$
חדשות טכנולוגיה

קורונה במציאות מוגברת: טיפול בחולים בבילינסון באמצעות משקפי הולולנס

רופאים בית החולים החלו להשתמש במשקפי המציאות המוגברת של מיקרוסופט לטיפול בחולי קורונה, מבלי להיות נוכחים פיזית בחדר הטיפולים, וזאת על מנת למנוע מהם לבוא במגע עם החולים

רפאל קאהאן 14:5024.06.20

רופאי בית החולים בילינסון מקבוצת הכללית החלו להשתמש במשקפי המציאות המוגברת הולולנס של מיקרוסופט כדי להתמודד עם משבר הקורונה. הפרויקט החל לאחר שבחודשים האחרונים עלה צורך חיוני להרחיק את הרופאים הבכירים והמבוגרים יותר ולמנוע מהם לבוא במגע עם חולי קורונה – אבל לאפשר להם לתמוך מרחוק ברופאים צעירים שמטפלים בחולים. 

 

 

משקפי ההולולנס פועלים כמחשב שהולך יחד עם המשתמש, רואה ועושה את מה שהוא אומר. הם מאפשרים לשקף את שדה ראייה הטבעי שמעליו מוקרנים נתונים, מידע ואף שיחות וידאו. שכבת המידע יכולה בנוסף לכלול הולוגרמות בחדות גבוהה, אשר נשארות במקום בו "מציבים" אותן ומגיבות כמו חפצים פיזיים.  

 


 

 

המשקפיים מהווים אמצעי להעניק סיוע מרחוק לרופאים הצעירים, מבלי להיות נוכח פיזית בחדר המטופל. זאת אומרת שבאגף נפרד בבית החולים, רופא מבוגר יכול להתחבר ולנהל שיחת וידאו בזמן אמת בכל מקום בעולם דרך אפליקציית עבודה מרחוק.

 

משקפי מציאות מדומה הולולנס של מיקרוסופט משקפי מציאות מדומה הולולנס של מיקרוסופט צילום: Microsoft

 

מהצד של המטופל, רופא מתמחה מרכיב את משקפי הולולנס, יכול לתקשר בו זמנית עם שניהם, הרופא הבכיר והחולה. כאשר הרופא הבכיר מוצג כתמונה "צפה" על הצג של המשקפיים. כיוון שהמשקפיים מונחות על הראש והפעלתם נעשית באמצעות מחוות ידיים בלבד- ידי הרופא פנויות לטפל בחולה ואין צורך לגעת בשום דבר.

 

השימוש במשקפיים מאפשר לרופאים הבכירים להנחות מרחוק את המתמחים, להרגיש ולהשפיע כאילו נוכחים במקום, לסמן נקודות עניין על המטופל והציוד הרלוונטי בחדר, לשאול ולהתייעץ. הטיפול באמצעות המשקפיים יכול גם לחסוך זמן בתקשורת בין הרופאים המנהלים את החולה ומקבלים לגביו החלטות קליניות.

 


 

 

ד"ר דגן שוורץ, אחראי שעת חירום ורופא בכיר במיון ביה''ח בילינסון הסביר ש"הדחיפה לפיילוט שביצענו היתה מגפת הקורונה שעלולה הייתה ליצור מחסור חמור בצוותים רפואיים בכלל וצוותים מיומנים בפרט. במתאר שכזה מאפשרת המערכת ליווי של מתמחים על ידי אנשי צוות מנוסים ללא שהם צריכים לעבור את תהליך ההתמגנות ותוך ניצול זמנם באופן יעיל יותר - נכנסים לפעולה רק במהלך הפגישה עם המטופל ונחסך כל זמן ההתארגנות וההתמגנות."

 

לדברי ד''ר שוורץ, "המערכת מאפשרת להסתייע גם באנשי צוות מרוחקים, אפילו מהבית. מעבר למתאר הקורונה (ששימש בסיס לפיילוט), היא יכולה לסייע גם במתארים נוספים שבהם קיים צורך לליווי מרחוק, תוך העברת המידע לאחור ויכולת לקבל סיוע והכוונה כשהמטפל נמצא במקום מרוחק".

 

הפתרון פותח בשיתוף פעולה עם המשל"ט הלאומי למלחמה בקורונה שהוביל את המהלך. מיקרוסופט סיפקה את משקפי המציאות המוגברת עם ממשק לאפליקציית Teams של החברה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x