• תפריט
רכב

ראיון כלכליסט

אבי גבאי: "במקום להחמיר עם רכבים מזהמים צריך להיטיב עם הנקיים"

השר להגנת הסביבה אבי גבאי מאמין שהמס הירוק הוא לא השיטה היחידה לצמצם את פליטת הזיהום מכלי רכב, חולם על שרים עם רכבים היברידיים ועמדות הטענה לרכבים חשמליים, ולא נבהל מטראומת בטר פלייס

תומר הדר 19:3109.11.15

"איני סבור שיש להחמיר את הקריטריונים לחישוב הזיהום מכלי רכב. נפגשתי עם אנשי רשות המסים בשבוע שעבר ודיברנו על האפשרות לעדכן את נוסחת חישוב המזהמים עבור הקלות מס. התרשמתי שהם מרוצים מהמודל הקיים ומההטבות שמוענקות כיום לרכבים שפולטים מעט מזהמים", כך אומר השר להגנת הסביבה אבי גבאי, שנכנס לתפקידו לפני חצי שנה.

 

על פי נתוני רשות המסים, רמת הזיהום הממוצעת של המכוניות בישראל נמצאת במגמת ירידה. אלא שנתון זה אינו מתחשב בכך שמספר המכוניות הנמכרות בישראל נמצא במגמת עלייה. לכן, האיזון הסופי מתקבל ביחס שבין מכירת יותר מכוניות נקיות, שמורידות את ממוצע הזיהום, ומכירת מכוניות מזהמות.

 

לכן, אין זה מפתיע שהאסטרטגיה הראשונה של גבאי, שמשרדו אמון על נושא פליטות המזהמים מכלי רכב, קשורה למס הירוק. מאז 2010 מוטל על כל המכוניות החדשות שנמכרות בישראל מס קנייה בגובה של 83%, ממנו ניתן לנכות עד 15 אלף שקל, בהתאם לשיעור פליטות המזהמים שיוצר הרכב.

 

רשות המסים מבצעת עדכונים בנוסחאות חישוב הפליטות מעת לעת ומחמירה את הפרמטרים בנוגע לכמות המזהמים שלרכב מותר לפלוט.

"אני לא מעוניין להחמיר את הפרמטרים, אבל כיום אין בשיטת חישוב המזהמים שום התייחסות לסוג תיבת ההילוכים של המכונית. נושא חשוב שעלה בדיון עם רשות המסים הוא מתן הטבה לנהגים שיבחרו במכונית עם תיבת הילוכים ידנית, שגם חוסכים דלק וגם מזהמים פחות. אני לא מכיר אנשים שנכנסים לסוכנות רכב בדרישה לתיבת הילוכים ידנית, וחבל שכך".

 

בחישוב הקלות המס, רשות המסים מתייחסת בצורה נפרדת לשני סוגי רכבים, הנחשבים כמזהמים הרבה פחות: מכוניות היברידיות, שעליהן מוטל מראש מס קנייה של 30%, ומכוניות חשמליות שעליהן מוטל מס קנייה בגובה 8% בלבד.

 

מכונית חשמלית של בטר פלייס. “חייבים לאפשר הטענת רכב חשמלי משקע פרטי כפי שמקובל בעולם” מכונית חשמלית של בטר פלייס. “חייבים לאפשר הטענת רכב חשמלי משקע פרטי כפי שמקובל בעולם” צילום: עמית שעל

 

עדיפות גבוהה לרכב חשמלי והנעה בגז

 

מאז קריסתה של חברת בטר פלייס, מכירותיהן של מכוניות חשמליות בישראל נמצאות בשפל של כל הזמנים: שלוש מכוניות חשמליות בלבד מאז תחילת 2015. סוכנויות הרכב לא מחזיקות ברכבים חשמליים, פרט לקומץ רכבי פלאג אין הייבריד ומספר מצומצם של רכבי ניסאן ליף.

היבואנים חוששים לייבא מכוניות חשמליות בשל הביקוש הנמוך מאוד.

 

"נושא הרכב החשמלי חייב להיות בעדיפות גבוהה ברשימת הנושאים של המשרד לטיפול במהלך השנים הקרובות. באוסלו לדוגמה פזורות עמדות הטענה חינם אין כסף. בישראל זה לא קיים. יצירה של תשתית כזו לא תעלה למדינה כסף".

