$
משפט

נציב התלונות על השופטים: לבדוק את הקשר בין תלונות לציון בקורס שיפוט

שופט העליון בדימוס אליעזר ריבלין אמר כי "הטיפול בתלונות הפרטניות מצביע לעיתים על כשלים מערכתיים". הנציבות פרסמה דו"ח מקיף, לפיו נרשמה מגמת ירידה בשיעור התלונות המוצדקות, אולם נרשמה עלייה בתלונות המוצדקות לגבי שופטים נגדם הוגשו למעלה מ-5 תלונות

ענת רואה 12:2014.10.18

נציב תלונות הציבור על שופטים, שופט בית המשפט העליון בדימוס אליעזר ריבלין, סבור שיש מקום לבחון האם יש קשר בין מספר התלונות המוצדקות על שופטים ותוכנן, לבין הציון שקיבלו השופטים בקורס המועמדים לשיפוט.

 

בדו"ח הערכה מקיף שפרסמה היום (א') נציבות תלונות הציבור על השופטים כותב הנציב בין היתר כי "קיימת תועלת של ממש בבחינת הקשר שבין ההיזון החוזר המשתקף בתלונות המוצדקות אודות התנהגותם של השופטים, לבין ציוני ההערכה שקיבלו השופטים בקורסים בהם השתתפו בהיותם מועמדים לשיפוט, בהשוואה גם לאלה שמונו בלא שהשתתפו בקורסי הערכה או לאחר שנכשלו בהם. בחינה כזו מצריכה שיתוף פעולה מצד הנהלת בתי המשפט".

 

הדו"ח שפורסם מקיף ביותר והוא מתייחס לפעולתה של נציבות תלונות הציבור על שופטים ב-13 שנותיה הראשונות, מ-2004 ועד 2016. לדברי הנציב ריבלין, "הטיפול בתלונות הפרטניות מצביע לעיתים על כשלים מערכתיים החורגים מתחום אחריותם של שופטים יחידים ומידע על כך מועבר בזמן אמת לרשות השופטת ולשרת המשפטים". אולם, "הצורך בהסקת מסקנות מושכלות מן התלונות ובירורן מחייב, לדעתי, חיתוך מקצועי של התלונות שנתקבלו לאורך שנים ושל ההחלטות שניתנו בהן".

 

נציב תלונות הציבור על שופטים אליעזר ריבלין. "כשלים מערכתיים החורגים מתחום אחריותם של שופטים יחידים" נציב תלונות הציבור על שופטים אליעזר ריבלין. "כשלים מערכתיים החורגים מתחום אחריותם של שופטים יחידים" צילום: אלכס קולומויסקי

 

 

בין ממצאי הדו"ח העיקריים: ב-15 שנותיה הראשונות הוגשו לנציבות למעלה מ- 10,000 תלונות, מתוכן למעלה מאלף נמצאו מוצדקות. הנושא של התמשכות הליכים ועיכוב במתן פסקי דין או החלטות רווח למדי בבסיס התלונות שנמצאו מוצדקות. במהלך השנים נרשמה מגמת ירידה בשיעור התלונות המוצדקות בכלל, ובשיעור התלונות המוצדקות על התמשכות ההליכים ועיכוב בפסקי דין, בפרט.

 

מנגד, בכל הנוגע לשופטים נגדם הוגשו למעלה מ-5 תלונות, נרשמה דווקא מגמת עלייה בשיעור התלונות המוצדקות. כמו כן, מספר התלונות הממוצע שהוגשו נגד שופטים עמיתים, במהלך שנתיים לאחר מועד מינויים, גבוה יותר מאשר בשנתיים לפני פרישתם וגבוה מהתלונות נגד שופטים מכהנים באותה תקופה.

 

ההמלצות העיקריות בדו"ח הן להתייחס לתופעה החמורה של ריבוי תלונות על שופטים עמיתיים ולפעול לצמצום היקפה. מוצע לעשות זאת באמצעות תכנון השתלמויות ייעודיות לאוכלוסייה ייחודית זו ע"י המכון להשתלמות שופטים. במסגרת השתלמויות מסוג זה, מוצע כי יידונו האתגרים היום-יומיים עימם נדרשים שופטים אלה להתמודד. הנציב סבור כי השתלמות מסוג זה עשויה לתרום להטמעתן של נורמות ראויות ולפיתוח מודעותם של השופטים העמיתים לכך שאיכות תפקודם נמדדת בהתבסס על מגוון רחב של קריטריונים ולא רק בהתבסס על מספר התיקים שהצליחו לסגור.

 

בנוסף, נוכח העלייה במספר התלונות המוצדקות הנוגעות להתנהגות בלתי ראויה של שופטים, מוצע לקיים ימי עיון לשופטים אשר במהלכם יוצגו ויידונו סוגיות אתיות מרכזיות בהחלטות הנציב. במסגרת ימי עיון מסוג זה, חשוב להקדיש תשומת לב מיוחדת לסוגיות המתייחסות להתבטאויות בלתי ראויות באולם הדיונים, לשימוש במילים או בביטויים פוגעניים והרמת קול שלא לצורך, להפעלת לחץ מופרז לפשרה ולהתבטאות בלתי ראויה בפסק דין או בהחלטה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x