• תפריט
אינטרנט

במזרח פיצחו איך עושים כסף מצ'ט

אפליקציית הצ'ט היפנית Line שתונפק בסוף השבוע מראה שאפשר לייצר הכנסות בלי להרגיז את המשתמשים. לצד QQ ו־WeChat הסיניות היא מעבירה לפייסבוק שיעור בכלכלה

נמרוד צוק 14:3313.07.16
העיניים בבורסות ניו יורק וטוקיו יעקבו בסוף השבוע אחרי שער המניה החדשה שיופיע תחת הסמל LN של יצרנית אפליקציית הצ'ט היפנית־קוריאנית ליין (Line). ההנפקה הכפולה של ליין צפויה להזרים לה עד 1.3 מיליארד דולר ולהקנות לה שווי חזוי של 6.9 מיליארד דולר. בשבועות האחרונים עוררה ליין עניין רב בעולם הטכנולוגיה על רקע מיעוט ההנפקות בתחום מתחילת השנה — מדובר בהנפקה השנייה בלבד של חברת טכנולוגיה פרטית בבורסה האמריקאית מחודש ינואר, וכזו שעשויה להיות הגדולה ביותר מאז 2014.

הנפקת ליין מפנה זרקור לא רק אל האפליקציה וחברת האינטרנט הקוריאנית Naver שפיתחה אותה, אלא גם לאגפים המפותחים אך מוכרים פחות למשתמשים המערביים של שוק אפליקציות הצ'ט: שירותי המסרים המיידיים שחולקים עם ווטסאפ ופייסבוק מסנג'ר את השליטה בשווקים האסייתיים.

 

ליין מחזיקה ב־218 מיליון משתמשים פעילים נכון למרץ האחרון ונחשבת לאפליקציית הצ'ט הדומיננטית ביפן, טייוואן, דרום קוריאה, תאילנד ואינדונזיה. לצדה ניתן למצוא את צמד האפליקציות וויצ'ט (WeChat) ו־QQ מבית ענקית האינטרנט הסינית טנסנט. וויצ'ט, שמופצת בסין תחת הכינוי Weixin, מחזיקה 762 מיליון משתמשים פעילים, מרביתם בסין, לצד שימוש נרחב במלזיה, הונג קונג והודו. ל-QQ יש כ־877 מיליון משתמשים, קרוב למחציתם בסין.

Line יצאה להנפקה Line יצאה להנפקה

 

הנתונים הסיניים לא מפגרים בהרבה מאחורי מספרי המשתמשים של ווטסאפ (מיליארד נכון לחודש ינואר) ומסנג'ר של פייסבוק (900 מיליון באפריל האחרון). אך בעוד המקבילות המערביות עוד מחפשות את הדרך להפוך את המשתמשים להכנסות, האפליקציות האסייתיות כבר גיבשו שורה מרשימה של אפיקי הכנסה.

 

המסנג'ר הופך גם לארנק דיגיטלי במובן הרחב

 

פייסבוק שפכה 19 מיליארד דולר על רכישת ווטסאפ אך מתקשה להפוך את שתי פלטפורמות הצ'ט שלה למקור הכנסות ישיר. ביטול מודל המינויים של ווטסאפ מחק את מיעוט ההכנסות שעוד היו לה, וחנות האפליקציות ופלטפורמת הבוטים של מסנג'ר עדיין מדשדשות. בינתיים, אפליקציות הצ'ט של טנסנט כבר אחראיות לנתח משמעותי מהכנסותיה. להערכת "פורבס", ב־2015 וויצ'ט הכניסה לטנסנט 3.8 מיליארד דולר. ליין הסתפקה בהכנסות צנועות יותר של 1.17 מיליארד דולר ב־2015, המהוות צמיחה של 38% לעומת השנה הקודמת.

 

נראה שההצלחה הגדולה של וויצ'ט ביצירת הכנסות מגיעה מהחלוציות שלה בתחום. האפליקציה נחשבת לפורצת הדרך בשילוב מותגים מסחריים ושירותי צד שלישי, מגמה שאומצה באיחור בפייסבוק מסנג'ר. אך חידוש מעניין יותר הוא שירות התשלומים WeChat Pay שנוסף לאפליקציה בשנה שעברה והקדים את המתחרות.

במערב מדברים ובמזרח מרוויחים במערב מדברים ובמזרח מרוויחים

 

בניגוד לאפליקציות צ'ט אחרות שהוסיפו לעת עתה יכולות תשלום כפיצ'ר צדדי, וויצ'ט נוקטת אסטרטגיה אגרסיבית הרבה יותר ששואפת להפוך את האפליקציה לארנק הדיגיטלי של המשתמשים במובן הרחב: כלי שמאפשר לטפל בקלות בתשלומים ומתאים עצמו לתסריטים שונים. כך למשל השירות מאפשר לשלם על מוצרים בחנויות בתהליך שכולל את סיכום החשבון, סריקת ברקוד שמוצג על מסך הקופה ואישור התשלום בהקלקה על עמוד שנפתח על גבי מסך המכשיר הנייד. בנוסף, ניתן להשתמש באפליקציה כדי להזמין מקום במסעדה בהודעת טקסט, לקבל את רשימת המנות על גבי מסך המכשיר באמצעות סריקת קוד QR שמודפס על התפריט, ובסיום הארוחה להשתמש בשירות התשלומים כדי לשלם את החשבון.

