• תפריט
תעופה וחלל

בייבי קונקורד: חברת Boom גייסה 10 מיליון דולר - ואת ג'פן איירליינס

הסטארט-אפ שמנסה לפתח מטוס נוסעים על-קולי קטן זכה להשקעה מחברת התעופה, שתסייע גם בפיתוח עצמו. המטוס צפוי לטוס לראשונה בסוף 2018 ולהיכנס לשירות ב-2023; מה יימנע ממנו מלהיכשל כמו הקונקורד?

ניצן סדן 15:2505.12.17
חברת Boom, סטארט-אפ שמפתח מטוס נוסעים על-קולי, גייס 10 מיליון דולר מחברת התעופה היפנית ג'פן איירליינס - שהתחייבה לסייע לה בפיתוח המטוס והמערך הטכני לתפעולו.  

 

 

 

החברה, שהוקמה ב-2014, מנסה להחזיר לאופנה את הטיסה המהירה במיוחד. זהו טרנד שנולד עם מטוס הקונקורד של שנות השישים ואף נקבר עמו, כשהסתבר שמטוס כזה אינו כלכלי. לצד עלויות תפעול גבוהות להפליא, התנגדו מדינות לביצוע בום על קולי בשטחן, מה שאיפשר טיסה על קולית רק בנתיבים שחוצים מדבריות ואוקיינוסים. הרעיון של Boom מתמקד במטוס קטן יחסית, שניתן יהיה להפעיל בעלות נמוכה יחסית ויטוס במהירות של 2,335 קמ"ש כשהוא נושא עד 55 נוסעים.

 

 

עיצוב קונספט של מטוס Boom עיצוב קונספט של מטוס Boom צילום: boom

 

 

מי יטוס בו? מיליונרים שלא מוכנים להמתין אף שעה מיותרת בדרכם ליעד, ומוכנים לשלם על כך אלפי דולרים לכרטיס. עד כה, עורר המיזם של Boom עניין רב בקרב משקיעים - ביניהם גופים נחשבים כמו YCombinator, שהשקיעו בחברה 45 מיליון דולר. לפי Boom, יש למטוס שלה כבר 76 הזמנות מחמש חברות תעופה שונות. עדיין לא נחשף מחירו הסופי.

 

למעשה, עדיין אין בכלל מטוס; הפיתוח נמצא בשלבים מתקדמים, אך הטיסה הראשונה מתוכננת רק לסוף 2018 והכניסה לשירות - במהלך 2023. עדיין לא ברור איך מתכנן הסטארט-אפ הקטן, שמעסיק רק תשעה עובדים במשרה מלאה, לפתור את הבעיות הטכניות שעולות מהפעלת מטוס נוסעים על-קולי: למשל, ההתחממות המבנית שגורמת לשחיקה מוגברת של גוף המטוס ומצריכה תחזוקה יקרה ותכופה, בזבוז הדלק, הנתיבים המוגבלים ועוד.

 

 

בנוסף, ישנה גם שאלה של כדאיות: בסופו של דבר, גם ציבור המיליונרים מסתדר עם מטוסי נוסעים רגילים שטסים ב-900 קמ"ש - אחרת כבר היה זוכה הקונקורד למתחרים דומים וליורשים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x