$
דוח המבקר 2019

דו"ח המבקר

המבקר על פארסת משחק הכדורגל ישראל-ארגנטינה: משרד הספורט פעל בחיפזון

מבקר המדינה כלל בדו"ח שפרסם פרק העוסק במשחק שלא התקיים לבסוף, בשל "חשיבות הפרסום לציבור הרחב". בין המלצותיו: על משרד התרבות להיות מעורב במימון אירועים רק לאחר עבודת מטה סדורה, ולהטמיע בקרב עובדיו את האיסור על בקשת הזמנות או כרטיסים שלא בהתאם לכללים; על ההתאחדות לקבוע קווים מנחים להתקשרות עם יזמים פרטיים המעורבים בארגון משחקים של הנבחרת

אוריאל דסקל 16:0706.05.19

ב-9 ביוני 2018 אמור היה להתקיים משחק ידידות בין נבחרת הכדורגל של ישראל לנבחרת ארגנטינה. שלושה ימים לפני המשחק, ארגנטינה הודיעה כי היא מבטלת - והרוחות סערו בעקבות חיפוש האשם למה שנראה כמו פארסה. היוזמה של ארגון המשחק היתה של קומקט, יזם פרטי. ההתאחדות לכדורגל התקשרה עם היזם לצורך ארגון המשחק באצטדיון בחיפה או באצטדיון טדי בירושלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת התרבות והספורט, מירי רגב, פעלו לקיים המשחק בירושלים.

 

לפי מבקר המדינה בדו"ח שהוא מפרסם היום (ב'), "נמצאו ליקויים בפעילותם של הגורמים שהיו שותפים לקבלת ההחלטות בנוגע להעמדת משאבים למימון עלויות היזם: מנכ"ל משרד התרבות ניהל משא ומתן עם היזם בדבר היקף המימון שיינתן לו, בלי שהתחשב בקיום הסכם בין ההתאחדות ליזם שבו נקבע שכל עלויות ארגון המשחק - בין אם יתקיים בחיפה ובין אם יתקיים בירושלים - יושתו על היזם, וכן פעל להעביר תקציב של 2.7 מיליון שקל ממשרד התרבות למשרד ירושלים ולהרל"י; אשר לחברת אריאל (החברה העירונית של ירושלים לניהול קריית הספורט), היא התחייבה להעמיד משאבים ליזם בסכום נוסף של 1.1 מיליון שקל בלי שבחנה את תוספת העלות הנדרשת מקיום המשחק בירושלים במקום בחיפה", כך המבקר.

 

שרת הספורט היוצאת, מירי רגב שרת הספורט היוצאת, מירי רגב צילום: תומריקו

 

המבקר מותח ביקורת על "החיפזון" בה התקבלו ההחלטות והועברו הכספים. "אף על פי שהיוזמה לעריכת המשחק עלתה כבר בראשית שנת 2018 וההסכם בין ההתאחדות ליזם לעריכת משחק ידידות בין נבחרות ארגנטינה וישראל בכדורגל נחתם בתחילת מרץ באותה שנה, ההליכים שנקטו משרד התרבות וחברת אריאל מול היזם נעשו בחיפזון, זמן קצר מאוד לפני המועד המתוכנן לקיום המשחק. הדבר צורם במיוחד נוכח העובדה שמשרד התרבות וחברת אריאל הזדרזו לסכם עם היזם על הקצאת כרטיסים למשחק עבור עובדיהם שלושה שבועות לפני המועד שתוכנן למשחק". המבקר מותח ביקורת גם על הליך ההזמנות ומכירת הכרטיסים המוקדמת לעובדי משרד הספורט.

 

אחד מהנושאים הכואבים היה עניין הכרטיסים - מחירם והקצאתם. לפי המבקר ההתאחדות לכדורגל התקשרה עם יזם פרטי ומסרה לידיו את ארגון המשחק בלא שקיימה מעקב ובקרה בעניין הפצתם של הכרטיסים על ידי היזם. לפי לשון הדו"ח: "המשחק המתוכנן עורר התעניינות ציבורית רבה, והביקוש לכרטיסים למשחק היה גבוה יותר מן ההיצע, דבר שגרם מפח נפש לאוהדים שביקשו לצפות במשחק ולא הצליחו להשיג כרטיסים וכן לספסרות בכרטיסים ולהאמרת מחיריהם עד לאלפי ש"ח. על ההתאחדות לקבוע כללים בדבר ארגון אירועים שבהם מעורבים יזמים פרטיים. על הכללים להבטיח הגנה על האינטרס הציבורי, מבחינת ההקצאה, ההפצה והמכירה של מלאי הכרטיסים, ולקבוע מנגנוני בקרה שיבטיחו שהכרטיסים הללו אכן יגיעו לציבור הרחב. משרד מבקר המדינה ער לחשיבות הרבה שיש בקיום אירועים בעלי פוטנציאל לחשיפה בין-לאומית של ירושלים. אין בחשיבות זאת לייתר את קיומם של תהליכי קבלות החלטות סדורים ושמירה על כללי מינהל תקין. דווקא החשיבות האמורה יוצרת ציפייה להתנהלות מופתית".

