$
משפט

קריסת החניון בת"א: מנכ"ל דניה סיבוס ואחרים יואשמו בגרימת מוות ברשלנות - בכפוף לשימוע

הפרקליטות הודיעה לרונן גינזבורג, לדניה סיבוס עצמה ולחשודים נוספים כי נשקלת העמדתם לדין בכפוף לשימוע בחשד לגרימת מותם ברשלנות של 6 עובדים באתר האסון ברמת החייל ב-2016

עמיר קורץ 14:3408.03.20

מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג עשוי להתמודד בקרוב עם אישום פלילי בנוגע לאסון קריסת חניון הברזל ברמת החייל בשנת 2016, שאותו בנתה דניה סיבוס. 

 

תיק קריסת חניון הברזל הוא התיק הפלילי השלישי שגינזבורג נאלץ להתמודד איתו, אחרי שבינואר הוא זומן לשימוע בחשד למתן שוחד לח"כ דוד ביטן ולאחר שהואשם בפרשת קרטל מכרזים בעיר שוהם.

 

 

פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) הודיעה היום לגינזבורג, לדניה סיבוס עצמה ולחשודים נוספים כי נשקלת העמדתם לדין בכפוף לשימוע בחשד לגרימת מותם ברשלנות של 6 עובדים באתר האסון: אולג מישאלוב, אולג יעקובוב, רוסלן איסקוב, איעד מערוף, דאובשה מוחמד ודניס דיאנצו ובגרימת חבלה ברשלנות לעשרים ושלושה עובדים.

 

קריסת החניון ברמת החייל ב-2016 קריסת החניון ברמת החייל ב-2016 צילום: דנה קופל

 

בנוסף לגינזבורג (מהנדס אזרחי במקצוע), הוזמנו לשימוע חשודים נוספים: חנוך צחר (אחד השותפים במשרד מילר, שנבל צחר ושות' המתמחה בתכנון קונסטרוקציה של מבנים), ליטל מרמוש (מהנדסת שהועסקה במשרדו), אריאל בבגנוב (הועסק כמהנדס בכיר במשרד ירון שמעוני שחם מהנדסים ויועצים והיה אמון על הבטחת האיכות של חניון הברזל, מטעמה), אילן דונסקי (מנהל פרויקט חניון הברזל, אדריכל בכיר שהועסק בחברת קידן), חברת דניה סיבוס, משרד מילר, שנבל צחר ושות', משרד ירון שמעוני שחם מהנדסים ויועצים וחברת קידן ניהול ותכנון הנדסי.

 

חברת אחוזת החוף, בבעלות עיריית תל אביב, חתמה בשנת 2008 על חוזה עם משרד שחם ובהתאם לחוזה ערך המשרד תכנון מקדמי להקמת חניונים תת קרקעיים ברחוב הברזל בתל אביב. משרד שחם התחייב לקיים הבטחת איכות על תכנון החניון ולוודא התאמתו למפרט המכרז ולתקן הבנייה הישראלי. המהנדס בבגנוב היה אמון על הבטחת האיכות מטעם המשרד. אחוזת החוף התקשרה גם עם חברת קידן. דונסקי ניהל את פרויקט החניון מטעמה של החברה. תפקידו כלל פיקוח והבטחת איכות, תוך תיאום והנחיה של כלל הגורמים המקצועיים בפרויקט.

 

בשנת 2012 זכתה חברת אפריקה ישראל במכרז, לתכנון והקמה של חניון הברזל. אפריקה ישראל התקשרה בחוזה עם חברת דניה סיבוס ובו הוסכם כי דניה סיבוס הינה האחראית הבלעדית לתכנון ולביצוע של פרויקט חניון הברזל. דניה סיבוס התקשרה עם משרד צחר לתכנון הקונסטרוקציה של חניון הברזל ופיקוח עליון.

 

מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג צילום: גיל יוחנן

 

למה התמוטטות התקרה?

 

 

ב-5 בספטמבר 2016, במהלך השלמת עבודת הבנייה של חניון הברזל, כשלושה שבועות לפני תאריך היעד לפתיחת החניון לציבור, התמוטטה תקרת החניון. על פי כתב החשדות, התמוטטות התקרה התרחשה בעומס של כשליש מהעומס שבו התקרה הייתה צריכה לעמוד על פי התקן. כתוצאה מכך נהרגו ששת העובדים ששהו בחניון ונפצעו 23 עובדים.

