$
משפט

פרשנות

הסיכוי שבג"ץ או חקיקה ירחיקו את נתניהו מהרכבת הממשלה

בג"ץ דחה אתמול בפעם השנייה עתירה שמבקשת למנוע מנאשם להרכיב ממשלה. הניסיון של כחול לבן למנוע מנתניהו להקים ממשלה באמצעות חקיקה הוא שינוי כללי המשחק תוך כדי תנועה - בדיוק כפי שלמדה המפלגה מראש הממשלה, שרמס כל נורמה אפשרית

משה גורלי 07:1205.03.20

בפעם השנייה סילק אתמול בג"ץ על הסף עתירה להקשות על נתניהו את קבלת המנדט להרכבת הממשלה. הפעם היתה זו עתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון באמצעות עו"ד תומר נאור. התנועה דרשה מהיועצים המשפטיים של הממשלה, הכנסת ובית הנשיא (אביחי מנדלבליט, איל ינון ואודית קורינאלדי-סירקיס), לקבוע את הכישורים שנדרשים מחבר כנסת, כדי שנשיא המדינה יטיל עליו את המשימה.

 

 

 

לפני הבחירות מחק בג"ץ עתירה דומה של 67 בכירי ביטחון וכלכלה, באמצעות עו"ד דפנה הולץ־לכנר. אז הסיבה הייתה שהיא מוקדמת מדי – הבחירות עוד לא התקיימו ולא ידוע אם המשימה תוטל בכלל על נתניהו. גם אתמול קבע השופט ג'ורג' קרא שהעתירה מוקדמת מדי בגלל שתוצאות הבחירות טרם פורסמו. "עד ליום זה צפויות תוצאות הביניים עוד להשתנות", צופה כבוד השופט.

 

1. עתה, מבקשת כחול לבן להריץ חוק שיפטור את בג"ץ מתפוח האדמה הלוהט הזה, ואת הממשלה מראשותו של נתניהו. הבעיה היא שחוק כזה, שכנראה לא יחוקק עד השבעת הכנסת החדשה ב־16.3, יבוא לעולם רק אחרי שהמשימה תוטל על נתניהו, כלומר רטרואקטיבי ופרסונלי. וגם, יידרסו כמה מוסכמות, כמו שינוי כללי המשחק תוך כדי המשחק על ידי תיקון חוק יסוד ודיני בחירות, ללא ממשלה מכהנת. מצד שני, מהלך כזה יתאפשר תודות לנתניהו, שכבר הוכיח שאין עוד כבוד לכללי משחק ולמסורות משפטיות. להבדיל, הפעם המשחק אולי קצת מלוכלך אבל התכלית היא בהחלט נקייה וראויה.

והכי חשוב, חוק כזה יהיה אפקטיבי. אם שוב תיכשל הרכבת הממשלה, ונלך לסיבוב בחירות רביעי, החוק הזה יבטיח שלא יהיה סיבוב חמישי.

 

 

 בנימין נתניהו במטה הליכוד בלילה של הבחירות בנימין נתניהו במטה הליכוד בלילה של הבחירות צילום: גטי

 

2. היוזמה החדשה תוגש כהצעת חוק פרטית שחייבת לעבור קריאה טרומית. המהלך כולו יכול שיחייב שינוי תקנון הכנסת והקמת ועדת חוקה, שלא קיימת כרגע. את ועדות הכנסת מקימים רק לאחר הקמת הממשלה, אבל ראינו שאפשר לעקוף את המכשול הזה, כפי שהוקמה ועדת הכנסת לדיון בהסרת חסינויות נתניהו וחיים כץ.

 

ח"כ איילת שקד נשאלה אתמול, בשיחה עם פרופ' יניב רוזנאי מהמרכז הבינתחומי, אם תעתור לבג"ץ נגד חוק כזה והשיבה: "לא. גם אם לכחול לבן יש היכולת לשנות תקנון וחוק יסוד - ואין לה רוב כי 'ישראל ביתנו' מתנגדים - לא אלך לבג"ץ כי שלושה שופטים בבית המשפט העליון לא רציניים יותר מ־61 חברי כנסת. גוש הימין התנגד להקמת ועדת הכנסת לדיון בחסינות, אבל כשהיא קמה אף אחד מאתנו לא רץ לבג"ץ, כי בג"ץ לא גננת של הכנסת ולא צריך לנהל אותנו. אם הכנסת תחוקק חוק שאינני מרוצה ממנו, אלה החיים".

