$
המדריך

בדיקת כלכליסט

Shadow Of Mordor: הצד האפל של שר הטבעות

אוהבים את ספרי טולקין ואלימות מצוירת? משחק הפעולה החדש מציג שילוב מעניין שלהם, לצד גרפיקה מרהיבה ואווירה אפלה במיוחד. בנוסף, אויבים שלא תצליחו לחסל יחזרו לחפש אתכם וילמדו מכל קרב שתנהלו

הראל עילם 18:2324.10.14

Shadow of Mordor הוא אחת ההפתעות הגדולות של השנה. משחק שמתרחש בעולם שר הטבעות של טולקין, שעדיין מצליח להתייחס בכבוד לחומר המקור; משחק בסגנון Assassin's Creed שמצליח לרענן את תת הז'אנר העמוס והעייף; משחק פעולה שמצליח לגרום לשחקן לחשוב ולתכנן; ומנוע גרפי שמספק אסתטיקה ריאליסטית שהופכת את SOM לאחד מהמשחקים הכי יפים שראיתי לאחרונה. בנוסף, הוא צויד במכניקת משחק מעניינת ולעיתים ואף מזעזעת.

 


 

אחוות הרוחות

 

אתם משחקים את דמותו של טאליון, סייר בצבא גונדור בעולם הפנטסטי של טולקין. טאליון לכוד בין מוות וחיים, נשמתו צרורה בזו של אלף עתיק ומסתורי. הוא אכול רגשות אשמה ותאוות נקם לאחר שמשפחתו נרצחה מול עיניו על ידי כוחותיו של שר האופל סאורון. כעת הגיבור מנסה להבין מדוע הוא אינו מסוגל למות - ולנקום את מות משפחתו על ידי דילול אוכלוסיית האורקים בארץ התיכונה.

 

"אורק אחד להתל בהם, אורק אחד לחרחר בהם מלחמה, אורק אחד לשלוט בהם - במורדור, שם הכיף שוכן" "אורק אחד להתל בהם, אורק אחד לחרחר בהם מלחמה, אורק אחד לשלוט בהם - במורדור, שם הכיף שוכן"

 

הרעיון סטריאוטיפי ושחוק; המשחק זורק אתכם לתוך עולמו של טאליון אחרי מספר קטעי אקספוזיציה כה קצרים, קלושים, קיטשיים ולעוסים שהייתי בטוח שנתקלתי בעוד כותר שיכפיש את שמו הטוב של טולקין כדי למכור עוד משחק פעולה. לשמחתי, עם הזמן העלילה מתקדמת ודווקא מציעה תמונה מפתיעה ומעניינת שנשענת על קטעים נבחרים מ"הסילמריליון", ספר הפנטזיה הכי אלים של טולקין.

 

טיול בצד האפל של סיפורי טולקין טיול בצד האפל של סיפורי טולקין

 

שני האורוקים

 

טאליון אומנם אינו יכול למות, אבל בתחילת המשחק הוא עדיין אינו מבין היטב את כוחותיו. מול טאליון עומד כוח מרושע וחזק בצורה כמעט בלתי נתפסת, ולכן הוא יוצא למלחמת גרילה וטרור בצבא האורקים. בדרך, הוא משתמש בכוחות המיוחדים שלו שמאפשרים לקרוא את מוחות האורקים ובהמשך גם לשעבדם.

 

וזה בדיוק מה שזה נשמע - אתם תאספו מידע על צבא האורקים, תאתרו היכן נמצאים המפקדים הבכירים שלהם ומה הכוחות שלהם. תצטרכו להשתמש בנשק ובכוחות שלכם – אבל גם בתנאי השטח, בתחבולות ובהתגנבות כדי לרצוח את האורק הנכון בזמן הנכון ולחבל בצמרת הנהגת צבא האופל.

 

לתקוף ישירות או מאחורי מחסה? לתקוף ישירות או מאחורי מחסה?

 

בפועל, Shadow of Mordor מרגיש כמו Assassin's Creed – משחק פעולה מגוף שלישי בעולם פתוח. שוב תראו את המשימות הצדדיות המופיעות על המפה, יחד עם חפצים שמוחבאים בו, מגדלים שמאפשרים לכם לראות את כל המפה ולזנק במהירות ממקום למקום. ושוב, כמובן, תצטרכו לבצע התנקשויות כחלק מרכזי מהעלילה. מבחינות רבות, Shadows of Mordor הוא Assassin's Creed במורדור.

 

אבל בעוד ש-Assassin's Creed הפך עם השנים למשחק פעולה מתוסרט יותר, Shadow of Mordor הוא מה ש-Assassin's Creed היה אמור להיות: משחק ששם דגש על ההתנקשות עצמה. כל קפטן בצבא האורקים הוא בעל כוחות מיוחדים משלו ותצטרכו ללמוד את יכולותיו מרחוק. האם הוא פגיע בעיקר להתקפות מרחוק או לחיסול שקט מקרוב? האם כדאי שתשתמשו באש, בכוחות מיוחדים או אולי בכלל כדאי שתביאו בני ברית?

 

האויבים חוזרים לנקום

 

כל זה הוא חלק ממערכת ה-Nemesis המבריקה של המשחק. הרעיון הוא שההיררכיה בעולם האורקים משתנה בצורה דינמית כל הזמן. אורקים ילחמו אחד בשני ויצאו למשימות בעצמם כדי להגביר את כוחם. לאורקים חזקים יותר יהיו פחות חסרונות (שיכולים לעשות אותם פגיעים להתקפות מסוימות) ויותר יתרונות (שיכולים להפוך אותם לכמעט בלתי מנוצחים). אחד הטוויסטים החביבים ביותר הוא שבמידה ואורק מהשורה ירצח אתכם, הוא יהפוך להיות קפטן, עם שם ואופי משלו.