 

על פי כתבי החשדות, שרשרת המחדלים והמעשים המצטברים שביצעו החשודים, כל אחד לפי חלקו ותוך הפרת חובות קונקרטיות מתוקף תפקידם בפרויקט גרמו להתמוטטות תקרת החניון. החשודים היו אחראים מתוקף תפקידם, מכוח חוזים ספציפיים ובהתאם לנוהל עבודה שהוגדר לפרויקט, ליציבות המבנה של חניון הברזל ולבטיחותו, כל אחד לפי חלקו. החשודים לא נקטו בצעדים המתחייבים מהם להבטחת יציבותו של חניון הברזל ולמניעת סכנה וכתוצאה מכך נגרם האסון הכבד.

 

לטענת הפרקליטות, המהנדסים צחר ומרמוש ממשרד צחר, תכננו את תקרת החניון כתקרה העשויה כולה ממשטח בטון מלא ורציף, ללא קורות הנשענת על עמודים והמועדת מטבעה לסיכון של חדירה. תכנון זה שהוביל צחר היה שונה באופן מהותי מהתכנון המקדמי של משרד שחם. התכנון של צחר ומרמוש היה שגוי והשניים לא פעלו על פי סטנדרט מקצועי סביר בכך שלא ביצעו בדיקת עמידות לחדירה לתקרת החניון, ולא לקחו בחשבון את רמת העומס הצפויה על תקרת החניון.

 

עוד נטען בכתבי החשדות כי המהנדס בבגנוב ממשרד שחם קיבל לבחינה תכנית גיאומטרית לקויה שערך משרד צחר, אך לא זיהה את הכשל היסודי בתכנון והעביר אישור ביצוע לגביה, לדונסקי, מנהל הפרויקט. בבגנוב הפר את חובתו להבטיח את יציבות המבנה, לא פעל לבדיקת התכנית ולא זיהה את הכשל בתכנון למרות שהיו בידיו את כל הכלים לעשות כן מתוקף תפקידו.

 

האדריכל דונסקי, מנהל הפרויקט, נמנע מלעמוד על טיב האישור שסיפק המהנדס בבגנוב ממשרד שחם, ובהמשך הפר את נוהל העבודה של פרויקט החניון, בכך שלא העביר למשרד שחם תכנית קונסטרוקטיבית מלאה ומפורטת, לפני ביצוע, כמתחייב, שאז ניתן היה לזהות את הכשל בבחינה חוזרת של משרד שחם.

 

לגבי גינזבורג, מנכ"ל דניה סיבוס, טוענת הפרקליטות כי הוא נמנע מכל מעורבות מקצועית של דניה סיבוס בהליך התכנון, חרף היותה אחראית בלעדית על התכנון מכח חוזה. גינזבורג נמנע מלפעול ליישום המוטל על החברה ולא התווה כל מנגנון בחינה של התכנית ההנדסית, על מנת להבטיח את יציבות מבנה החניון ובטיחותו. לאורך כל התקופה ניהלה דניה את עבודות הקמת חניון הברזל על בסיס תכנית קונסטרוקטיבית לקויה ומסוכנת של תקרת החניון, מבלי שנתנה את דעתה לתכנית.

 

על פי כתב החשדות, כל החשודים לא נתנו דעתם לשינוי המהותי בתכנון תקרת החניון בין התכנית המקדמית שהוגשה למכרז על ידי משרד שחם לבין התכנית שהוגשה על ידי צחר ומרמוש ממשרד צחר ולא בחנו את השלכותיו על יציבות החניון ובטיחותו.

 

"שרשרת המחדלים של החשודים ומעשיהם המצטברים, כל אחד לפי חלקו, ותוך הפרת חובות שנבעו מתפקידם גרמו למותם של ששת המנוחים ולחבלות ל-23 עובדים", טוענת הפרקליטות.

 

החקירה התנהלה במפלג הונאה של מחוז תל אביב במשטרה בליווי פרקליטות מחוז תל אביב פלילי. במסגרת החקירה נערכה חוות דעת מקצועית של מומחים בתחום הנדסת הבניין מהטכניון.

 

מדניה סיבוס נמסר בתגובה: "קבוצת דניה סיבוס, אחת מהחברות הקבלניות המובילות בארץ, הינה בעלת סטנדרטים מקצועיים ותרבות ארגונית יוצאי דופן. כתב החשדות המטיל דופי בחברה כקבלן מבצע או במי ממנהליה ואחריות לכשלים תכנוניים, נובע מחוסר הבנה מוחלט של תחום הביצוע והתכנון של פרויקטים מעין אלה. החברה מאמינה בצדקת דרכה ומנהליה ובטוחה כי הדברים שהועלו יובהרו כדבעי בשימוע".

 

 

x