• תפריט
פרויקטים

מהי הדרך החדשה להתמודדות מול הבנקים וחברות הביטוח בישראל?

חוסר הידע שלנו בנושאים החשובים באמת עולה לנו המון כסף, אבל נראה שהוקם בישראל (לראשונה בעולם) פתרון פרקטי בדיוק לבעיה זו. יואב גור יצא לבדוק על מה כולם מדברים...

בשיתוף ערוץ פרויקטים - כלכליסט 15:5413.08.17
נמאס לכם מסוכני ביטוח שאתם לא מכירים? וודאי.

נמאס לכם מבנקים שדואגים לחזקים ופוגעים בחלשים? ברור.

נמאס לכם ממכתבים ודוחות עם מושגים פיננסיים מבלבלים? כמובן.

נמאס לכם לא להבין על מה אתם משלמים לחברות הביטוח והבנקים בישראל? בטח!

 

מאז ומתמיד לא הבנתי בהוצאות הפיננסיות שלי. האם סגרתי משכנתא טובה לבית? האם הביטוחים שלי מכסים אותי מהכול, ואם לא, למה הם כ"כ יקרים? מה יהיה עם המשפחה שלי כשנצטרך לחיות על הפנסיה? על שאלות אלו מעולם לא קיבלתי תשובה כנה, לא מחברת הביטוח ולא מהבנק.

 

אז למה לא מלמדים אותנו את הנושאים החשובים באמת בבית הספר? התנהלות פיננסית נכונה יכולה להוביל להצלחה במבחן החיים יותר משיעורי מתמטיקה ואנגלית, בטח יותר משיעורי של"ח וספרות. כנראה שלא רוצים שנבין בהוצאות הללו. האינטרס המובהק של מחזיקי הידע (הכוח) הוא תמיד לשמור את הידע (הכוח) בידיהם, ולכן גם בגיל 40 ו-50 אנחנו חסרי מושג כשאנחנו מתנהלים מול הגופים הגדולים.

 

מבדיקה שערכנו לכתבה, גילינו שבפריסה ארצית – מעל 80% מהישראלים מצהיר על חוסר הבנה בהוצאות הפיננסיות שלהם. נתון לא פחות ממדהים! הסיבות לכך הן מגוונות: לא מלמדים חינוך פיננסי בבתי הספר, אין דרך טובה ללמוד את החומר מבלי להירשם לקורס ארוך ומייגע, המידע באינטרנט מבלבל ומלא אינטרסים, ועוד. אבל האם יש פתרון?

 

הכירו את פרקטי – חינוך פיננסי חדשני

 

כאשר סיפרו לי שקם מיזם חדש שמתכוון לטפל בדיוק בבעיות אלו, הייתי חייב לבדוק את העניין. באתר של פרקטי הם מדברים על אובייקטיביות, גובה העיניים ופרקטיות (מפתיע). חבורה של מומחים בנושאים פיננסיים שונים התאחדו יחדיו כדי לפעול למען הציבור. הם הרכיבו הדרכות פרקטיות בגובה העיניים בנושאים חשובים כמו משכנתא וביטוחים, וכיום נראה שיש להם מרכזים בכל הארץ. השיטה שלהם היא די פשוטה: הדרכה ממוקדת בת 4 שעות (כלים וטיפים) מלווה בפגישה אישית עם מומחה (ניתוח פיננסי). הסקרנות גברה עליי והתקשרתי למוקד הארצי של פרקטי.

 

   צילום:META4

 

 

"האם אתם מעוניין להבין בפנסיה שלכם אדוני?" שאלה אותי הבחורה במוקד. "היום המצב הנורמלי בישראל הוא שאף אחד לא מבין כלום וזה בסדר, כי הרי 'כולנו באותה הסירה'. להבין בפנסיה שלך היום זה לא נורמלי". עניתי לה בחדות "לא ידעתי את זה, אבל כנראה שאני נורמלי". אחרי שיחה קצרה ואינפורמטיבית, מלווה בהרבה הומור עצמי על חוסר היכולת שלי לזכור כלום כשזה נוגע לפנסיה שלי, והכוללת שאלות כמו "איך אפשר ללמוד את כל החומר הזה ב-4 שעות" ו"כמה כסף יהיה שווה לי ידע פרקטי" - החלטתי שזה הזמן להעמיד את השיטה של פרקטי לבדיקה. שלפתי את כרטיס האשראי ונרשמתי למסלול של הפנסיה.

