• תפריט
הוועידה המוטסת
הוועידה המוטסת גג עמוד

הוועידה המוטסת

דפנה קולר: "לא ידעתי כלום על עסקים כשייסדתי את קורסרה"

מייסדת אתר הקורסים בוועידה המוטסת של כלכליסט: "אפילו מצפון קוריאה התחילו להגיע אלינו. יש לנו 500 אלף תלמידים חדשים בכל חודש, ואנחנו רוצים להגיע ל-1.4 מיליארד"

דור צח, מאונטן וויו 15:1207.04.16

"לא ידעתי כלום על עסקים כשייסדתי את קורסרה לפני ארבע שנים", הודתה פרופ' דפנה קולר, מייסדת ונשיאת אתר הקורסים הפופולרי. "בעלי שאל אותי איך אני מנהלת את המשכורות, ועניתי: 'ניהול משכורות? נשמע מעניין'. הוא תהה מה אני עושה בנוגע לביטוח, והשבתי: 'אנחנו צריכים ביטוח? באמת?". קולר אמרה את הדברים בפני קהל של יזמים ואנשי הייטק באירוע במטה החברה במסגרת הוועידה המוטסת של "כלכליסט".

 

"ביצוע זה חשוב", הוסיפה קולר, "אבל חזון זה הדבר המרכזי. המטרה שלנו היא לצמצם פערים חברתיים דרך חינוך ולהנגיש ידע. כיום החינוך שקיבלנו באוניברסיטה לפני 15 שנה לא רלבנטי: תחומים כמו שיווק דיגיטלי או מדעי המידע לא היו קיימים אז. אנחנו צריכים לייצר לאנשים את הכישורים שהם צריכים לצורך הקריירה שהם רוצים לפתח, להגדיל את ההזדמנויות, ולפתוח לאנשים דלתות לאורך כל חייהם".

 

 


קורסרה משתפת פעולה עם אוניברסיטאות עילית ברחבי העולם כדי ליצור קורסים מקוונים וחינמיים, ונחשבת לחברה מובילה בענף זה. כיום היא מציעה יותר מ-1,800 קורסים ברחבי העולם, כולל בישראל, ועברו דרכה יותר מ-18 מיליון תלמידים. "אפילו מצפון קוריאה התחילו להגיע אלינו לפני כמה חודשים, תוך עקיפת הצנזורה", ציינה קולר. "יש לנו 500 אלף תלמידים חדשים בכל חודש, ואנחנו רוצים להגיע ל-1.4 מיליארד אנשים שסיימו תיכון והם בעלי חיבור לרשת".

דפנה קולר דפנה קולר צילום: עמית שעל

 

עם זאת, האתר סופג ביקורת על כך שרק מעטים ממי שנרשמו בו לקורסים אכן סיימו אותם. "אנחנו מודעים לנושא ומטפלים בו", אמרה קולר. "בשנה האחרונה הגדלנו פי 4 את שיעור סיום הקורסים בפלטפורמה ל-15%. ואולם לרוב האנשים אין כוונה לסיים, הם פשוט רוצים לבדוק אופציות ולא בהכרח לוקחים את הקורסים ברצינות. מקרב אלה שכן מציבים מטרות של ממש, יותר מ-60% מסיימים. נושא נוסף שאנחנו מנסים לשפר הוא היצע הקורסים בשפות שונות: יש לנו הרבה קורסים בספרדית, סינית ורוסית, ולאחרים יש כתוביות, אך במדינות שאין בהן מערכת אוניברסיטאית חזקה המצב מורכב יותר".

 

אף על פי שהקורסים חינמיים, קורסרה דורשת תשלום של 70 דולר ממי שמעוניין לקבל עבורם תעודת סיום - הכנסות המתחלקות בין האתר לבין האוניברסיטאות והמרצים. אף על פי שאין לה תוקף רשמי, קולר טוענת כי מדובר ב"תעודה אטרקטיבית, ששליש מהתלמידים שרצו לשפר את מצבם בתחום הקריירה אכן עשו זאת בזכותה. ההכנסות שלנו צומחות, ויש לנו שוק גדול במדינות מתפתחות – בהודו, למשל, הרמה יורדת דרמטית מחוץ לאוניברסיטאות המובילות ולרוב הבוגרים קשה למצוא עבודת צווארון לבן, כך שהם מאוד מתעניינים בנו".

 

בניסיון להפוך את התעודות למשמעותיות יותר ולהגדיל את ההכנסות, הכריזה קורסרה השנה על שיתוף פעולה עם אוניברסיטת אילינוי, שתעניק באמצעות האתר תואר במנהל עסקים במחיר נמוך ב-75% מהמקובל בארצות הברית, ובעתיד גם במדעי המחשב. במקביל קורסרה משתפת פעולה עם מדינות כמו סינגפור ומלזיה, שמעודדות את אזרחיהן לקיים דרכה קורסים, וכן עם חברות גדולות דוגמת לוריאל.

 

אלא שגם האוניברסיטאות עצמן מנסות להפוך את הקורסים שלהן לנגישים יותר דרך אתריהם, ולהציע יותר תוכניות מקוונות. על כך אומרת קולר: "אנחנו אגרגטור, ויכולים להציע את התוכן המגוון והטוב ביותר. אף בית ספר יחיד לא יכול לעשות את זה".

 

כשנשאלה קולר אם היא מתכוונת ליישם טכנולוגיות חדשות בלמידה, דוגמת מציאות מוגברת (AR), היא ענתה: "מציאות מוגברת זה מאוד מגניב, אבל כטכנולוגיה שימושית לחינוך היא די מוגבלת. זה מתאים אם אתה מחפש חוויה מיוחדת, כמו לחקור מערה או לצלול מתחת לים, אבל זה יקר, והמשימה שלנו היא הנגשה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x