$
משפט

הרשות להגנת הפרטיות: 48% מבני הנוער מאשרים אנשים שאינם מכירים כחברים ברשתות החברתיות

מסקר שערכה הרשות לרגל יום הגנת הפרטיות הבינלאומי עולה עוד, כי בני נוער מורידים אפליקציות מבלי להתייחס למדיניות ולשיקולי פרטיות וכי נשים אחראיות יותר מגברים באישור אנשים שאינן מכירות

משה גורלי 06:5528.01.19

קרוב למחצית מבני הנוער מאשרים גם אנשים שאינם מכירים כחברים ברשתות החברתיות; נשים אחראיות יותר מגברים באישור אנשים שאינן מכירות. אלה שניים ממצאי סקר שערכה לראשונה הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים. הרשות היא הרגולטור הפועל להגנה על זכות היסוד לפרטיות ולהגנת מידע אישי.

 

הסקר נערך לרגל יום הגנת הפרטיות הבינלאומי שחל היום (שני). ונועד לבחון את מודעות הציבור לאיומים ולסיכונים לפרטיות ברשת.

 

לצפייה בדו"ח המלא - לחצו כאן

 

מהסקר עולים פערים משמעותיים באשר למודעות חשיבות השמירה על הפרטיות בהשוואה בין בני הנוער למבוגרים. בשימוש באפליקציות הפערים בשמירה על הפרטיות התגלו כמשמעותיים ביותר.

 

 

 

ואלה הממצאים המרכזיים של הסקר:

 

  • 48% מבני הנוער בגילאי 14-17 מאשרים גם אנשים שאינם מכירים כחברים. לעומת 26% בגילאי 18-34 ו-22% בגילאי 35- 55.
  • בני הנוער מורידים אפליקציות מבלי להתייחס למדיניות ולשיקולי פרטיות. רק 21% ציינו שמדיניות הפרטיות מהווה עבורם שיקול. ככל שרף הגילאים עולה - כך מדיניות הפרטיות הופכת לשיקול משמעותי יותר בהורדה.
  • 60% מבני הנוער מעלים תכנים לרשתות החברתיות בתדירות כלשהי, 14% מעלים תכנים בתדירות גבוהה (שבועית ויותר).
  • בהתייחס לביצוע פעולות שמירה והגנה על פרטיות ברשת, רק 3% מבני הנוער מעדכנים סיסמאות בתדירות גבוהה, בעוד שכאשר מדובר במבוגרים (בני 35-55), 19% מהמבוגרים העידו כי הם מעדכנים סיסמאות בתדירות גבוהה. מדובר בפער ניכר.
  • רק כמחצית מבני הנוער קוראים את מדיניות הפרטיות באפליקציות. מדובר בפער ניכר לעומת המבוגרים (בני 55 ומעלה) שמרביתם העידו כי הם קוראים את מדיניות הפרטיות באפליקציות ( 76% מהנשאלים).
  • ניתן לראות גם פערים בהתייחס לשיקול היבט הפרטיות בהורדת האפליקציות - רק 21% מבני הנוער העידו כי מדיניות הפרטיות מהווה עבורם שיקול בהורדת אפליקציות, בעוד שכאשר מדובר במבוגרים, הדבר מהווה שיקול של 43% אחוז מהנשאלים בני 35-55, נתון דומה גם בקרב המבוגרים בני 55 ומעלה (42%).

 

 

פרטיות. מעל 800 משיבים השתתפו בסקר פרטיות. מעל 800 משיבים השתתפו בסקר צילום: שאטרסטוק

 

הסקר נערך בקרב מדגם מייצג בו השתתפו 803 גברים ונשים בגילאי 14 ומעלה. מטרתו להבין ולמפות את התנהלות משתמשי הקצה (הגולשים) - עד כמה הם מודעים לסכנות וכיצד הפרט פועל על מנת למזער אותן.

 

על מידת האמון ברשתות, נרשמו הממצאים הבאים:

  • חוסר אמון ב'מערכת' (בפרט הרשתות החברתיות): כשלושה רבעים אינם סומכים שהרשתות אינן מעבירות מידע אישי לצדדים נוספים.
  • הציבור לרוב כלל איננו מעוניין בתוכן שיווקי מותאם. הסיבה העיקרית לכך היא חוסר עניין (נושא הפרטיות שני בחשיבות). ההסתייגות מתוכן מבוסס האזנה לסלולר גבוהה במיוחד ויותר מהתבססות על דפדפן (ככל הנראה נתפסת כחדירה גבוהה במיוחד לפרטיות).
  • ניתוח על פי מגזרים מגלה כי במשולש האינטרסים (לשמור על פרטיות-חוסר אמון-חוסר עניין בתוכן שיווקי) במגזר הערבי נוטים לייחס לשמירת הפרטיות חשיבות במידה רבה יותר, אך מביעים יותר אמון ברשתות החברתיות שישמרו על המידע.
  • ניתוח על פי מגדר מגלה כי במשולש האינטרסים (לשמור על פרטיות-חוסר אמון-חוסר עניין בתוכן שיווקי) נשים נוטות לייחס לשמירת הפרטיות חשיבות במידה רבה יותר, אך מביעות מעט יותר אמון ברשתות החברתיות שישמרו על המידע.
  • ההתנהלות של נשים ברשת ובאפליקציות נוטה להיות מעט יותר בטוחה במספר היבטים: יותר מאשרות רק אנשים מוכרים, יותר קוראות בעיון תנאי פרטיות ופחות מאשרות הרשאות.
  • ניתוח על פי גיל מגלה כי במשולש האינטרסים (לשמור על פרטיות-חוסר אמון-חוסר עניין בתוכן שיווקי) מגיל 35+ נוטים לייחס יותר חשיבות לנושא ויותר מסתייגים מהרשתות החברתיות כשומרות על המידע האישי.

 

"בני הנוער ייאלצו להתמודד בעתיד עם ההשלכות של מעשיהם היום ברשת"

 

עו"ד גילי בסמן ריינגולד, היועצת המשפטית של הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים: "הצלצול הזה הוא בשביל כולנו. אנחנו חייבים לחדד את הגבולות בין העולם האמיתי לעולם הדיגיטלי, ולבחון את עצמנו בכל פעולה דיגיטלית שאנו עושים. רשתות החברתיות, אפליקציות ובכלל הרשת היא סביבה שטמונה בה הזדמנויות רבות ללמידה ולהתפתחות וליצירת קשרים, אך יחד עם זאת חשוב שנהיה מודעים גם לסיכונים.

 

"בני הנוער הם הילדים שלנו, הם אזרחי העתיד שייאלצו להתמודד בעתיד עם ההשלכות של מעשיהם היום ברשת. מהתפקיד שלנו הוא לסייע להם להבין את המשמעויות הסיכונים וההשלכות. כל תוכן שהם מפרסמים, כל תמונה יישארו שם לתמיד, מה שבהמשך חייהם הבוגרים עשוי לפעול שלא לטובתם. עלינו לזכור כי מה שלא היינו עושים בעולם האמיתי לא נעשה גם בעולם הדיגיטלי וכי מה שנעשה בעולם הדיגיטלי נשאר שם לנצח. חשוב שהמידע האישי שלהם, יישאר שלהם ולא יגיע לידיים הלא נכונות. המפתח בראש ובראשונה הוא המודעות וההבנה שלכל אחת ואחד אפשרות לקחת שליטה על הפעולות הנעשות ברשת".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x