$
רכב

ניתוח כלכליסט

מדוע הפקקים ישובו בקרוב בגרסה נוראית מאי פעם

הקורונה מבריחה את הישראלים מנסיעות ברכב שיתופי או תחבורה ציבורית והם ירכשו מכוניות; חברות הליסינג הצטיידו בשפע של מכוניות שאותן ימכרו בעוד כמה חודשים "במחירי 2020". סיבות אלה ואחרות יהפכו את סיוט הפקקים לגדול יותר

תומר הדר 09:0229.01.21

בשבוע הבא יתפרסמו, כמדי שנה, נתוני מסירות הרכבים החדשים של ינואר. ספוילר: הם יהיו מצוינים. על פי הערכות ראשוניות, היקף המסירות צפוי לעבור בקלות את 35 אלף המכוניות החדשות. בהתחשב בעובדה שבינואר אשתקד נמסרו בישראל לא פחות מ-41,542 מכוניות, מדובר בהישג נאה. העובדה שמספר המסירות הכולל של רכבים בישראל ירד רק ב-15% מהווה עדות לאיתנותו של שוק הרכב הישראלי ומוכיחה שהמכוניות כאן כדי להישאר.

 

 

 

העובדה שינואר הוא גם חודש של כניסת מתווה מס חדש לתוקף, אותו מיסוי ירוק שמעלה כבדרך קסם את מס הקנייה על מכוניות חדשות, רק תורמת לאיתנותו של שוק הרכב הישראלי. במקום לזעום על התייקרות המכוניות החדשות, הצרכן הישראלי חושק שיניים, קונה את המכונית בדצמבר, "דופק את המערכת" ואז עומד בתור בינואר כדי לקבל מכונית חדשה.

 

בל נטעה: פברואר וגם מרץ יהיו חודשים טובים מאוד למסירות. הסיבה לכך היא דווקא חודש דצמבר 2020. יבואני הרכב שחוששים מפני עליות המחיר שכרוכות במיסוי הירוק שיחררו את המכוניות בדצמבר וכעת הם מטפטפים את המכוניות לשוק בחודשים ינואר-אפריל.

 

בהתחשב בכך שבדצמבר נכנסו לישראל מעל 65 אלף מכוניות חדשות, ובהתחשב בעודפים שיובאו ארצה גם בחודש נובמבר, מדובר בבוננזה אמיתית: ענף הרכב הישראלי יכול להיות מרוצה עד פסח.

 

שוק של קונים

 

אך מי יהיו הנהנים העיקריים מהמכוניות החדשות שיעלו על הכבישים בחודשים הקרובים? ניתן לחלק אותם לכמה קבוצות בולטות. ראשית, יש לנו את מי שבאמת צריכים מכונית חדשה. אותם ישראלים שהמכונית הישנה שלהם, בת השלוש או ארבע, ענתיקה אמיתית במונחי הישראלי, דורשת החלפה.

 

 

מכוניות ליסינג. יחזרו בגדול מכוניות ליסינג. יחזרו בגדול צילום: עמית שעל

 

מעבר לכך, ישנם אלה שהיו אמורים לבזבז את הכסף על משהו אחר, כלומר חופשה בחוץ לארץ, ואינם יודעים מה לעשות עם הכסף. על אלה אפשר להוסיף את ההייטקיסטים שהורגלו עד כה לרכב ליסינג אבל כעת מבצעים חישוב מסלול מחדש, כזה שעובר בדרך כלל דרך עסקאות ליסינג פרטי.

 

בנוסף יש גם את חברות הליסינג שמעדיפות בימים אלה להחריש ולהצניע את פעילותן, אך מצטיידיות מתחת לפני השטח בשפע של מכוניות. כאלה שיהיה אפשר למכור בעוד כמה חודשים, אחרי שהציבור יבין שיבואני הרכב העלו את מחירי המחירון בינואר - אז יציעו להם חברות הליסינג מכוניות שעמדו חצי שנה במגרש "במחירי 2020", וסביר להניח שיימצאו קונים שיקפצו על המציאה.

 

ירידתו של הרכב השיתופי

 

בכל מקרה, לקוחות פרטיים, ציי רכב, מכוניות שימתינו חצי שנה כדי לעלות על הכביש: כל אלה בסופו של דבר אכן יעלו על הכביש ויהפכו את 2021 לשנת החזרה הגדולה לכבישים.