 

למרות שהמשחק לא התקיים בסופו של דבר, החליט כאמור מבקר המדינה להשלים את הביקורת ולפרסם את דוח הביקורת לציבור, "נוכח החשיבות של תיקון הליקויים ונוכח החשיבות של פרסומם לציבור הרחב".

 

ליאו מסי במדי נבחרת ארגנטינה. לא הגיע ליאו מסי במדי נבחרת ארגנטינה. לא הגיע צילום: איי אף פי

 

"לא לערב פוליטיקה"

 

יש לציין שכבר במאי שעבר, חברת קומטק, באימייל שנשלח למנכ"ל משרד הספורט, יוסי שרעבי, ביקשה ש"לא לערב פוליטיקה" בקיום המשחק, וכי הארגנטינאים ביקשו לקיים את המשחק באצטדיון בחיפה. אנשי החברה אף הוסיפו כי כי הדבר אף יחסוך משאבים מהמדינה. ככל הידוע, ההתאחדות ביקשה להבטיח בהסכם בינה לבין היזם כי רוב הכרטיסים ישווקו על ידי היזם במחיר נקוב בר השגה לקהל הרחב, אולם, לפי המבקר "היא לא פעלה להבטיח כמה כרטיסים יגיעו בפועל לציבור הרחב".

 

בנוסף, כך המבקר, "ההתאחדות לא הייתה מעורבת בהפצתם של 22.5 אלף מתוך 30.2 אלף כרטיסים, למשחק שבו הנבחרת הלאומית אמורה להשתתף, היא לא הייתה מעורבת בקביעת יעדי חלוקת הכרטיסים ולא היו בידיה נתונים בנוגע להפצת הכרטיסים בפועל. מספר הכרטיסים שנועדו להפצה לציבור הרחב נקבע אפוא על ידי היזם, ובסופו של דבר לציבור הרחב, לרבות ילדי ותושבי הפריפריה, הועמדו למכירה ו/או למסירה בסך הכול כ-20.5 אלף כרטיסים (כ-68%). יתר הכרטיסים הופצו לנותני חסות או למוזמנים".

 

ההסכם בין ההתאחדות ליזם נחתם עוד בחודש מרץ 2018, אולם ההחלטות שנתקבלו במשרד התרבות הנוגעות להשתתפות במימון המשחק בירושלים נעשו בלוח זמנים דחוק, בסוף מאי 2018, סמוך מאוד לאירוע עצמו, ומבלי שמנכ"ל משרד התרבות שניהל משא ומתן עם היזם בחן את תנאי ההסכם בין ההתאחדות ליזם שקבע שכל העלויות לארגון המשחק - בין אם יתקיים בחיפה ובין אם יתקיים בירושלים - יושתו על היזם. לפי המבקר "למשרד התרבות אין תחשיבים ואומדנים לביסוס הסכום הנדרש לכיסוי ההוצאה התוספתית שהייתה נגרמת מהעברת המשחק מחיפה לירושלים - 2.7 מיליון ששקל. תהליך קבלת ההחלטות במשרד לא היה סדור והתאפיין בהליכים חפוזים ובחוסר שקיפות".

 

המבקר מתח גם ביקורת על כך ש"משרד התרבות לא הקים ועדה ציבורית ולא ועדה בין-משרדית לקביעת תוכני אירועי שנת ה-70. כך, משרד התרבות סלל את הדרך לנכס לעצמו את כל התקציב הייעודי שהעמידה הממשלה לאירועי שנת ה-70, לקבוע את תוכני האירועים על פי שיקול דעתו הבלעדי ומבלי להתחשב בצורכי משרדים אחרים".

 

נדרשת עבודת מטה סדורה והקפדה על המינהל התקין

 

בהמלצות שפרסם ממליץ המבקר למשרד התרבות להקפיד להיות מעורב בהפקת אירועים או במימונם רק לאחר עבודת מטה סדורה שתקפיד על המינהל התקין תוך שילוב הגורמים המקצועיים הרלוונטיים.

