שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

חברת התשתיות הסינית PMEC: "שפיר ופיצרוטי זכו בכביש 16 בתכסיסים"

PMEC, שהגיעה למקום השלישי במכרז להקמת פרויקט הכניסה לירושלים, דורשת לפסול את הקבוצה הזוכה. לטענתה, שפיר ופיצרוטי הגישו הצעה לא ריאלית מבחינת זמנים וזכו חרף יכולות טכניות נמוכות

ליאור גוטמן 22:0127.11.18

חברת התשתיות הסינית PMEC עתרה אתמול (ב') לבית המשפט המחוזי בירושלים בדרישה לפסול את הזוכה במכרז להקמת והפעלת כביש 16,קבוצת שפיר־פיצרוטי, שמורכבת מחברת שפיר הנדסה הישראלית ופיצרוטי האיטלקית.

 

 

 

העתירה הוגשה נגד ועדת המכרזים של משרדי האוצר והתחבורה, עם דרישה להורות למשרדי הממשלה המעורבים לבחון שנית את הקריטריונים שהוצבו למכרז ביחס להצעות של החברות שניגשו אליו.

 

המכרז לבניית כביש 16 הוא אחד ממכרזי תשתיות התחבורה הגדולים שיצאו בארץ בעשור האחרון. אורכו של הכביש החדש יעמוד על כחמישה קילומטרים והוא יכלול שני נתיבים בני שני מסלולים כל אחד, וכן שלושה מחלפים באזור מוצא, בנחל רבידה ובצומת בייט. עלות הפרויקט נאמדת בכ־1.5 מיליארד שקל, ומועד הפתיחה המשוער של הכביש הוא ב־2023. המכרז נסגר באוגוסט האחרון, אז הכריז משרד האוצר על הזוכה. המדינה הכריזה שתשלם כ־84 מיליון שקל לשנה עבור הפעלת הכביש, לתקופה של 21 שנים.

 

לפי PMEC, הזוכה במכרז התנהלה בצורה שהיא מכנה כ"פסולה ותכסיסנית", מה שאפשר לה "להערים על ועדת המכרזים באורח נפסד". לטענת החברה הסינית, בעוד שהחברות האחרות שהשתתפו במכרז ביקשו מענק הקמה של כחצי מיליארד שקל, שפיר־פיצרוטי ביקשו מענק הקמה של כ־49 מיליון שקל בלבד. "פערים חריגים ובלתי סבירים אל היו צריכים להדליק אצל חברי ועדת המכרזים נורה אדומה", נכתב בעתירה.

 

 

רוני חזקיהו, החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו, החשב הכללי באוצר צילום: עמית שעל

 

 

עוד טענה PMEC שהניקוד שניתן לחברה הזוכה בפרק הטכני של ההצעה היה פחות מ־60 נקודות ‑ ניקוד נמוך במיוחד, שאמור היה למנוע את זכייתה במכרז. מעבר לכך, טענה החברה כי זמן ההקמה שנקבע על ידי הזוכה קצר ב־25% ממה שדרשה המדינה ‑ שלוש במקום ארבע שנים. בנוסף, טענה PMEC כי הזוכה לא פירטה את קבלני המשנה שמולם הם מתכננים לעבוד.

 

מה שמיוחד בעתירה אינו עצם הגשתה, אלא העובדה שהעותרת לא הגיעה למקום השני במכרז (אליו הגיעה חברת אלקטרה), אלא למקום השלישי. כלומר, קבלת העתירה על ידי ביהמ"ש לא תמקם את PMEC אוטומטית כזוכה בו. העובדה הזאת מעידה על כך שדרישתה לפסול את המכרז לא מונעת בהכרח מרצונה לזכות בו, אלא משאיפתה להשתתף במכרזים הוגנים.

 

חברות התשתית הסיניות כבר פועלות כאן מזה כעשור. עם הפרויקטים שבהם מעורב הקונצרן הסיני CCECC, החברה־הסבתא של PMEC, נמנים מנהרות הכרמל, הרכבת הקלה בתל אביב או בניית והפעלת נמלי הים החדשים.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "ועדת המכרזים בוחנת את העתירה שהתקבלה זה עתה ותגיש את תגובתה בהתאם לסדרי הדין שיקבעו".

 

משפיר נמסר בתגובה: "החברה הגישה הצעה תחרותית להקמה והפעלה של כביש 16. החברה עומדת מאחורי ההצעה שלה, וכפי שהוכיחה במספר פרויקטים בעבר, גם פרויקט זה צפוי להסתיים במועדו ולספק פרנסה למאות עובדים מקומיים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x