד דולר.
אפיק השיקה את החנות שלה בסוף 2018, בין היתר בעקבות הצלחת הענק של פורטנייט. היא מיד תקפה את סטים בשתי חזיתות: גם עסקית וגם רעיונית, כאשר מייסד אפיק, טים סוויני, העביר ביקורת חריפה על האחוזים הגבוהים שסטים לוקחת מכל מכירה שנעשית בחנות שלה (30%, בדומה לאחוזים שלוקחות אפל וגוגל בחנויות שלהן). אפיק בחרה להסתפק ב-12 אחוז, מה שסייע לה לסגור חוזי בלעדיות, קבועים או זמניים, עם מספר מפתחות של משחקים מדוברים.
בנוסף, אפיק גם משלמת סכומים לא מבוטלים למפתחות משחקים בתמורה לבלעדיות הזאת – למשל, המפיצה של משחק האקשן Control, שנחשב לאחד המשחקים המוצלחים ביותר של 2019, קיבלה עבורו למעלה מ-10 מיליון דולר. בסך הכל, ב-2020 הסכמי הבלעדיות השונים של אפיק עלו לה כ-444 מיליון דולר, וזאת עוד מבלי להיכנס לסכומים שהיא שילמה על הזכות לחלק מדי שבוע משחק או שניים בחינם בחנות שלה. בקיצור, כל כסף הפורטנייט הזה, או לפחות חלקים גדולים ממנו, מושקעים במטרה למשוך כמה שיותר צרכנים לחנות שלה, כאשר לפי אפל, החנות של אפיק צפויה להתחיל להיות רווחית רק ב-2027. בסך הכל, אפיק הפסידה כ-181 מיליון דולר מתפעול החנות ב-2019 וכ-273 מיליון דולר ב-2020; קרוב לחצי מיליארד דולר בשנתיים.
1 צפייה בגלריה
טים סוויני מנכ"ל אפיק גיימס פורטנייט
טים סוויני מנכ"ל אפיק גיימס פורטנייט
אין מצב ל-30%. טים סוויני, מנכ"ל אפיק גיימס
(צילום: יאיר שגיא)
אבל מדוע כל זה רלוונטי לסכסוך המשפטי המדובר בין אפל לאפיק? בשנה שעברה, אפיק פתחה בחזית מול אפל כאשר החלה למכור תוכן לפורטנייט בפלטפורמת ה-iOS אבל שלא דרך החנות של אפל. בתגובה, כצפוי, אפל חסמה את אפיק מהפצת התכנים שלה בכל הפלטפורמות שלה, תבעה את אפיק ובהקדם קיבלה גם תביעת נגד. כך, כבר במשך מספר חודשים, לא ניתן לשחק פורטנייט במכשיר אייפון, אייפד או מק, מלבד באמצעות עיקוף מסוים העושה שימוש בשירות סטרימינג המשחקים של אנבידיה. סוויני המשיך מול אפל את הקו שפיתח בזמנו מול סטים, והאשים אותה בהתנהלות מונופוליסטית ובגביית אחוזים שפוגעת ביוצרי משחקים. אפל, מנגד, טוענת כי אפיק משתמשת בה על מנת לקדם את עצמה תקשורתית ולהצית עניין מחודש בפורטנייט – וכן להוכיח כי לא ניתן לתפעל חנות דיגיטלית רווחית הגובה רק 12% תשלום מהמכירות בה. בין היתר, אפל טוענת כי אפיק שכרה כבר ב-2019 חברת יחסי ציבור שתעצב עבורה אסטרטגיה תוקפנית כנגד אפל.