 

אפשרות נוספת היא הטענת המכונית החשמלית משקע ביתי. אלא שכיום לא ניתן לעשות זאת בישראל בשל תקנה שעברה בימי בטר פלייס, לאחר לא מעט לחצים מצדה.

 

לדברי גבאי, תפקידה של המדינה הוא לייצר מוטיבציה, להבטיח עמדות חינמיות ולשחרר חסמים. "אני לא רואה סיבה מדוע על מדינת ישראל להיות שונה ממדינות אחרות, שם הטענת רכב חשמלי מתאפשרת מכל שקע", הוא אומר.

 

מה בנוגע ללרכבים מונעי גז טבעי דחוס (CNG)?

"יש ליצור מקום לרכבים שנוסעים על גז, אבל צריך להתחיל בתחבורה ציבורית. הציבור לא ייכנס לדבר כזה ללא תשתית שתקום קודם כל ממשאיות ואוטובוסים".

 

על תקנות זיהום לרכבי עובדי מדינה: נדרוש מהאוצר ששרי הממשלה יהוו דוגמה ויעברו לרכבים היברידיים. כך תוכל המדינה גם לחסוך כסף בהוצאות דלק" על תקנות זיהום לרכבי עובדי מדינה: נדרוש מהאוצר ששרי הממשלה יהוו דוגמה ויעברו לרכבים היברידיים. כך תוכל המדינה גם לחסוך כסף בהוצאות דלק" צילום: אוראל כהן

 

רכב ירוק לכל שר, מסי זיהום בערים

 

גבאי מצהיר שהוא מתכוון לטפל גם ברכבי עובדי המדינה ובראשם השרים: "אנו עתידים להיפגש בנושא עם נציגי משרד האוצר כבר בעת הקרובה. המטרה שלנו היא לדרוש שהרכבים שישמשו את שרי הממשלה יהיו מדגמים היברידיים. אנו נשמח לשקול גם טכנולוגיות נוספות להפחתת מזהמים ברכבי שרים, ובלבד שיהיו ידידותיים לסביבה. חשוב ששרי הממשלה יהוו דוגמה. גם רכבי עובדי המדינה יטופלו וייקבעו גבולות מחמירים לציון ירוק ולזיהום אוויר. כך תוכל המדינה גם לחסוך כסף בהוצאות דלק".

 

בערים גדולות בעולם, דוגמת לונדון, מוטלות אגרות על רכבים מזהמים בכניסה לעיר, ולאחרונה חשפה עיריית תל אביב תוכניות להטלת אגרות גודש, ובעיריית חיפה הוכרז על מניעת כניסת משאיות מזהמות.

 

לדברי גבאי, דווקא בתחום זה אין לצפות לבשורות מרעישות בעת הקרובה: "הצבנו לנו יעד, יחד עם משרד התחבורה, להחליף 25% מהתחבורה הפרטית בציבורית עד 2030, כחלר מהמלחמה לצמצום פליטות ה־CO2".

 

גבאי צפוי להשתתף מחר ומחרתיים בוועידת ראש הממשלה לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה, שנולדה לפני שלוש שנים ותתקיים בתיאטרון הבימה בתל אביב. הוועידה, שתכלול הרצאות ודיונים בהשתתפות עשרות בכירים מעולם הרכב והאנרגיה הבינלאומי, תדון בעתיד עולם התחבורה אשר מושפע מהתקדמות הדלקים החליפיים ומהמהפכה של התחבורה החכמה.

 

גבאי, יליד 1967, בעל תואר ראשון בכלכלה ותואר שני במינהל עסקים הוא אב לשלושה וחבר מפלגת כולנו. את דרכו המקצועית החל גבאי במשרד האוצר ועם תפקידיו נמנית כהונה בת עשר שנים בתפקיד מנכ"ל בזק ובזק בינלאומי.

 

אבי גבאי

גיל: 48 (נשוי + 3)

תפקיד: השר להגנת הסביבה

מפלגה: כולנו

השכלה: תואר ראשון בכלכלה ותואר שני במינהל עסקים

ותק בכנסת: חצי שנה

תפקידים קודמים: רכז צוות תקשורת במשרד האוצר מנכ"ל בזק ובזק בינלאומי

עוד משהו: עמד בראש הוועדה הציבורית לבדיקת התנהלות המרכז הרפואי הדסה‏

 

 

 

 

איפה הכסף שלנו? כלכליסט מציג את ספר התקציב האמיתי

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x