 

השבוע קיבלו מנויי חברת הרכב השיתופי קאר טו גו שאלון שחובר על ידי מומחים מהטכניון. השאלון בנוי כך שהנשאלים יענו ממה הם מפחדים יותר: מקורונה או משפעת. האם הם יסכימו לנסוע במכונית שחוטאה היטב, האם הם יסרבו להיכנס לרכב שיתופי כשהם יודעים שאולי ישב בו חולה ועד כמה הם מקפידים על היגיינה בכל הקשור במסכה.

 

השאלון אינו מקרי: קאר טו גו מדגישה שהוא מיועד לתקופה חדשה, התקופה "שאחרי הקורונה". סביר להניח שגם בקאר טו גו מבינים היטב שאותם ישראלים שידם משגת לרכוש מכונית חדשה או משומשת מסרבים לנסוע ברכב שיתופי. על תחבורה ציבורית אין מה לדבר והעובדה שמוטציות חדשות צצות להן כנראה תהרוג את עסקי הרכב השיתופי למשך השנתיים הקרובות וגם תגרום לחזרה מאוד איטית ומדודה אל התחבורה הציבורית.

 

 

פקקים. המצב רק יחריף פקקים. המצב רק יחריף צילום: יובל חן

 

לרכב שיתופי יש חסרונות, אבל יש לו יתרון גדול: מי שמשתמש בו בדרך כלל אינו משתמש במכונית בבעלותו, כלומר לא קונה אוטו. אבל במקביל לקורונה התרחשה עוד תופעה, כזו שהחלה בשוליים של ענף הרכב וכעת גדלה ומאיימת על כל ההישגים של הורדת הישראלים מההגה: ליסינג פרטי. כלומר הלקוח משלם על המכונית מקדמה, ותשלום חודשי. בסוף התקופה הרכב מוחזר לחברה. הלקוח אינו הבעלים אך הוא נהנה מתשלום חודשי זול יחסית על הרכב, טיפולים על חשבון החברה ואפילו ניקוי.

 

עד שנת 2019 ישראלים רבים לא ראו את ההיגיון בלנסוע במכונית בלי להיות הבעלים. אך הקורונה גרמה למצוקה כלכלית שמשתלבת עם הצורך במכונית צמודה בבית. אם מוסיפים לכך את האובססיה הישראלית לנסיעה ברכב חדש אפשר להבין מדוע מספרי הרכבים בליסינג פרטי זינקו, ברמות שיבואני הרכב מתארים כהכפלת כמויות חודשית.

 

בפקק כולם עומדים

 

מה שברור, שהישראלים שחלק מהם השתמשו בתחבורה ציבורית וחלק מהם נהגו להשתמש ברכב שיתופי, יצטיידו בחודשים הקרובים במעל 50 אלף מכוניות חדשות. נכון, מכוניות גם נגרעות בישראל: מושמדות, נגנבות או נהרסות בתאונות. כאן הקורונה פועלת לרעתנו: בדרך כלל על מכונית חדשה שפלוני קונה יש מכונית ישנה שהוא מוכר. השנה המצב שונה. ראשית, יש לקוחות חדשים לרכבים חדשים. כלומר ישראלים שעד כה לא רכשו מכונית קונים מכוניות חדשות בתשלומים, בליסינג פרטי או בדרך אחרת, בגלל הבעיתיות בנסיעה ברכב שיתופי או תחבורה ציבורית.

 

 

אוטובס מלא בטרם ימי הקורונה אוטובס מלא בטרם ימי הקורונה צילום: בלומברג

 

בנוסף, מכוניות משומשות שנפלטות לשוק לא הופכות מהר לגרוטאות. הן עוברות עוד כמה ידיים:  גרוטאות בכושר נסיעה ממשיכות לנסוע, ולשרת את העשירונים התחתונים שהיו נוסעים בתחבורה ציבורית. כך ש"מעגל החיים" של המכוניות בישראל התרחב והעומס בכבישים גדל. על כך נוסיף ירידה מסוימת בתאונות הדרכים שהשביתו מכוניות ישנות וזולות – בגלל הסגרים – וקיבלנו עומס נוסף שיאפיין את 2021.

 

המדינה מצדה לא עושה בימים אלה דבר כדי לגרום לישראלים לוותר על הרכב הפרטי. תוכניות להטלת אגרות גודש מעלות עובש במשרד האוצר זה שנים. ניסיונות למסות רכבים לפי שימוש עלו בתוהו וההסבר לפיו אין למדינת ישראל, הסטארט-אפ ניישן, טכנולוגיה מתאימה לכך הפכו מעייפים. ומעבר לכל: מדינת ישראל בגירעון. ענף הרכב הישראלי מסייע להקל במעמסה על הקופה. לכן סביר להניח שבמקביל לניצחון על הקורונה ניכנס למלחמה בפקקים, שתהיה קשה מתמיד.

 

x