דו"ח טכנולוגי

דיווח: פייסבוק עובדת על כלי צנזורה כדי להיכנס לשוק הסיני

הרשת החברתית מנועה מלפעול בסין בשל דרישות הממשל בנושאי פיקוח וצנזורה. זו אינה הפעם הראשונה בה החברה מסכימה לחסום תכנים לבקשת ממשלות, היא עשתה זאת עד כה ב-20 מדינות

נמרוד צוק 12:5523.11.16
כחלק ממאמצים שפייסבוק מבצעת לקראת כניסה לשוק הסיני, פיתחה החברה בחשאי טכנולוגיה שמאפשרת לה להחביא סוגים מסוימים של תכנים מעיניהם של משתמשים באיזורים גאוגרפיים ספציפיים, כך מדווח "הניו יורק טיימס". המידע הגיע לידי העיתון משלושה עובדים בהווה ובעבר בחברה שהעדיפו לשמור על אנונימיות, שטענו גם כי כמה מהמפתחים שעסקו ביצירת המערכת עזבו את החברה לאחר שהרגישו שלא בנוח עם המשימה שהוטלה עליהם.

 

על פי הדיווח מדובר ביוזמה שזכתה לאישורו ולתמיכתו של מייסד החברה מארק צוקרברג, שעמל בשנה האחרונה על חימום היחסים עם ממשלת סין באמצעות שורה של ביקורים במדינה, רכישת שליטה במנדרינית, ומפגשים עם נציגי הממשל הבכירים האחראים על תשתיות האינטרנט ועם נשיא סין שי ג'ינפינג.

 

מארק צוקרברג. עורר עליו את זעמם של המשתמשים בביקור האחרון שלו בסין מארק צוקרברג. עורר עליו את זעמם של המשתמשים בביקור האחרון שלו בסין צילום: בלומברג

 

כמו שירותי אינטרנט מרכזיים אחרים כגון גוגל, יוטיוב או טוויטר, הגישה לפייסבוק מסין חסומה כמעט לחלוטין בשנים האחרונות. חסימת הרשת החברתית החלה ביולי 2009, בעקבות שימוש שעשו בה אקטיביסטים סיניים שלקחו חלק בעימותים אלימים עם כוחות שיטור ממשלתיים בעיר אורומי. ממשלת סין הנהיגה מספר הקלות על החסימה, כגון הסרתה עבור משתמשים באיזור הסחר החופשי של שנגחאי, אבל עד כה סירבה לבצע שינוי מהותי במדיניות - כפי הנראה בשל סירובה של פייסבוק להיענות לדרישות הממשלה בנושאי פיקוח וצנזורה.

 

אם תסכים פייסבוק להפעיל את המערכת, זו לא תהיה הפעם הראשונה בה החברה חוסמת תכנים לבקשת ממשלות - עד כה היא עשתה זאת ב-20 מדינות, כולל טורקיה, פקיסטן ורוסיה, כאשר במהלך המחצית השניה של 2015 לבדה היא הסתירה כ-55 אלף פוסטים מעיני משתמשים במדינות אלו. עם זאת, עד כה הדבר נעשה פרטנית בתגובה לדרישות רשמיות של גורמי אכיפת חוק, ולא כמדיניות כוללת המופעלת באופן אוטומטי.

 

את העניין הגובר של פייסבוק בשוק הסיני אפשר להבין בעקבות דברי בכירי החברה בשיחת המשקיעים שהתלוותה לדו"ח הרבעוני האחרון שלה, לפיהם צמיחת הכנסותיה מהשוק האמריקאי עומדת לפני האטה. השוק הסיני העצום, הגדול פי ארבעה מזה האמריקאי, נראה כהזדמנות קורצת לחברה להגדיל במהירות את מספר משתמשיה ולהאיץ את הצמיחה בהכנסה.

 

צוקרברג עורר לפני כחצי שנה תגובות זועמות בסין ובעולם כאשר פרסם בחשבון הפייסבוק שלו צילום שלו מבצע ג'וגינג בכיכר טיאנמן בבייג'ינג, הנחשבת לסמל לדיכוי של המשטר הסיני את אזרחיו מאז הטבח שבוצע שם ב-1989. הצילום גרם למשתמשים רבים ברשת החברתית להעלות את השאלה מדוע איש עסקים אמריקאי המבקר בסין זוכה לפריבליגיה שנמנעת מאזרחי המדינה, ומה זה אומר על פייסבוק כחברה שמתיימרת לקדם את חופש הביטוי.

 

החברה הגיבה לדיווח במלים "אנו אומרים כבר זמן רב שיש לנו עניין רב בסין, ואנו משקיעים זמן רב כדי ללמוד עוד על המדינה ולהכיר אותה טוב יותר". לטענת החברה לא התקבלו לאחרונה כל החלטות עסקיות בנוגע לכניסה לסין.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x