• תפריט
רכב

ניתוח כלכליסט

כשמכונית של ב.מ.וו פוגשת שבבים של אינטל ומערכות של מובילאיי

לאחר שנים של פיגור אחרי המתחרות בתחום החשמלי, הרעידה ב.מ.וו את השוק בסוף השבוע כשהכריזה שבתוך חמש שנים תפתח רכב חשמלי אוטונומי מלא. טכנולוגיית מניעת התאונות של מובילאיי הישראלית תאפשר לרכב להתמצא במרחב העירוני

תומר הדר 08:4403.07.16

ב.מ.וו, מובילאיי ואינטל יצאו ביום שישי בהודעה דרמטית - שלוש החברות ישתפו פעולה בפיתוח של מכונית אוטונומית. לוח הזמנים קצר למדי במונחי תעשיית הרכב העולמית: על פי הצהרת השותפות, מכונית אוטונומית של ב.מ.וו, שתעשה שימוש בטכנולוגיות של אינטל ומובילאיי, תוצג כבר בשנת 2021.

 

בשיתוף הפעולה הנוכחי אינטל היא המצטרפת החדשה, שכן מובילאיי משתפת פעולה עם ב.מ.וו כבר מ־2011, אז הוצגו לראשונה פיתוחים של החברה הישראלית בדגמי סדרה 1 של היצרנית הגרמנית. אינטל מספקת לב.מ.וו מחשוב זה עשור, אך כעת הטכנולוגיה שלה תקשר בין המערכות של מובילאיי, שיודעות "לקרוא את פני השטח ולהעביר תמונה דיגיטלית של מה שמתרחש מסביב" אל תוך המכוניות של ב.מ.וו.

 

המכונית החדשה שיפתחו השותפות תתבסס על מכונית הקונספט Vision 100 שהציגה ב.מ.וו במרץ האחרון.

 

ב.מ.וו נמצאת הרחק מאחור בהשוואה למתחרות בכל הקשור לרכבים חשמליים, שכן המתחרות מרצדס ואאודי כבר הודיעו שיציגו רכבים כאלה ב־2018 וב־2019 בהתאמה. במאי האחרון צוטט יו"ר החברה הראלד קרוגר כשאמר שהרכב החשמלי הראשון של ב.מ.וו יושק רק ב־2021. אבל כעת מתברר שהתשובה של ב.מ.וו למתחרות היא שהרכב הראשון הזה לא יהיה רק חשמלי, הוא יהיה גם אוטונומי.

 

מימין: מייסד מובילאיי אמנון שעשוע, יו"ר ב.מ.וו הראלד קרוגר ומנכ"ל אינטל בריאן קרזניץ' מימין: מייסד מובילאיי אמנון שעשוע, יו"ר ב.מ.וו הראלד קרוגר ומנכ"ל אינטל בריאן קרזניץ' צילום: ב.מ.וו

 

דיזלגייט נתנה מוטיבציה

 

הפרויקט מצוי בתחילת דרכו. לדברי מקורבים להנהלת ב.מ.וו העולמית, השוכנת במינכן, "מדובר ב'החלטת בזק' שנבעה בין היתר מרצונה של ב.מ.וו לא לפגר אחרי יצרניות רכב אחרות בכל הקשור בנהיגה אוטונומית. אחד הזרזים החזקים ביותר לפרויקט המשותף של שלוש החברות היה פרשת הדיזל של פולקסווגן, שגרם לחברה להודיע רק לפני כשבועיים על יעד שאפתני במיוחד, של 30 דגמים חשמליים חדשים שיוצגו בשנת 2025. חלקם יהיו אוטונומיים. גם אאודי ומרצדס מתקדמות יותר".

 

על פי בכירי ב.מ.וו, בשנת 2021 נהגים לא רק יוכלו להסיר את ידיהם מההגה לדקות ספורות, אלא יהנו מנהיגה אוטונומית מלאה. זהו היעד להצגת שלושה רכבים אוטונומיים ברמה 3, כלומר כאלה שמתאימים לכבישים בין עירוניים, ושניתן לשבת בהם כשהרכב נוהג בעצמו אך תוך שימת לב אנושית לתנאי הדרך.

 

לצדם יוצגו גם רכבים ברמה 5, כלומר אוטונומיים מלאים - שבהם הנהג אינו צריך להתרכז בדרך אלא מוזמן לנמנם או לקרוא תוך כדי נסיעה. אלה יוכלו לתפקד בתוך מרחבים עירוניים בלבד שימופו באופן מסודר.

