$
רכב

בלעדי לכלכליסט

מכירות הדו גלגלי בעלייה? רשות המסים בוחנת מיסוי ירוק עליהם

אם אכן יוחלט על מס ירוק הוא יחושב לפי דרגות זיהום, בדומה למכוניות, ולא רק לפי הספק ונפח מנוע. צעד כזה עשוי להיטיב בעיקר עם רוכשי אופנועים וקטנועים חשמליים

תומר הדר 12:5126.01.21

האם שוק הדו גלגלי בישראל נמצא בפני רפורמת מיסוי? לכלכליסט נודע שרשות המסים בוחנת שינוי של שיטת חישוב המס על אופנועים וקטנועים, כך שהחישוב יבוצע לפי דרגות זיהום, בדומה למכוניות.

 

 

 

שנת 2020 ,שנת הקורונה, אופיינה בעלייה במסירות הרכבים הדו גלגליים , בניגוד למגמה ההפוכה במכוניות נוסעים, שמכירותיהן ירדו בהיקף של כ15%. העלייה בהיקף המסירות אופנועים והקטנועים נבעה בין היתר מחשש של הציבור להשתמש בתחבורה ציבורית או בכלי רכב שיתופיים.

 

כיום מס הקניה על רכב דו גלגלי שמשווק בישראל מחושב באופן אחיד. כלומר בניגוד למכוניות נוסעים שמס הקניה עליהן מחושב בהתאם לדרגת הזיהום. בקטנועים ואופנועים המס אחיד ומחושב לפי כוח ונפח מנוע. לדוגמה, מס קניה לרכב דו גלגלי שמנועו מפיק עד 25 קילוואט ומצויד במנוע בנפח של עד 500 סמ"ק הוא בגובה 40%. מס הקניה על כלי דו גלגלי שמצויד במנוע בנפח של 501 עד 800 סמ"ק שמנועו מפיק 25 קילוואט, הוא 50%.

 

 

 צילום: שאול גולן

 

לצד מסי הקניה, ברשות המסים מעניקים גם הטבות מס על מערכות בטיחות כגון ABS, זיכוי שיכול להגיע עד כ-1,700 שקלים בהתאם לאופי הקטנוע או האופנוע.

 

שינוי של אופן חישוב מס הקניה על אופנועים וקטנועים באופן שיקח בחשבון לא רק את ההספק אלא גם את זיהום האוויר, עשוי להיטיב בעיקר עם יבואנים של אופנועים וקטנועים חשמליים. במהלך השנים האחרונות היצע כלים אלה גדל משמעותית בישראל.

 

מרשות המיסים נמסר: "כיום, קיים מודל לחישוב ציון ירוק לדו-גלגלי. לפי נוהל המשרד להגנת הסביבה, קיימת חובת פרסום של דרגות זיהום בעמדות המכירה. בשלב זה לא מתוכננת הכנסת דרגות זיהום לתוך המיסוי, אך ייתכן שהנושא ייבחן בעתיד".

 

x