 

שבוע אחרי שיחתנו, הגיע מועד ההדרכה שקבעתי. לשמחתי ההדרכות מתקיימות בשעות אחר-הצהריים (17:00), ולכן קפצתי בסיום יום העבודה למכללה הסמוכה לביתי בפתח תקווה. נכנסתי לחדר שבו תועבר ההדרכה באיחור קל ועם פנים מיואשות בעקבות בעיות חנייה באזור, אבל מהר מאוד נוכחתי לגלות שמשאלת ליבי התגשמה והיו שם רק כעשרה אנשים בהדרכה. כשאמרו לי בטלפון שההדרכות הן אקסקלוסיביות למען שיפור היחס האישי בין המדריך למשתתפים, חשבתי שזה עוד בולשיט שמנסים למכור לי. תכל'ס גם התביישתי לחשוף את הבורות הפיננסית שלי מול כל כך הרבה אנשים. נשמתי לרווחה. ההדרכה הייתה עמוסה בטיפים פרקטיים פוקחי עיניים, הדיאלוג סביב הנושא עזר לי מאוד והראה לי שישנם עוד אנשים במצב (ההזוי) שלי בדיוק. אני חייב לשבח את המדריך המעולה שהצליח לקחת את השעות "הארוכות" של ההדרכה ולהעביר אותם בכיף (הכול יחסי, הרי מדובר על פנסיה) ועם הרבה הפסקות מתוזמנות. תתפלאו כמה בא לכם סיגריה כאשר אתם עומדים מול נושא שהדחקתם במהלך 20 ו-30 השנים האחרונות.

 

לאחר ההדרכה, התקשרו אליי שוב מהמוקד כדי לשאול אותי איך היה ולתאם איתי פגישה עם מומחה של פרקטי. פה התחלתי להילחץ. "בטח אני צריך להכין את כל הניירת, אלוהים יודע איפה שמתי את כל המכתבים מהבנק וחברת הביטוח", סיננתי בחשש. להפתעתי, הרגיעו אותי מהמוקד והסבירו לי שאין צורך להכין מאומה, אלא שהמומחה יגיע ישירות אלינו הביתה עם כל הביטוחים וקרנות הפנסיה של המשפחה מוכנים. כמה שזה נשמע הגיוני זה גם כל כך לא ברור מאליו, במיוחד בתחומים שנשלטים על ידי בירוקרטיה מעייפת מאז ומתמיד.

 

 צילום:META4

 

למרות שלקח הרבה זמן לתאם את הפגישה, ואפילו הייתה דחייה של שעה יום לפני, המחשבה על החיסכון עשתה אותנו סבלניים. הפגישה האישית עם המומחה הובילה אותי ואת אשתי למסקנה אחת: הגיע הזמן לעשות בדק בית אמיתי. בפגישה ניתחנו את מצבנו הפיננסי (פנסיה וביטוחים) עד היום עם המומחה שפרקטי שלחו, אדם חביב ומקצוען בשם ברק. ברק הראה לנו את תוכנת ההשוואה המתקדמת שלהם, המסוגלת לקחת את כל החברות בשוק ולהשוות אותם עבורנו בלחיצת כפתור ובזמן אמת. נשמע פשוט? הלחיצה הזאת הייתה שווה לנו 20,000 שקלים! מי היה מאמין שיהיו כאלה פערים! גם אני וגם אשתי העברנו את קרן הפנסיה שלנו, שיפרנו את דמי הניהול וגם הוזלנו את התיק הביטוחי בעקבות התוכנה...

 

שני דברים מדהימים קרו בזמן הקצר הזה. אחד, הצלחנו לבצע חיסכון מאוד משמעותי בתקציב החודשי של המשפחה. שניים, פשוט הפסקנו לפחד מהפנסיה שלנו. עד אותו יום, ניסיתי להימנע ממכתבים ומשיחות סביב הנושאים האלו, ובעיקר סמכתי בעיניים עצומות על הבנק או חברת הביטוח. היום אני מבין שזו הייתה טעות, ושהידע שלי הוא הכוח שלי. להדרכה הבאה (מחזור משכנתא) אשתי כבר החליטה להצטרף אליי, וכנראה שלא ייקח הרבה זמן עד שאי עמידה בהחזרים החודשיים מהבנק תהפוך לנחלת העבר. לסיום רציתי לחלוק אתכם משפט ששמעתי במהלך ההדרכה מאחת המשתתפות: "אבסורד הוא שלא משנה כמה אדם אינטליגנט, הוא עדיין לא יודע למה הוא בחר בקרן פנסיה או בביטוח מנהלים, ולמה הוא נותן לסוכן במקום העבודה - שהוא אפילו לא מכיר את שמו - לקבוע לו את העתיד ואת איכות חייו בפרישה".

 

אם גם לכם נמאס שחברות הביטוח והבנקים בישראל מוכרים לכם לוקשים בזמן שהכסף שלכם הופך לאוויר, תעשו לעצמכם טובה ותיכנסו לאתר של פרקטי. רק טוב יכול לצאת מזה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x