 

לכל אורק בכיר יש כוחות מיוחדים משלו, שישתנו בהתאם למהלך המשחק לכל אורק בכיר יש כוחות מיוחדים משלו, שישתנו בהתאם למהלך המשחק

 

אם אחד מהאורקים יהרוג אתכם, אתם אולי תחזרו לחיים אבל הוא יתחזק ויעלה בדרגה. במידה ותהרגו אותם, אבל לא תוודאו הריגה, האורק יכול להחלים ולחזור לקרב – אולי עם צלקת, תותב או סימן אחר לפציעה שלהם. אורקים שיחזרו מספר פעמים בדרך זו יפתחו שנאה עמוקה אליכם ויהפכו להיות אויב שיצוד אתכם בעורמה ויחזור להתקיף אתכם פעם אחר פעם, במיוחד כשאתם פגיעים במיוחד. הם ילמדו מהקרבות הקודמים שלהם, יפתחו יכולות חדשות שיבלמו את טכניקות הרצח שהשתמשתם בהם בפעם הקודמת, וגם יטיחו בכם עלבונות בהתאם.

 

המערכת אומנם רנדומלית, אבל עדיין מרגישה מאוד אישית ומצליחה לספר סיפור מוצלח ולדרוש מכם כל הזמן לקחת החלטות טקטיות חשובות. האם תבחרו למשל לאפשר לקפטן מסוים לעלות בדרגות לפני שתעבירו אותו לשורותיכם? האם תבחרו לאיים פומבית על קפטן אחר, מה שיחזק אותו אבל גם יבטיח שבמותו יעניק לכם אוצר חזק יותר? האם דווקא השדרוג הבא ייתן לקפטן כוח שיהפוך אותו לכמעט בלתי אפשרי לעצירה? המשחק גם יתגמל אתכם כאשר תהרגו קפטן שהרג אתכם בעבר - ובהחלט יש תחושה שאתם בונים היסטוריה משלכם עם המשחק.

 

השאירו את המצפון בבית

 

טאליון הוא אולי הדמות הכי פחות מוסרית בהיסטוריה של משחקי המחשב. הוא משתמש בפחד בתור נשק – ההתקפות המיוחדות שלו אלימות במיוחד, במטרה לגרום לאורקים שעדים להן להיבהל ולברוח מהקרב. כדי להשיג מידע על המטרות שלכם, תצטרכו ללכוד אורקים המקורבים אליהן ולחקור אותם. יהיה עליכם לענות אותם, לרצוח אורקים אחרים מול עיניהם, להכריח אותם לשרת אתכם, להרוג אלפים בדם קר ולהוביל מזימות פוליטיות שונות. המשחק אכזרי וברברי מאוד מהבחינה הזאת, מה שתורם לאווירה ולחוויית השחקן.

 

הגיבור שמענה שבויים הגיבור שמענה שבויים

 

מכניקת הקרב מוצלחת ושומרת על איזון בין הצורך בזהירות טקטית, התגנבות והתקפות מהצללים ובין קרבות ענק מול עשרות אויבים בו זמנית. בתחילת המשחק, הדמות של טאליון חלשה למדי אבל יכולה לצבור כוח ומיומנויות על ידי ביצוע משימות. לקראת סוף המשחק, טאליון יהיה כמעט בלתי ניתן לעצירה. בכך, המשחק נראה קשה מדי בתחילתו וקל מדי בסופו, אבל רובו מאוזן.

 

הרוח הלכודה בגופו של טאליון לא רק תחזיר אתכם לחיים, אלא גם תאפשר לו להציץ אל "העולם שמעבר", לירות חיצים קטלניים, להאט את הזמן, לבצע טלפורטציה ועוד. הכוחות הללו שימושיים ותורמים למשימות ולקרבות.

 

קרב המוני במשחק קרב המוני במשחק

 

Shadow of Mordor הוא אחד המשחקים עם ערכי ההפקה הגבוהים ביותר שראיתי לאחרונה. הוא נראה מצוין, ובגרסת ה-PC כולל כל כך הרבה הגדרות אפשרויות וטקסטורות חדות שאפילו מחשב הגיימרים האימתני שלי לא הצליח להריץ אותו על ההגדרות המקסימליות בצורה חלקה. אבל אל תדאגו - גם בהגדרות מעט נמוכות יותר המשחק עדיין נראה מצוין.

העולם הפתוח עצמו מעט קטן, חוזר על עצמו, משעמם וחד גוני. אבל כל הדמויות במשחק, מהאורקים ועד לגיבורים השונים, מעוצבים ברמת פירוט, אנימציה ובימוי של סרט. האפקטים מצוינים, פס הקול מבריק והדיבוב משובח.

 

כן, הוא גם קורא מחשבות כן, הוא גם קורא מחשבות

 

סיכום

 

Shadow of Mordor מציע גרפיקה מצוינת, עלילה מוצלחת ומערכת קרב כמעט מושלמת. אורך החיים שלו קצר יחסית ויש לו פחות תכנים צדדים, משימות ו-DLC ממה שיש במשחקי Assassin's Creed. ללא מולטיפלייר תוכלו כנראה לסיים את כל מה שיש למשחק להציע בתוך 20 עד 30 שעות. הוא מומלץ בחום לגיימרים חובבי שר הטבעות ומשחקי פעולה, שאינם צעירים מדי לגלוני הדם השחור שיזלגו מצווארי האורקים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x