 

3. החוק החדש יכול לחלץ את בג"ץ מהדילמה המייסרת, וגם הנשיא יכול, אם יחליט לאחר סבב ההתייעצויות עם חברי הכנסת שלאף מועמד אין סיכוי ויחזיר מיד את ההחלטה לכנסת.

 

אבל אם החוק יתקבל אחרי שהנשיא יטיל את המנדט, זה יקרה איפשהו בתקופת מאמצי הרכבת הממשלה. מאמצי נתניהו, שצפויים להתנפץ על קיר ה־62 (בתנאי שלא יגוייסו עריקים), ומאמצי גנץ, שצפויים להתנפץ על חומת חרם הרשימה המשותפת, והקשיים לחבר את הערבים לליברמן. אבל, אם החוק הזה יצלח את כל המכשולים - כולל ליברמן שמטבעו לא ממש מתרגש מאישומים פליליים שנדבקים לאנשי ציבור - תיתכן רוח חדשה שתקדם הקמת ממשלת מיעוט של גנץ בתמיכת ליברמן והמשותפת. ממשלה שתוקם כקצרת מועד שבחסותה ובסיוע החוק החדש יצטרף אליה בהמשך גם הליכוד, לאחר שיפנים שאפסו סיכויי נתניהו לכהן בו זמנית כנאשם וראש ממשלה.

 

 

נשיא המדינה ראובן ריבלין נשיא המדינה ראובן ריבלין צילום: עמית שאבי

 

4. אם ריבלין לא ידלג על שלב המועמדים, יש בהחלט סיכוי שהוא יטיל את המשימה על נתניהו. החוק לא מונה את השיקולים ולא מנחה את הנשיא כיצד לתמרן ביניהם.

 

אז הנה ששת המרכזיים: 1. אמון הציבור. במשמעותו הנורמטיבית, אבל גם תוצאות הבחירות, ומספר חברי הכנסת שתומכים בנתניהו. 2. לשון החוק, שפרשנותו המילולית אינה מונעת את הטלת המשימה עליו. 3. חזקת החפות שעומדת לכל אדם שלא הורשע בבית המשפט. 4. ניגוד עניינים. האם ראש ממשלה יכול להיות נאשם שעלול להשתמש בכוחו - לחוקק, לפטר יועץ משפטי, למנות פרקליט מדינה – כדי לחלץ את עצמו. 5. נבצרות מעשית ואולי משפטית בניהול סימולטני של מדינה ומשפט פלילי סבוך שיכול להימשך שנים. 6. מופת נורמטיבי. חובתו של ראש הממשלה, כמקרין על השלטון והשירות הציבורי כולו, לשמש דוגמה ומודל של התנהגות ראויה.

 

האם ישקול ריבלין את משקולת כתב האישום בבואו להטיל את המשימה? ריבלין זוכר היטב כיצד נפתח נגדו תיק פלילי, שגם הכתים אותו וגם הרחיק אותו

מתפקידים ציבוריים. ריבלין זכור היטב כמתנגד חריף של אקטיביזם משפטי, ולכן יפרש בצמצום את החוק שמסמיך אותו להטיל את המנדט. וריבלין, שכבר התבטא בזכות בכורת בחירתו של הציבור, לא יוכל להתעלם מהניצחון האישי והמפלגתי (אך לא הגושי) של נתניהו.

 

5. ומה יעשה בג"ץ כשהעתירה תתגלגל אליו בפעם השלישית? עד כה סולקו שתי הקודמות כמוקדמות מדי, לא בגלל שאינן שפיטות. עכשיו תיתכן עילה חדשה לנפנוף העותרים - שהכנסת שוקדת על תיקון החוק שייתן להם את מבוקשם.

 

כעת מחסן החוק את הנשיא מפני התערבות בג"ץ. אבל, לפי תקדימי העבר בג"ץ לא משך ידו - לא מהנשיא, לא משרים, לא מנבחרי ציבור. למשל, בהלכת דרעי ופנחסי שבה הורה על פיטורי שר־נאשם, או בבג"ץ שהורה על הרחקת ראשי עיר־נאשמים.

ובבג"ץ שמחק את עתירת בכירי המשק כתבה נשיאת העליון אסתר חיות שהסוגיה שפיטה בגלל שהיא "נוגעת לעקרון שלטון החוק, לטוהר המידות של נבחרי הציבור ולאמון הציבור במוסדות השלטון".

 

x