 

ההתייחסות של אנשי ב.מ.וו למרחב העירוני היא מה שהופך את מובילאיי לשותפה חיונית למהלך: כיום מכוניות שמצוידות בטכנולוגיה של מובילאיי אינן רק 'חייל' שנוסע בהתאם לתנאי הכביש, אלא גם 'סייר'. כלומר, כל מערכת של מובילאיי מסוגלת לאסוף מידע על תנאי כבישים, רחובות ותמרורים. יצרן רכב שיחבור למובילאיי מתחבר בעצם למאגר של מכוניות שמעדכן כל הזמן נתונים. מסיבה זו יהיה נוח לב.מ.וו לשחרר את מכוניותיה האוטונומיות קודם כל לרחובות הערים שבהן נוסעות כבר מכוניות שמצוידות במערכות מובילאיי באירופה.

 

שואפת לקבוע סטנדרט

 

אחת הבעיות שניצבות בפני ב.מ.וו, כמו גם יצרניות רכב אחרות, היא הסטנדרטיזציה. כיום שלוש יצרניות רכבי היוקרה העולמיות נמצאות במירוץ להשקות של מכוניות אוטונומיות - וכל חברה מסתמכת על סטנדרטים אחרים של מיפוי. בדומה לשקעי חשמל, דיסק און קי, ואפילו שיטות מדידה במילימטרים, סנטימטרים ואינצ'ים, גם בתחום הרכב האוטונומי טרם נקבעו סטנדרטים מדויקים לשימוש בשיטות שונות למיפוי של תנאי דרך ולתרגום של המידע ל'מוחה' של המכונית.

 

אחת ממטרותיה של ב.מ.וו היא להיות הראשונה שיוצרת את הסטנדרט. אם זה יצליח, יצרניות נוספות יידרשו לאמץ את הסטנדרטים והפרוטוקולים של מובילאיי - מה שמבטיח מאות מיליוני לקוחות פוטנציאליים בעתיד.

 

במהלך הצגת שיתוף הפעולה בין החברות הדגיש קרוגר כי: "אנו מגדילים את שיתופי הפעולה שלנו ורוצים את הטובים ביותר. אאודי, מרצדס וב.מ.וו הודיעו בשנה שעברה שיפתחו מפה בזמן אמיתי שתספק מידע למיליוני לקוחות שמשפרים את איכות המפה כל הזמן - אנו פתוחים לעבוד עם שותפים אחרים בתעשייה".

 

כמעט שם: ישראל נערכת לאוטונומי

 

ישראל נחשבת כיום למדינה המקדמת את השימוש ברכב אוטונומי, לא מעט הודות למאמציה של מובילאיי ולקיומו של מרכז מחקר ופיתוח של ג'נרל מוטורס בהרצליה. מכוניות טסלה ואאודי אוטונומיות נוסעות בכבישי ישראל במסגרת ניסויים שמקיימת מובילאיי, ובתוך כשנתיים צפוי משרד התחבורה לסייע בהקמת מרכז רכב אוטונומי בנתניה.

 

רגולציה היא אחד המכשולים העיקריים הניצבים בדרכו של הרכב האוטונומי, מלבד מיפוי הכבישים, שמטופל ברובו בישראל על ידי מובילאיי. יש צורך בשינוי מספר גדול של חוקים, חלקם פשוטים למדי, כמו האיסור על נהיגה ללא ידיים על ההגה. לשם כך, כפי שנחשף ב"כלכליסט", גובשה במשרד התחבורה תוכנית מקיפה להטמעה של רכב אוטונומי, שעליה צוותים של משרד התחבורה עמלים בימים אלה, וככל הנראה זה יהיה בשנים הקרובות.

 

במרץ האחרון מונה צוות היגוי מיוחד בו חברים נציגי מספר משרדי ממשלה הנוגעים בנושא, החל בתחבורה וכלה במשפטים, כדי לפעול להטמעת רכב אוטונומי. בין היתר יצטרך הצוות להתמודד עם היבטים משפטיים של נהיגה ברכב אוטונומי, עבירות תנועה והיבטים ביטוחיים של אחריות נהג. על פי הערכות בענף הרכב, לקראת 2020 יהיו כבישי ישראל בשלים לקליטת מכוניות אוטונומיות. בינתיים עוד מוקדם לקבוע כיצד הנהג הישראלי יקבל את העובדה שהמכונית נוהגת במקומו.

 

איפה הכסף שלנו? כלכליסט מציג את ספר התקציב האמיתי

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x