 

עוד הוא קובע, כי על משרד האוצר ועל היועץ המשפטי לממשלה לקבוע מסגרת כללים ברורה בדבר השאלה מהם התנאים וההשלכות הנובעים משימוש משרד ממשלתי במנגנון של העברה בין גגות, לרבות בנושאים של שקיפות ונשיאה באחריות. המבקר טוען כי יש מקום שמשרד הפנים, בשיתוף פעולה עם היועץ המשפטי לממשלה, יבחן את כל הנושא של "שותפות אמת", כפי שהוא מנוצל על ידי רשויות מקומיות ותאגידים עירוניים, ויקבע כללים ברורים בשאלה מתי (אם בכלל) יש להתיר מיזמים כאלה ללא מכרז, מהם ההליכים הנדרשים לשם כך, ומהם התנאים וההשלכות של מיזמים כאלו. כל זאת, כדי להבטיח שלא ייווצר ולא ישתרש אותו "נתיב עמוק ורחב לעקיפת חובת המכרז", כפי שחשש בית המשפט.

 

אצטדיון טדי בירושלים אצטדיון טדי בירושלים צילום: אוהד צויגנברג

 

המבקר קובע כי על ההתאחדות לקבוע קווים מנחים ועקרונות להתקשרות עם יזמים פרטיים המעורבים בארגון משחקים של הנבחרת הלאומית עם נבחרות זרות, לרבות בדבר שיעור הכרטיסים שיש להפיץ לציבור הרחב, המעורבות הרצויה של ההתאחדות בפיקוח ובבקרה על שלב מכירת הכרטיסים והפצתם על ידי היזם, ובחינת האפשרות שההתאחדות תקיים בכוחות עצמה את המשחק הבינלאומי וכן את המשמעות הכלכלית לכך

 

עוד ממליץ המבקר להנהלת הרשות לפיתוח ירושלים וחברת אריאל לחדד את הכללים בנוגע לקיום הליכי מכרזים כדי שהם יבוצעו כחוק, ולהבטיח שכל הליכי המכרז יבוצעו לאשורם. כמו כן, עיריית ירושלים וחברת אריאל נדרשות להטמיע בקרב עובדיהן איסור על קבלת כרטיסים שלא בהתאם לנוהל משרד הפנים, ובכל מקרה עליהן לאסור קבלת הזמנות חינם למי שהשתתפותו אינה נדרשת מכוח תפקידו ועל חלוקת הזמנות או כרטיסים זוגיים - גם לאלה שהשתתפותם נדרשת באירוע מכוח תפקידם.

 

על משרד התרבות, כך המבקר, להטמיע בקרב עובדיו את האיסור על בקשת הזמנות או כרטיסים מגורם מארגן שלא בהתאם לכללים; בכל מקרה של ספק, על עובד המקבל הזמנה לאירוע לקבל חוות דעת בכתב של הייעוץ המשפטי במשרד. כמו כן, יש מקום שהגורמים הרלוונטיים מטעם היועץ המשפטי לממשלה יקבעו כללים ברורים המתייחסים מפורשות, בין היתר, לנושא האיסור לקבל טובות הנאה בדמות קדימות ברכישת טובין או שירותים שונים (לרבות כרטיסים לאירוע), באופן ספציפי ומוגבל על ידי משרד שמעורב בהענקת אישור או תמיכה לגורם הפרטי המארגן את האירוע או על ידי עובדי אותו המשרד.

 

תגובת משרד הספורט: "משרד התרבות והספורט מצר על החלטת המבקר לפרסם דו"ח ביקורת על אירוע שכלל לא התקיים ומשכך גם כלל התהליכים המנהלתיים לא הבשילו להתקיים. משרד התרבות והספורט פעל כל אורך הדרך בהתאם לנהלים והכללים, כפי שאף העידו במפורש בפני המבקר כלל שומרי הסף וגורמי המקצוע הרלוונטיים של המשרד: ייעוץ משפטי, חשבות ואגף התקציבים. במהלך הביקורת הוצגו בפני המבקר עובדות, ממצאים, נתונים ודרכי פעולה של הפרקטיקות הידועות של העברה תקציבית בין משרדי ממשלה המתקיימים לאורך שנים ובהקפים גדולים עם כלל המשרדים והוכח כי לא נפל כל פגם בהתנהלות המשרד".

 

תגובת ההתאחדות לכדורגל: "ההתאחדות לכדורגל הציגה בפני משרד מבקר המדינה את כל הנסיבות החריגות למשחק הידידות מול ארגנטינה ואת מורכבות הסיטואציה. מצאנו אוזן קשבת במשרד המבקר והדברים מצאו ביטוי בדו"ח המסכם. המלצות המבקר יבחנו על ידי ועדה שהקימה ההתאחדות ומטרתה לדאוג ליישומן".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x