 

נכון למרץ האחרון הזינו 300 מיליון משתמשים את פרטי כרטיסי האשראי שלהם לשירות, חלקם מחוץ לסין. השירות הוצע בחינם וטנסט ספגה את עמלות הבנקים בכוונה להתחרות בשירות התשלומים של עליבאבא, אך במרץ החלה החברה לגבות עמלה של 0.1% שנועדה לכסות את העלויות הבנקאיות בלא לייצר רווח לחברה עצמה. שינוי מדיניות זה הגיע לאחר שטנסנט שדיווחה כי בינואר לבדו שילמה עמלות בנקאיות בגובה 46 מיליון דולר על העברות כספים שבוצעו בו — סכום שלפי חישובי רויטרס מעמיד את ההיקף השנתי הנוכחי של השימוש בשירות על סכום פוטנציאלי של 550 מיליארד דולר, כפול מהיקף העסקאות השנתי הכולל של פייפאל.

 

גם ליין מפעילה שירות תשלום דרך אפליקציית הצ'ט בשם Line Pay. השירות, שמוצע גם כאפליקציה נפרדת, הגיע לכמה מיליוני התקנות אך לא הצליח לכבוש עדיין בתי עסק ושותפים עסקיים ובשלב זה מאפשר רק תשלום עבור מוצרים בחנויות המרצ'נדייז של החברה עצמה.

 

מאות מיליוני משתמשים מתחברים למשחקי הצ'ט

 

ענף הכנסה משמעותי נוסף עבור שירותי הצ'ט האסייתיים הוא משחקים. עד כה פיתחה טנסנט שמונה משחקים עבור וויצ'ט, הנעים בין משחקי קז'ואל למרוץ מכוניות ומשחקי תפקידים. המשחקים מותקנים כאפליקציות אייפון או אנדרואיד רגילות שניתן לשחק בהם במצב של שחקן יחיד, אך משלבים אפשרות של משחק מרובה משתתפים שמבוססת כולה על אפליקציית הצ'ט. מספר המשתמשים במשחקים של וויצ'ט מוערך במאות מיליונים.

 

עבור ליין מהווים המשחקים את אחד ממקורות ההכנסה המרכזיים. החברה מציעה 21 כותרים שונים, רובם משחקי קז'ואל המותאמים לקהל היפני. המשחקים מחייבים חשבון משתמש בשירות הצ'ט וכך משמשים כאמצעי מרכזי להרחבת בסיס המשתמשים. שתי החברות מציעות את המשחקים להורדה בחינם ומרוויחות כסף ממכירת תכנים בתוך המשחקים עצמם. QQ נוקטת מודל שונה של הפצת מאות כותרי משחקים של יצרניות אחרות תוך גריפת עמלות הפצה.

גם בוויצ'אט הסינית יודעים להרוויח כסף גם בוויצ'אט הסינית יודעים להרוויח כסף צילום: WeChat

 

המתחרות המערביות מתחילות אט־אט להבין את הפוטנציאל: בשנה שעברה שילבה פייסבוק יכולת להעברת תשלומים בין משתמשי גירסת הבטא של מסנג'ר בארה"ב בהיקף מצומצם, ולפני מספר שבועות פתחה אותו לשימוש כלל המשתמשים בארה"ב. בסוף יוני התווסף כפתור חדש לאפליקציית פייסבוק שנועד לתמרץ את השימוש בתכונה החדשה, ובכוונת החברה לגבות כסף מעסקים שירצו לקדם קבלת תשלומים דרך השירות.

 

השיעור מרכזי שפייסבוק והמתחרות הקטנות יותר בענף המסרים המידיים כמו טלגרם הרוסית וקיק הקנדית יכולות ללמוד מהחברות האסייתיות, הוא שבהחלט אפשר להרוויח בו כסף — הרבה, ועכשיו. אבל כדי לעשות זאת נדרשת יצירתיות במציאת ערוצי הכנסה אפקטיביים אך כאלה שלא ירגיזו את המשתמשים.

 

בשעה שפייסבוק מתמקדת בהגדלת מספר המשתמשים בשירותי הצ'ט בלי להטריד את עצמה ביצירת הכנסות, וויצ'ט, QQ וליין מצליחות בו בזמן לצמוח במספר המשתמשים ולהגדיל את הכנסתן. השאלות שנותרות בסופו של יום הן האם המסחור האינטנסיבי בסגנון האסייתי יגיע גם למשתמשי הפלטפורמות של פייסבוק, והאם מנגד נראה חדירה משמעותית יותר של השחקניות ממזרח גם לשווקי המערב, כפי שקרה בשוק הסמארטפונים ובענף המסחר המקוון.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x